کد خبر: ۳۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
وزیر نیرو خبر داد:
وزیر نیرو از کاهش ۴۴ درصدی بارش‌ها در سال آبی ۹۶ و ۹۷ در کشور خبر داد.

به گزارش آرانیوز، رضا اردکانیان عصر امروز در آئین افتتاح دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست بهمن‌شیر در روستای منیخ خرمشهر گفت: وزارت نیرو مسئول تأمین آب و برق پایدار و جمع‌آوری و تصفیه پساب آب و تولید انرژی و خدمت کردن به مردم است و این خدمت را در قالب ساختارها و سازوکارهای مختلفی در سطح کشور ارائه می‌دهد و وزیر نیرو نیز این مجموعه را نمایندگی می‌کند.

وی افزود: با حضور در دولت و ارتباط مستقیم با نمایندگان مردم در مجلس با برنامه‌ریزی‌های لازم و سرکشی به تمامی وجوه کار، به طور حقیقی این دستگاه گسترده می‌بایست بر اساس سازوکارهای تعریف شده‌ای کارها را از پیش ببرد و اطلاع از مسائل، مشکلات و پیگیری‌های ضروری‌اش منحصر به حضور فیزیکی در مناطق نیست و عملی نخواهد بود اما در کمتر از ۶ ماه که از شروع به کار من در این کسوت می‌گذرد و اینکه توفیق سفر به بسیاری از استان‌ها نداشتم که از نزدیک با همکاران و مسئولانشان گفتگو و یا از طرح‌هایشان بازدید کنم این سومین توفیقی است که برای حضور در استان خوزستان یافته‌ام و این را به فال نیک می‌گیرم.

اردکانیان اظهار کرد: خوزستان با توجه به ویژگی و اهمیتی که دارد لازم است به عنوان پیشرو و پرچم‌دار طرح‌های آب‌وخاک کشور همان‌گونه که درگذشته‌های دور بوده نقش‌آفرینی کند.

وی با قدردانی از تمامی همکاران و متصدیان تأمین آب و برق به خصوص آنانی که پروژه بسیار مهم و منحصربه‌فرد «سد سلولی» را در دست انجام دارند، تصریح کرد: طی امروز و فردا ۱۴ برنامه را در استان خوزستان خواهیم داشت که نخستین آن‌که به فال نیک نیز می‌گیریم و همین طرح منحصربه‌فرد راه‌اندازی دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست بهمن‌شیر به شمار می‌رود، است.

وزیر نیرو گفت: به هر تقدیر اقوام، طبیعت‌ها و نیازهای مختلف و محدودیت منابع چه زیست‌محیطی و چه مالی و تمامی تنگناها سبب می‌شود تا تقاضاهای ما بیشتر از عرضه‌ها و امکانات باشد، آنچه مهم است آنکه این اطمینان برای مردم ما از طریق نمایندگانشان و به‌واسطه آنان فراهم باشد که وزارت نیرو یک دستگاه کارشناسی کشور است.

اردکانیان اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که این وزارتخانه نواقصی ندارد و یا در برخی مسائل پیچیده و چندوجهی آب همه کارهای در گذشته و حال و آینده با صحت ۱۰۰ در صد خواهد بود، خیر چنین نیست اما بایستی این اطمینان وجود داشته باشد که این دستگاه رسالت و نقش و مسئولیت اصلی خود را در برخورد کارشناسانه با مسائل می‌داند و در عین حالی که نیازمند راهنمایی و نظارت است اما وظیفه خود می‌داند که در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها جز در مسیر و مدار کارشناسی و بررسی منطقی مسائل و طرح‌ها، حرکت نکند.

وی تصریح کرد: متأسفانه امسال ما یکی از خشک‌ترین سال‌ها را در نیم‌قرن اخیر تجربه می‌کنیم، مناطقی از کشور ما در معرض خشکی حادی هستند، بارش‌ها فوق‌العاده کم شده و به‌رغم اینکه برخی استان‌ها وضعیت نسبتاً خوبی دارند اما تا ساعت ۷ بعدازظهر دیروز و بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از ۱۱۴ ایستگاه مبنا در سطح کشور، عددها و رقم‌ها حاکی از آن است که مجموعه بارش‌ها در سال آبی ۹۶ و ۹۷ که از ابتدای مهرماه پارسال آغاز شده تا غروب روز ۲۸ فروردین‌ماه تنها بالغ بر ۱۱۷ میلی‌متر بوده و این یعنی میزان بارندگی در مدت یادشده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌تر از آن ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو گفت: این قضیه را درعین‌حالی که یک سال خشک است یک موضوع استثنایی و در همین یک سال نمی‌دانیم، منطقه و کشور ما به سمت گرم‌تر شدن و کم بارش شدن در حال حرکت است.

اردکانیان افزود: موضوع تغییر اقلیم در دنیا یک مسئله جدی است ما قطعاً بایستی خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم. محل ممکن است که ما بتوانیم با همان شیوه‌هایی که کشور را با بارشی به‌مراتب بیش از این مقدار و با جمعیتی به‌مراتب کمتر از این اداره می‌کردیم بتوانیم اداره کنیم. ما بایستی حتماً در شیوه‌های مصرفمان نه‌تنها در مصرف صرف آب بلکه در مصرف سایر منابع زیست‌محیطی و از جمله انرژی تجدیدنظرهای جدی کنیم ما مسئول سرنوشت فرزندانمان و نسل‌های آینده‌ایم.

وی اظهار کرد: ما کشوری یکپارچه و به‌هم‌پیوسته‌ایم. پرآبی و عطش را با هم تقسیم می‌کنیم آن‌هم نه‌تنها در سطح کشور خودمان بلکه با همسایگانمان و لذا بایستی فکر جدی برای مسئله پساب‌ها کنیم. آب شرب و بهداشت ما از هر طریق مطمئن و نامطمئنی تهیه و تدارک شود در اینکه ما رقم قابل‌توجهی از پساب مطمئن در کشور داریم تردیدی نیست، مطمئن‌ترین منبع آب ما پساب است. هم منابع زیرزمینی‌مان در معرض خطر است و هم منابع سطحی‌مان در معرض کاهش است ما از همه فن‌آوری‌ها استفاده می‌کنیم و حتی اگر شرایط ایجاب کند برای تأمین آب شرب به فکر استفاده از آب‌های فرامرزی هم خواهیم بود و بالاخره آب شرب تأمین می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به جمعیت فعلی، میزان آب شرب و بهداشتی مصرفیمان هفت میلیارد مترمکعب است و این بدان معناست که ما سالانه بیش از چهار میلیارد مترمکعب تولید پساب می‌کنیم و این رقم مطمئن و قطعی آب خاکستری ما است.

استفاده از فاضلاب و پساب

اردکانیان گفت: امروزه در دنیا لغت فاضلاب و پساب کم کم در حال منقرض شدن است به خاطر اینکه مردم بایستی کم کم یاد بگیرند و عادت کنند که پساب هم آب است اما با یک رنگ متفاوت که بایستی رنگ آن را تبدیل کنیم به رنگی که قابل استفاده در صنعت، کشاورزی باشد.

وی افزود: امروز بیش از ۲۰ میلیون هکتار از اراضی دنیا با پساب تصفیه‌شده آبیاری می‌شود، اگر ما پساب‌ها را کنترل و تصفیه نکنیم علاوه بر اینکه خودمان را از این منبع ضروری محروم کرده‌ایم سبب شدیم معدود آب‌های شیرین موجود ما هم در معرض آلودگی قرار گیرد، پس موضوع جمع‌آوری و تصفیه پساب موضوعی جدی است و برای آن نه تنها نیاز به سرمایه‌گذاری بلکه به یک تغییر نگاه و تربیت داریم.

اردکانیان اظهار کرد: دستگاه‌های تولیدکننده پساب غیر خانگی بایستی به‌حکم قانون موظف باشند تا همان‌گونه که برای تأمین آب موردنیازشان سرمایه‌گذاری می‌کند برای کنترل تصفیه پساب و سپس رها کردن آن هم هزینه کنند.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که استفاده غیر صحیح از آب شیرین محدود بایستی جرم باشد رها کردن پساب تصفیه نشده و آلوده کردن منابع آب شیرین نیز بایستی جرم تلقی شود و وظیفه ما در وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها توجه جدی به این مسئله است و استان خوزستان یکی از اصلی‌ترین مناطقی است که موردتوجه خواهد بود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی کشور در سد سلولی بالادست بهمن‌شیر گفت: برای انجام این پروژه با صرف مبلغ دو هزار میلیارد تومان در مجموع کل پروژه، تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است.

ادامه حیات نخیلات

اردکانیان افزود: تکمیل این طرح سبب می‌شود تا تنها ۳۲ هزار هکتار از نخیلات قدر برافراشته آبادان و خرمشهر حیات مثمر خود را ادامه می‌دهند بلکه آب مطمئن و پایداری برای صنعت موجود و صنایع رو به رشدی که برای منطقه تدارک دیده‌شده، باشد و مسائل زیست‌محیطی اینجا نیز بهبود یابد، بحث اشتغال نیز به سهم خود موردتوجه قرار می‌گیرد و تمام این‌ها و بیش از این‌ها نیاز این منطقه و شایسته مردم این منطقه است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار