کد خبر: ۳۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان به اشاره به اقدام پیام‌رسان تلگرام و اعلام ارز ویژه برای انجام مبادلات تجاری در فضای مجازی گفت:‌ ایجاد مخاطرات در بازار ارز اصلی‌ترین تهدید پیام‌رسان‌های خارجی است.
به گزارش آرانیوز،‌ سجاد ستوده عصر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که پیام‌رسان تلگرام در حوزه اقتصادی می‌تواند ایجاد کند رایج‌ کردن ارز مجازی برای انجام مبادلات تجاری و خرید و فروش کالاها است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان عنوان کرد:‌ پیام‌رسان تلگرام به عنوان یکی از پیام‌رسان‌های خارجی فعال در کشور محسوب می‌شود که در غیاب پیام‌رسان‌های داخلی توانسته با جذب بیش‌ از 45 میلیون ایرانی در شبکه‌ خود فضای مجازی داخلی را کاملاً تحت سیطره خود درآورد.

ستوده با بیان اینکه بیش از یک پنجم کاربران تلگرام را ایرانیان تشکیل می‌دهند تصریح کرد:‌ با تمام این امکانات و بهره‌های بسیار فراوانی که مدیران این پیام‌رسان از فضای داخلی کشورمان می‌برند اما آنچه که در عمل شاهد آن هستیم رفتار بسیار بد و تحقیرآمیز آنان با ایرانیان است.

وی به بحث اضافه شدن زبان فارسی به امکانات پیام‌رسان تلگرام اشاره کرد و بیان داشت:‌ با اینکه بیشتر کاربران تلگرام را در دنیا ایرانیان تشکیل می‌دهند اما زبان فارسی جدیداً به یکی از امکانات جانبی آن نه به عنوان یک زبان رسمی بلکه به عنوان یکی از 140 زبان ترجمه شده دنیا اضافه شده است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ درحال حاضر این پیام‌رسان خارجی از امکانات اینترنت کشورمان به صورت کاملاً رایگان استفاده می‌کند و سالانه چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه را به کشورمان در حوزه تأمین پهنای باند اینترنت تحمیل می‌کند.

ستوده به برخی رفتارهای یک سویه مدیران پیام‌رسان تلگرام در قبال ایرانی‌ها اشاره کرد و افزود:‌ عدم پذیرش در نسصب تعدادی از سرورها در داخل کشورمان و تحریم ارزی جدیدی که در فضای مجازی علیه شرکت‌های خصوصی ایرانی به راه انداخته‌اند تنها جزئی از این رفتارهای تحقیرآمیز است.

وی تهدیدات اقتصادی پیام‌رسان‌های خارجی را از تهدیدات امنیتی آن مهم‌تر دانست و گفت:‌ در سال‌های اخیر مسئولان کشور تنها به مقابله با جنبه امنیتی و حفاظتی پیام‌رسان‌های خارجی نظیر تلگرام توجه کرده‌اند و کاملاً از جنبه‌ تهدید اقتصادی آن‌ که‌می‌تواند آسیب‌های جدی به کشور وارد کند غافل ماندند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان به عرضه ارز جدید پیام‌رسان تلگرام تحت عنوان"‌ گرام"‌ اشاره کرد و اظهار داشت:‌ آغاز به‌‌کار رسمی این ارز در 7 ماه آینده و سهولت استفاده از آن در فضای مجازی مخاطرات بسیار زیادی را در حوزه اقتصادی و خروج ارز از کشور برای ما ایجاد خواهد کرد.

ستوده با تأکید بر اینکه ارائه ارز مخصوص در پیام‌رسان تلگرام اقتصاد کشور را دچار چالش‌ می‌کند بیان داشت:‌ در حال حاضر وضعیت بازار ارز و نوساناتی که اخیراً اتفاق افتاد تأمین ارز خارجی را برای کشورمان با مشکل مواجه کرده است و این مشکل با آغاز فعالیت ارزی در فضای مجازی دوچندان خواهد شد.

وی به بحث پولشویی و تحریم‌های FATF علیه کشورمان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ ایران به تازگی توانسته از تحریم‌های این سازمان خارج شود و از لیست کشورهای دارای ریسک بالای پولشویی به جمع کشورهای در مرز ریسک بپیوندد بنابراین ایران از این حیث موقعیتی بسیارشکننده و حساس دارد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین مسائلی که به تبع معرفی و استفاده کاربران از ارز گرام در کشور ایجاد می‌کند این است که می‌تواند جایگاهی که هم‌اکنون ایران در بحث اعتمادسازی با FATF و خروج از تحریم‌های وضع شده توسط آن دارد را با چالش اساسی مواجه کند.

ستوده با اشاره به انحصار پیام‌رسان تلگرام در فضای مجازی کشورمان تصریح کرد:‌ فعالیت‌های یک‌جانبه و یک‌سویه این پیام‌رسان به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند و این امر لزوم اعمال کنترل‌های لازم و یا انسداد آن را‌ از گذشته بیشتر کرده است.

وی انتقال و فروش اطلاعات کاربران را یکی از سیاست‌های پیام‌رسان‌های خارجی اعلام کرد و افزود:‌ مدیران این شرکت‌ها نظیر همین تلگرام از آن‌جایی که دسترسی به تمام اطلاعات کاربران ایرانی دارند می‌توانند به‌راحتی آن را در اختیار دیگر کشورها و شبکه‌های جاسوسی قرار دهند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در سایر کشورها تحت الشعاع پیام‌رسان‌های بومی قرار گرفته است و آن‌ها تحت شرایط و ضوابط خاصی اجازه فعالیت در آن کشورها را دارند.

ستوده با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در باب مسئله حفظ حریم خصوصی افراد در پیام‌رسان‌های داخلی بیان داشت:‌ طبق فتوای مهم رهبری و توجه به اصل 25 قانون اساسی هرگونه تفحص در اطلاعات شخصی مردم در فضای مجازی حرام شرعی و به‌عنوان جرم تلقی و اعلام شده است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار