کد خبر: ۳۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
ایرج مزارعی
دکتر ایرج مزارعی، کارشناس غرب آسیا: چند روزی است که تنش فزاینده بین روسیه و از طرفی دیگر آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه به اوج خود رسیده است.

به گزارش آرانیوز،
این بار هم بهانه اختلاف مثل این چند سال اخیر عدم رعایت مبانی حقوق بشر است و هر دو طرف درگیر، قائله حمله شیمیایی را بهانه کرده و ان را امری مذموم دانسته و شروع به متهم کردن یکدیگر میکنند که فارغ از موضوع مورد مناقشه بیشتر رقابت پنهان و پیدا این بازیگران را در منطقه خاورمیانه نشان میدهد.

در همین راستا احتمال حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، در ساعات آینده به سوریه دور از ذهن نیست. به نظر میاد که این حملات نیز موشکی و از ناوهای مستقر در دریای مدیترانه انجام شود.

روسیه نیز که بدنبال احیای امپراطوری شوروی سابق و احیای تمدن شرق با محوریت خود میباشد ارتش خود را با تاکید بر شاخه دریایی و هوایی به حالت آماده باش جنگی درآورده است و باید منتظر واکنش این کشور در قبال حملات احتمالی غرب با رهبری امریکا باشیم. بنابراین شواهد حاکی از این است که فضای رقابتی بین الملل وضعیت خوبی ندارد و ما در دوران صلح مسلح همراه با ریسک بالا میباشیم که در آن بازیگران در عین تهدید همدیگر خود میتوانند محل تهدید باشند.

در پایان باید اشاره نمایم که با توجه به اینکه جنگ نیابتی بازیگران بزرگ نظام بین الملل در سوریه با پیروزی  ایران، روسیه و جریان مقاومت همراه بوده است، کشورهای حامی جریان جنگهای نیابتی با تغییر استراتژی و تاکتیک خود حالا بدنبال مداخله مستقیم در سوریه با محوریت آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسراییل میباشند که این روزها سوریه و جهان را آبستن حوادثی میکنند که میتواند زمینه ساز یک بحران بسیار بزرگ جهانی با عنوان جنگ جهانی سوم باشد.
انتهای پیام/
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار