کد خبر: ۳۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
استاندار خراسان جنوبی:
بیرجند-استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزار نفر تعهد استان در حوزه اشتغال بوده است، گفت: خوشبختانه ۱۰۳ درصد تعهد استان در این زمینه محقق شده است.

به گزارش آرانیوز، و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد مهدی مروج الشریعه در کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان اظهار کرد: وظیفه کارگروه اشتغال تنها توزیع و تعیین تکلیف برخی اعتبارات تکلیفی و شبه تکلیفی نیست بلکه باید افق نگاه این کارگروه بسیار فراتر رفته و اقداماتی را در در دستور کار قرار دهد که موجب رشد و روق اقتصادی به معنی واقعی کلمه باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است فرصت های شغلی که در بخش اداری و دولتی ایجاد می شود بتواند قسمتی از مشکل اشتغال را مرتفع کند، گفت: اما آنچه که موجب توسعه و رونق اقتصادی می شود اشتغال در بخش خصوصی و خصوصاً در بخش های گردشگری، خدمات و صنعت و معدن است.

استاندار خراسان جنوبی به انتقاد از سیستم بانکی در خصوص عدم اختیارات کافی برخی از بانک ها در استان اشاره کرد و افزود: در شرایطی که بیکاری و رفع معضل اشتغال مهمترین دغدغه نظام و دولت است اینکه بانکی در استان اختیار پرداخت حداقل ۱۰۰ میلیون تومان را نداشته باشد معضل بزرگی است که باید از طریق بانک مرکزی پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام شود.

مروج الشریعه اشتغال را مهمترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد اشتغال برای جامعه بیکار و جویای کار و فراهم کردن شرایط برای حضور آنها در بازارهای کار مهمترین سیاست کشور و دولت تدبیر و امید در سال جاری است که علاوه بر دولت به معنی اخص کلمه سایر قوا و نهادهای انقلابی نیز در این زمینه دخیل بوده و سهیم هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری مسئولین و رسانه ها باید با مطالبه گری جدی موضوع اشتغال و رفع معضل بیکاری را در دستور کار قرارداده و از هر وسیله ای برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در این زمینه استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضیان و توزیع اعتبارات تکلیفی و شبه تکلیفی را بخش کوچکی از وظایف کارگروه اشتغال استان دانست و تصریح کرد: این کارگروه باید با ارائه طرح های بلندمدت بر مبنای آینده نگری های عمیق اقداماتی را صورت دهد تا استان بتواند سهم خود را از بازار صادرات و واردات مشخص کرده و آن را دریافت کند.

مروج الشریعه با بیان اینکه تعیین تکلیف سهم استان از بازار ۲۷ میلونی زائر در مشهد مقدس از دیگر وظایف کارگروه اشتغال است، تصریح کرد: پرداختن به صنایع دستی و مشاغل خانگی نباید سبب غفلت از طرح های بزرگ صنعتی و معدنی شود در این راستا ارائه طرح های بزرگ صنعتی که اشتغال فراوانی ایجاد می کند باید از دیگر وظایف این کارگروه باشد.

وی بازاریابی برای فروش محصولات صنایع دستی و نیز تولیدات صنعتی و معدنی این استان را از دیگر وظایف کارگروه اشتغال استان برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدات استان خراسان جنوبی تولیدات مناسبی است اما نقطه ضعف این تولیدات و صنایع ضعیف آنها در حوزه بسته بندی است چرا که این امر و توجه به آن می تواند تا حد زیادی برای تولید کنندگان آنها ارزش افزوده ایجاد کرده و موجب رونق اقتصادی در این بخش شود.

استاندار خراسان جنوبی توجه به صنایع بسته بندی و نیز صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی را از دیگر وظایف کارگروه اشتغال دانست و تصریح کرد: این کارگروه باید در سال جاری به گونه ای برنامه ریزی کند تا هر یک از فرمانداران به نوبت و بر اساس جدول زمانی مشخص در این کارگروه حضور یافته و به ارائه مسائل، مشکلات و نیازمندی های شهرستان ها پرداخته و مسئولین مربوطه نیز راه حلی برای آن ارائه کنند.

مروج الشریعه با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ هزار نفر تعهد استان در حوزه اشتغال بوده است، گفت: خوشبختانه ۱۰۳ درصد تعهد استان در این زمینه محقق شده است که جای تقدیر و تشکر دارد اما نباید به این مقدار اکتفا کرد چرا که مشکلاتی که در بخش اشغال وجود دارد بسیار فراتر از این مباحث است.

وی با بیان اینکه توسعه، تفکر توسعه طلبانه می خواهد، افزود: مدیران در بخش های مختلف باید نگاه خود را بسیار فراتر از مرزهای استان و حتی فراسازمانی تنظیم کنندچرا که با نگاه های جزیره ای، محدود و کوچک و اقدامات کوتاه مدت نمی توان به اهداف بلند توسعه دست یافت.

استاندار خراسان جنوبی به موضوع گردگشری به عنوان یکی از مهمترین راه های ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: از هر طرحی در این زمینه تا حصول نتیجه نهایی حمایت خواهیم کرد.

مروج الشریعه  به ارتباط بین حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و افزود: ارتباط این دو می تواند تا حد زیادی اشتغال های نهفته ای که دراین بخش وجود دارد را احیا کرده و موجب ایجاد فرصت های شغلی در این زمینه شود.

وی ساماندهی تولید برای صادرات را مورد تاکید ویژه قرار داد و یادآورشد: باید استان سهم خود را از بازارهای جهانی در حوزه محصولات استراتژیک تعریف کرده و برای گرفتن آن اقدام کند و در این بین تمامی مسئولین و دستگاه های اجرایی باید نقش آفرین باشند.

استاندار خراسان جنوبی رفع مشکلات زیرساختی در حوزه شهرک ها و واحدهای صنعتی استان را با اهمیت دانست و افزود: مشکلات زیرساختی که در حوزه شهرک ها و واحدهای صنعتی در استان وجود دارد باید به هر نحو ممکن مرتفع شود و آماده هرگونه کمک و مساعدت در این زمینه هستیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار