کد خبر: ۳۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان با انتقاد شدید از عدم حضور استاندار در جلسه شورای اسلامی استان، گفت: نزدیک به هفت ماه است که از استانداری برای حضور استاندار در این جلسه درخواست شده اما متأسفانه مجموعه استانداری از پذیرفتن شوراها خودداری می‌کنند.

عبدالعزیز بلوچزهی در نشست خبری و برنامه‌ریزی برنامه‌های هفته شوراهای اسلامی در زاهدان با بیان اینکه در جلسه انتخاب هیئت رئیسه شورای دوره پنجم نیز متاسفانه شخص استاندار حضور نداشت، گفت: براساس قانون باید استاندار در جلسه هیئت رئیسه برای انتخاب رئیس شورای استان شرکت داشته باشد اما استاندار وقت به دلایل مختلفی که وجود داشت در این مراسم شرکت نکرد که این برای ما ایجاد نگرانی می‌کند. 

 وی ادامه داد: نزدیک به هفت ماه است که از استانداری درخواست کردیم تا هماهنگی‌های لازم برای حضور استاندار در این جلسه را انجام دهد اما متأسفانه مجموعه استانداری از پذیرفتن شوراها خودداری می‌کنند. با این حال این سؤال پیش می‌آید که آیا شوراها در قانون اساسی تعریف نشده است؟ اما می‌دانیم اصل 103 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات دولتی ملزم به رعایت مصوبات در چهارچوب قوانین هستند.

استانداری سیستان و بلوچستان به قانون توجه کند

وی اضافه کرد: امروز قرار بود در این جلسه در خدمت استاندار باشیم اما روز چهارشنبه به ما از سوی استانداری اعلام شد که اگر آقای استاندار در منطقه حاضر باشند روز شنبه یعنی امروز نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم اما تا روز شنبه صبر نکردند و در همان روز چهارشنبه یکی از کارمندان استانداری از طریق تماس تلفنی به ما اعلام کرد که شما برای برگزاری این جلسه با مدیرکل حوزه استاندار هماهنگ نکرده‌اید.

بلوچزهی ادامه داد: مگر رئیس شورای استان‌ هم‌تراز با مدیرکل حوزه استاندار است که از این طریق هماهنگی انجام دهد؟ وقتی استاندار برای بازدید از نقاط مختلف استان قصد عزیمت می‌کند حدود 50 دستگاه خودرو وی را همراهی می‌کنند اما رئیس شورای استان برای جابه‌جایی در سطح شهر باید از تاکسی استفاده کند.این چه حرمت‌گذاری به شوراهای اسلامی است؟

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: اگر قرار است به شوراهای اسلامی حرمت‌گذاری شود استانداران مکلف به اجابت تصمیمات شورای استان‌ها هستند. همین‌طور فرمانداران و بخشداران نیز مکلفند تصمیات شورای شهرستان و بخش را اجابت کنند.

وی با اشاره به نگاه‌های حزبی نسبت به شوراها که در سطح کل کشور حاکم است، افزود: دولت اصول‌گرا و اعتدال شوراها را قبول ندارند اما زمانی که امام خمینی (ره) از بدو ورودش به جمهوری اسلامی ایران می‌گوید جهت استقرار حکومت مردمی و حاکمیت خویش لازم می‌دانم نسبت به تشکیل شوراهای شهر و روستا اقدام کنم و آیین‌نامه آن را به دولت ابلاغ کنم به چه معناست؟

بلوچزهی تصریح کرد: این یعنی حفظ کشور چراکه کشورهای بیگانه برایشان این سؤال پیش آمده بود که امام خمینی (ره) چگونه یک کشور را اداره می‌کند؟ و امام خمینی (ره) فرمودند من به همت همین شوراها کشور را اداره می‌کنم و دستور ایجاد آن را در سال 57 دادند اما به دلیل جنگ و مشکلاتی که در کشور به وجود آمد این دستور در زمان دولت اصلاحات در سال 78 به اجرا درآمد و شوراها به خوبی شکل گرفت.

قوای مجریه و مقننه به شوراها احترام بگذارند

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: درخواست ما از قوه مجریه و قوه مقننه این است که به شوراها احترام بگذارند. در حال حاضر هر لایحه و طرحی از طرف شورای عالی استان‌ها ارائه می‌شود قوه مقننه آن را وتو می‌کند. در گذشته در جلسه توسعه و برنامه‌ریزی استان سه عضو با حق رأی از شورای استان‌ها وجود داشت اما این عضویت را کم کردند و گفتند فقط رئیس شورای استان با حق رأی می‌تواند در جلسات توسعه و برنامه‌ریزی استان شرکت کند باز هم این حق را کاهش دادند و گفتند حضور رئیس شوراهای استان بدون حق رأی در این جلسه صورت گیرد. بنابراین در جلسه‌ای که بودجه استان تقسیم می‌شود رئیس شوراهای استان به عنوان نماینده مردم باید بنشیند و فقط نگاه کند.

وی ادامه داد: شوراها حلقه اتصال میان مردم و دولت هستند پس مدیرانی که در رأس امور هستند نسبت به شوراها بی‌تفاوت نباشند چراکه معضلات تمام روستاها و شهرهای استان توسط اعضای شوراها قابل حل است زیرا مشکلات موجود را بهتر از مسئولان می‌دانند و درک می‌کنند.

بلوچزهی افزود: اگر به این جایگاه شوراها توجه می‌شد تصمیمات مسئولان به مصوبات گرفته شده درون اتاق‌های آن‌ها باقی نمی‌ماند. همانطور که اکنون شاهد فاجعه خشکسالی در سیستان هستیم و چاره‌اندیشی برای حل این معضل به برگزاری جلسات منتهی می‌شود و در مرحله اجرایی اقدامی مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری با بیان اینکه متأسفانه نگاهی که به جامعه شورایی ما توسط بالاترین مقام اجرایی در سطح کشور که قوه مجریه است، نگاه قابل قبولی نیست، گفت: این در حالی است که در کشور همسایه ما افغانستان به شوراها اهمیت فراوانی داده می‌شود به طوری که در تمام جلسات دولت به عنوان شورای جوامع محلی شرکت می‌کنند. در کشور پاکستان نیز همین‌گونه شوراها برای مقامات دولتی مهم و قابل ارزش هستند.

شورای اسلامی از نمونه‌های مردم‌سالاری است

وی ادامه داد: اما در کشور ما به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته در عرصه بین‌الملل با نام مقدس جمهوری اسلامی ایران با جامعه شورایی خود بیگانه هستیم. جامعه‌ای که با رأی مردمی انتخاب شده‌اند و براساس قانون هر کس با رأی مردم انتخاب شود نماینده مردم است و فرقی نمی‌کند که رئیس‌جمهور یا نماینده مجلس یا عضو شورای اسلامی باشد. بنابراین اگر مردم‌سالاری دینی در کشور حاکم است باید به وضعیت شوراها پرداخته شود.

بلوچزهی با اشاره بر اینکه گلایه‌مندی در این زمینه در عرصه ملی نیز وجود دارد و شوراهای دیگر هم نسبت به این موضوع نگران‌اند، افزود: اگر شوراها نمایندگان واقعی مردم هستند باید جایگاه بی‌بدیل شورا حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان هفته شورا را فرصتی مناسب برای معرفی نقش شورا در جامعه برشمرد و گفت: پنجمین دوره از شوراهای اسلامی کشور که متشکل و برگرفته از شوراهای شهر و روستا و شوراهای فرادست مانند شوراهای بخش، شهرستان، استان و در بالاترین سطوح آن شورای عالی استان‌هاست، نشانی از مردمی بودن نظام اسلامی ما است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار