کد خبر: ۳۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی:
ارومیه - مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی روزگاری دومین استان پرآب کشور بود اما امروز سیمای کم آبی بر آن سایه انداخته است.

به گزارش آرانیوز، مهرنگ دوستی رضایی با اعلام این خبر افزود: شاخص سطح پوشش برف و حجم آب معادل آن در آذربایجان غربی به کمترین سطح در ٤٠ سال گذشته رسید که این امر نگرانی برای بهار و تابستان کم آب در این استان را تشدید می کند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین ارزیابی ها شاخص سطح پوشش برف ٦٧ درصد و شاخص حجم آب معادل نیز ٨٢ درصد از مدت پارسال کمتر است که چنین وضعیتی در ٤٠ سال گذشته بی سابقه است.

رضایی افزود: در نیمه فروردین امسال حجم مخازن ١٢ سد آبگیری شده استان یک میلیارد و ٢٨١ میلیون متر مکعب گزارش شده که ٣ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است و باگذشت زمان و گرمتر شدن هوا این میزان کاهش خواهد یافت.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خاطر نشان کرد با این حال در نیمه فروردین امسال بر خلاف افزایش ٣ درصدی حجم مخازن سدهای آذربایجان غربی وضعیت در شمال استان بحرانی است به نحوی که حجم مخزن سد بارون ماکو ٣١ درصد و دریک و زولای سلماس ٢٠ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی تصریح کرد: سایر شاخصها همچون مخازن آب زیرزمینی و تولید آب در ایستگاههای ورودی به دشتهای آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش قابل ملاحظه ای دارند و تمام این موارد بحرانی بودن وضعیت آب در استان را نشان می دهد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تاکید کرد: شرایط کنونی ضرورت برنامه ریزی برای مصرف بهینه و تبعیت از الگوهای کم مصرف در کشت بهاره در آذربایجان غربی را دو چندان می کند چرا که در کنار این مسئله، افزایش دما و کاهش بارشهای بهاره از تابستانی کم آب در شمال غربی ترین استان کشور خبر می دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار