کد خبر: ۳۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه باید مسدود شود.
به گزارش آرانیوز، کیاست امیریان امروز در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی که در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه باید به شرایط کم‌آبی موجود در کشور عادت کرد، اظهار داشت: کشور ایران یک سوم بارش جهانی را دارد و اکنون از بیش از 85 درصد از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس استاندارد جهانی چنانچه از بیش از 40 درصد منابع تجدیدپذیر استفاده شود وارد تنش آبی خواهیم شد عنوان کرد: براساس شاخص‌ها هر فرد باید 1700 مترمکعب آب استفاده کند و چنانچه کمتر باشد با کم‌آبی و چنانچه به 1000 مترمکعب در سال برسد با تنش و بحران آبی مواجه هستیم و این عدد در سرانه کشوری 1500 مترمکعب و نشان‌دهنده مشکل کم‌آبی است اما این میزان در استان کرمانشاه بالا است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه از هر یک مترمکعب آب کمتر از یک کیلوگرم ماده خشک به دست می‌آورد در حالی در متوسط جهانی نزدیک به سه کیلوگرم است و نشان می‌دهد از آب به درستی استفاده نمی‌شود.

امیریان با اشاره به اینکه استان کرمانشاه بیش از پتانسیل ذخیره خود از آب استفاده می‌کند افزود: 946 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که 235 هزار هکتار آن اراضی دیم و مابقی آبی است.

وی با بیان اینکه اکنون 94 درصد حجم سدهای استان پر شده است بیان کرد: سد داریان هر ساله سرریز خواهد کرد و آورده آن به طور متوسط نزدیک به 1.2 میلیارد مترمکعب در سال است اما در صورت نادیده گرفتن سد داریان حجم آورده به سدهای استان 183 میلی‌متر است در حالی که باید 390 میلیون مترمکعب باشد بنابراین مجموع سدها امسال 44 درصد آورده داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه بارندگی در استان کرمانشاه تا صبح روز گذشته نزدیک به 399 میلی‌متر بوده است اظهار کرد: این میزان در مقایسه با میزان بلندمدت و سال آبی گذشته که 436 میلی‌متر بوده هشت درصد کاهش یافته است.

امیریان با اشاره به اینکه سال گذشته 429 حلقه چاه غیرمجاز با صرفه‌جویی 13.5 میلیون مترمکعب در استان مسدود شد عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها استان کرمانشاه امسال باید 500 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کند.

وی با بیان اینکه انسداد هر حلقه چاه غیرمجاز به طور مستقیم 400 هزار تومان هزینه دارد گفت: از پنج سال پیش تاکنون برای 1200 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده است یعنی اکنون 10 درصد چاه‌های استان دارای کنتور هوشمند هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه به سفر وزیر نیرو به استان کرمانشاه طی روز چهارشنبه اشاره و عنوان کرد: هدف از این سفر بازدید افتتاح طرح و بازدید از برخی از طرح‌ها و مناطق زلزله‌زده است.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار