کد خبر: ۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
ایلام-کاهش بارندگی ها طی سال زراعی جاری باعث خسارت ۳۰ درصدی به مزارع کشاورزی استان ایلام که بیشتر شامل اراضی دیم می شود، شده است.

به گزارش آرانیوز، هر چند وضعیت ذخائر آبی استان مطلوب ارزیابی شده است اما رعایت الگوی مصرف همچنان باید در حوزه های مختلف در دستور کار باشد.

امروزه تغییر اقلیم، خشکسالی های پی درپی، افزایش جمعیت و توسعه شهرها و کشاورزی باعث شده اکثر مناطق کشور با مشکل کمبود آب مواجه باشند، هر چند نزولات جوی در ماه های پایانی سال باعث تقویت بخشی از منابع آبی استان شد اما استان ایلام به دلیل کمبود منابع آبی همچنان نیازمند صرفه جویی و برنامه ریزی مناسب در این زمینه است.

پیش بینی کاهش ۳۰ درصد منابع آبی

احسان یارمحمدی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی ها نسبت به مقدار بلند مدت که در سطح استان با آن روبه رو بودیم پیش بینی ما این است که ۳۰ درصد کاهش منابع را داشته باشیم.

وی افزود: لذا لازم است به صورت جدی در بحث صرفه جویی در  مناطق مختلف استان را داشته باشیم که بتوان فصل گرما و تابستان را به بهترین نحو و بدون کوچکترین مشکل عبور کنیم،  همکاری و مساعدت مردم را در این خصوص می طلبد که هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی و صنعت استفاده بهینه را داشته باشند.

خسارت ۳۵ درصدی به محصولات کشاورزی 

سید محمد تراب میری رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان بارندگی های امسال تاکنون ۲۴۴ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد و نسبت به بلند مدت استان بیش از ۲۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس بررسی کارشناسان متوسط خسارت وارد شده به مزارع استان بیش از۳۰ درصد است که این خسارت در بعضی مناطق گرمسیری و دیم کاری عمده مانند دشت کلات مورموری، بخش صالح آباد بیش از ۵۰ تا ۸۰ درصد میزان خسارت پیش بینی می شود.

اما در بحث بیمه امسال کمتر از ۲۰ درصد سطح زیرکشت غلات پاییزه زیر پوشش آن قرار گرفتند.

نهایت دقت در مدیریت آب شهری 

افشین مظاهری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت بارندگی در ماه های پاییز و حتی در زمستان خوب نبود اما در روزهای پایانی بهمن و اسفند ماه بارندگی های خوبی را شاهد بودیم.

وی افزود: با توجه به پراکنش نامناسب بارندگی ها منابع زیرزمینی از این بهره مند نشدند و با توجه به این که آب شرب هزینه زیادی را دارد توصیه می کنیم با توجه به رعایت الگوی مصرف آب مردم در مصرف آب نهایت دقت را داشته باشند.

میزان و پراکنش بارندگی در سال زراعی جدید به گونه ای بود که کشتزارها در بعضی مناطق استان در نخستین روزهای فروردین طراوت و سرسبزی خود را از دست دادند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار