کد خبر: ۳۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
نگاهی به روند بازسازی مناطق زلزله‌زده؛
برخی از زلزله‌زدگان غرب کشور این روزها با روند کند بازسازی و ناامیدی از ساختن دوباره خانه‌هایشان عطای بازسازی را به لقایش می‌بخشند و راهی شهرهای دیگر می‌شوند.
زلزله کرمانشاه

به گزارش آرانیوز،  ۵ ماه از زلزله ویرانگر ۲۱ آبان سال ۹۶ گذشت و زلزله‌زدگان هنوز هم با مصائب «کانکس» و «چادر» روز و شبشان را سر می‌کنند، آن‌هایی که از سرمای منفی ۱۵ درجه شب‌های سرد زمستان و سیلاب‌های وقت و بی‌وقتش جان به در بردند حالا با مشقت بیشتری روزهای گرم دشت ذهاب را سپری می‌کنند.

۱۵۶ روز آوارگی و زندگی در پارک‌ها شنیدنش هم سخت است، چه رسد به اینکه بخواهید تحملش کنید، وقتی هر روز کنار ویرانه‌های زندگی یک‌عمرشان روز و شب را سپری می‌کنند و تنها امیدشان سرپا کردن دوباره این آوارهاست، اما روند کند بازسازی این مناطق آن‌ها را از ادامه کار ناامید می‌کند.

برخی از آن‌ها که از همان اول می‌دانستند وامی که قرار است برای بازسازی اعطا شود، کفاف ساخت‌وساز یک مسکن ایمن را نمی‌دهد، عطای خانه‌های ویران‌شده‌شان را به لقایش بخشیدند و به شهرهای دیگر و اقوام و خویشاوندانشان پناه بردند.

اما آن‌هایی که ماندند و یا جایی را نداشتند که بروند باگذشت ۵ ماه یا همچنان در گیرودار بوروکراسی دست و پاگیر ادارات هستند یا برای گرفتن تسهیلات با بانک‌ها درگیرند و برای همین هنوز هم نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

یکی از شهرهایی که در جریان زلزله بیشترین آسیب را دید «سرپل ذهاب» است که به گفته مسئولان حدود ۵۰ درصد مردم این شهر یعنی چیزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار مستأجر هستند و قرار بود به آن‌ها زمین و وام ۴۰ میلیون تومانی اختصاص یابد که تاکنون این امر محقق نشده و اکثر آن‌ها هنوز هم در چادرها زندگی می‌کنند.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری غرب کشور اهالی ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان درگیر تخریب منازلشان شدند و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده‌اند.

گلایه استاندار کرمانشاه از روند کند بازسازی

روند بازسازی مناطق زلزله‌زده آن‌قدر کند است که صدای استاندار کرمانشاه را هم درآورد و هوشنگ بازوند در جلسه ستاد بازسازی استان کرمانشاه طی هشتم فروردین‌ماه از روند احداث واحدهای مسکونی در این مناطق انتقاد کرد و خواستار شتاب گرفتن روند ساخت‌وساز در این مناطق شد.

بازوند همچنین عملکرد ضعیف پیمانکاران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و عقب بودن آن‌ها از برنامه زمان‌بندی بازسازی را موردانتقاد قرار داد و گفت: اگر به همین منوال قرار باشد کار کنند کار بازسازی تا ۲ سال دیگر هم ادامه می‌یابد، لذا در صورت ادامه این موضوع باید پیمانکاران دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.

متأسفانه روند پرداخت تسهیلات نیز توسط بانک‌ها همچنان با کُندی صورت می‌گیرد که اگر این روند را پیش بگیرند کار بازسازی تا پایان شهریور به اتمام نخواهد رسیدهوشنگ بازوند همچنین ۲۲ فروردین ماه در جلسه ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، از کُندی پیشرفت ساخت‌وساز واحدهای تجاری ابراز ناراحتی کرد و اظهار داشت: پس از گذشت ماه‌ها از این حادثه، اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و این مستلزم توجه بیشتر بنیاد مسکن است.

استاندار کرمانشاه افزود: افرادی که در زلزله، واحد تجاری و مغازه‌های خود را ازدست‌داده‌اند به خاطر اینکه شغل خود را نیز ازدست‌داده‌اند بسیار متضرر شده‌اند لذا لازم است در امر بازسازی این واحدها تسریع شود.

وی نسبت به‌کندی کار شهرداری نسبت به صدور پروانه انتقاد کرد و اظهار داشت: رسیدگی واحدهای تجاری باید در اولویت قرار بگیرد و پذیرفته نیست که در طول این مدت تعداد پرونده‌ها به این میزان اندک باشد.

بازوند خطاب به مسئولان بانک‌ها گفت: متأسفانه روند پرداخت تسهیلات نیز توسط بانک‌ها همچنان با کُندی صورت می‌گیرد که اگر این روند را پیش بگیرند کار بازسازی تا پایان شهریور به اتمام نخواهد رسید.

آواربرداری بیش از ۱۸ هزار واحد در مناطق زلزله‌زده

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه نیز از آواربرداری ۱۸ هزار و ۸۲۲ واحد در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: از این تعداد ۵ هزار و ۲۴۳ مورد در سطح شهرها بوده است.

بابک عاطفیان افزود: ۱۰ هزار و ۵۵۵ مورد پی‌کنی انجام‌شده و ۶ هزار و ۲۹۹ مورد نیز به مرحله فونداسیون و پی‌سازی رسیده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، اسکلت ۴ هزار و ۲۷ واحد بنا شده، یک هزار و ۳۸۰ مورد اجرای سقف شده، ۷۲ مورد در مرحله گچ‌وخاک بوده و ۷۲ مورد نیز در مرحله نصب چارچوب هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۳۰ هزار و ۱۸۶ مورد شروع عملیات واحدهای تعمیری و همچنین۲۱ هزار و ۴۹۵ مورد پایان عملیات سفت‌کاری داشته‌ایم.

اعطای تسهیلات بازسازی به سخت‌ترین شیوه ممکن

اما یکی دیگر از موانعی که بازسازی را با مشکل جدی مواجه کرده است، بانک‌ها هستند که حدود شاید بیش از ۸۰ درصد اعتبار لازم برای بازسازی از طریق آن‌ها تأمین می‌شود، چراکه کمک‌های بلاعوض کاری از پیش نمی‌برد.

اما بانک‌ها با عملکرد سلیقه‌ای خود برای اخذ تضمین و سخت‌گیری‌های بی‌مورد ارائه این تسهیلات را به تأخیر می‌اندازند و این در حالی است که در چنین مواقعی اعطای تسهیلات باید به آسان‌ترین روش ممکن صورت گیرد، ولی انگار بانک‌ها تمام تلاش خود را برای پیش نرفتن این موضوع به‌کاربرده‌اند.

برای یک وام سه ضامن از ما می‌خواهند!

یکی از شهروندان سرپل ذهابی که بازسازی واحد مسکونی تخریب‌شده خود را آغاز کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر، از روند اعطای تسهیلات بازسازی از سوی بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی بانک‌ها شرایط دریافت وام را خیلی سخت کرده‌اند.

قادری افزود: برای دریافت یک وام باید سه نفر ضامن داشته باشی و به‌طور مثال برای دریافت ۳ وام باید ۹ نفر به بانک مراجعه کنند که خیلی سخت است که بتوانی ۹ نفر که به بنده اعتماد داشته باشند را جمع کرده و به بانک ببریم.

وی بیان داشت: ما کار بازسازی را بدون دریافت وام شروع کردیم ولی با حساب‌وکتاب‌هایی که کرده‌ایم حتی در صورت دریافت تسهیلات در نظر گرفته‌شده هم نمی‌توانیم خانه‌های خود را تمام کنیم چون بودجه ما نمی‌رسد.

مستأجرانی که هنوز اجاره‌بهای خود را نگرفته‌اند

یکی از شهروندان سرپل ذهاب که مستأجر بود و در چادر زندگی می‌کند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به ما قول دادند که یا زمین و یا وام ۴۰ میلیونی به ما تعلق می‌گیرد اما تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است.

حیدری با اشاره به وضعیت نامناسب زندگی خانواده‌اش در زیر چادر گفت: زندگی در چادر واقعاً سخت است و مشکلات فراوانی دارد مخصوصاً الآن که فصل گرما آغاز شده است.

وی خواستار تسریع در بازسازی و توجه ویژه‌تر به مستأجران در مناطق زلزله‌زده شد و افزود: با این وضعیت معلوم نیست تا چند سال دیگر باید در چادر زندگی کنیم.

 رئیس‌جمهور در روز پایانی سال گذشته در سفر به  مناطق زلزله کرمانشاه وعده داد که دولت با کمک مردم تا پایان تابستان سال ۹۷ تمام منازل خسارت‌دیده را خواهد ساخت، اما با این روند بازسازی باید دید که این وعده تا چه حد می‌تواند محقق شود.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار