کد خبر: ۳۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: بحث حضور مستشاری ایران در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه از ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش بوده است. همانطور که از روسیه هم همین درخواست شد.

به گزارش آرانیوز، بهرام قاسمی در آخرین نشست خبری سال ۹۶، ضمن تشکر از رسانه‌ها برای رساندن صدای اقدامات دیپلماتیک به مردم در پاسخ به سوالی درباره برکناری وزیر امور خارجه آمریکا و اینکه گفته شده اختلاف بر سر برجام یکی از دلایل این برکناری بوده است و اقدامات آتی وزارت خارجه در این باره گفت: این تغییرات و تحولات و اخراج‌ها و آمد و شدها در هیات حاکمه ترامپ تازگی ندارد.

سیاست‌های کلان را رصد می‌کنیم

وی افزود: ما شاهد این تغییرات مکرر بودیم و تقریبا همه جهان شاهد این تغییرات هستند. این موضوع داخلی آمریکا است و آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا در مسائل جهانی و جمهوری اسلامی است و ما این سیاست‌های کلان را رصد می‌کنیم و در قبال آن مواضع خود را اتخاذ می‌کنیم.

هرگونه تلاش برای کمک به تثبیت صلح و امنیت جهانی مورد استقبال ماست/ به سیاست‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال مذاکره آمریکا و کره شمالی و اینکه گفته می‌شود این برای فشار به برجام است؟ اظهار داشت: من درخصوص ارتباط موضوع با برجام صحبت نمی‌کنم. بحث طولانی است ولی آنچه مطرح است گفت‌وگو بین کره شمالی و آمریکا و هر گونه تلاش برای کمک به تثبیت صلح و امنیت جهانی مورد استقبال ماست، ولی در کنار آن می‌توانم اذعان کنم در عمل و تجربه دیده شده که خیلی به سیاست‌ها و رویکرد‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و آمریکا قابل اعتماد نیست ولی گام‌هایی که در جهت صلح باشد مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران است.

موضوعات رایزنی ظریف در اجلاس چهارجانبه باکو

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر ظریف به باکو برای شرکت در اجلاس چهارجانبه و اینکه رئوس بحث‌هایی که قرار است مطرح شود، تصریح کرد: من فکر کنم ابتکار و اقدام جذاب و جالب و ثمربخش در کمک به همگرایی و نزدیکی ملت‌ها و دولت‌های منطقه، زمینه‌ساز تثبیت صلح و امینت منطقه است و امیدوارم این ابتکارات بتواند در سایر مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاید و بتوانیم در سایه تعامل و گفت‌وگو همزیستی مسالمت‌آمیز کنیم.

وی ادامه داد: مسائل منطقه، مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های اقتصادی در جهت همگرایی کلان روح حاکم بر مذاکرات باکو است. در حاشیه این اجلاس فرصت کافی برای مذاکره دوجانبه در خصوص مذاکرات هم وجود دارد.

ایرانیان در همه جا نقش مثبت خود را ایفا می‌کنند

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره حملات ترامپ به برجام در جمع تفنگداران آمریکایی و تغییرات دولت و رادیکال شدن آمریکا خاطرنشان کرد: من تحلیل نمی‌کنم ولی فکر می‌کنم ترامپ با دقت لازم صحبت نکرد. منظور او حضور ایران است. این حضور در همه جهان است چون ایران و ایرانیان به عنوان یک تمدن کهن و تاریخی طولانی و آثاری که در همه جهان از گذشته داشته و دارد در همه جای جهان قابل‌مشاهده است، جامعه فرهیخته ایرانی وجود دارد و ایرانیان در همه جا نقش مثبت خود را ایفا می‌کنند.

جایگاه ایران در منطقه به عنوان کشوری با ثبات مشخص است

قاسمی با بیان اینکه جایگاه ایران در منطقه به عنوان کشوری با ثبات مشخص است، ابراز داشت: با بسیاری از کشورهای منطقه به دلایل سرزمینی و فرهنگی و ارزش‌های حاکم در میان این کشورها اشتراکات زیادی داریم و این حضور ذاتی و طبیعی و سازنده و کمک‌‌کننده صلح و امنیت منطقه است. هرگونه نگاه دیگری درباره این حضور انحرافی و منحط و ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت از تاریخ ایران و سیاست خارجی این کشور است.

آماده‌سازی نشست سران در نشست وزرا در آستانه بررسی می‌شود

وی درباره ادامه سفر ظریف به آستانه و ادامه روند گفت‌وگو های آستانه و اختلاف نظر بین سه کشور تاثیرگذار در این نشست‌ها و حمله ترکیه به عفرین و اینکه چه نتیجه‌ای دارد، بیان کرد: ما در هر نشستی گامی به جلو برداشتیم و فلسفه‌ این نشست‌ها کاهش اختلاف سلیقه‌ها است. یکی از اساسی‌ترین مباحث اجلاس، مقدمه‌سازی و آماده‌سازی اجلاس سران است که در استانبول ترکیه قرار است، برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در ماه می بین ایران، ترکیه و روسیه بازنگری و تفسیر وضعیت موجود را داریم و رایزنی‌هایی که باید در تحولات آتی و امروز سوریه دیده شود اما بحث مهم آماده‌سازی دیدار سران خواهد بود.

حضور مستشاری ایران برای مبارزه با تروریسم و به درخواست دولت سوریه بود 

قاسمی همچنین درخصوص شرایط سوریه و تحولات کشور و قدرت و نفوذ ایران یادآور شد: بحث حضور مستشاری ایران در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه از ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش بوده است. همانطور که از روسیه هم همین درخواست شد.

وی تاکید کرد: هدف مبارزه با تروریسم است و امیدواریم هرچه زودتر مسائل سوریه بتواند از طریق مذاکرات حل و فصل شود و امنیت به این کشور برگردد و ما شاهد منطقه‌ای آرام‌تر و باثبات‌تر باشیم.

واکنش به خبر دیدار نصرالله با ایران مقیم لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای یک رسانه عربی درباره دیدار برخی از ایرانیان مقیم لبنان با نصرالله عنوان کرد: من هم شنیدم و خبری بود که دبیرکل جنبش حزب‌‌‌الله دیداری را با ایرانیان مقیم داشتند. این خبر توسط بخش رسانه‌ای حزب‌‌الله تکذیب شده و من فکر می‌کنم به آن نخواهیم پرداخت چون تکذیب شده است. 

کارشکنی‌های امریکا را در کمیسیون مشترک برگزار می‌کنیم

قاسمی در مورد بیانیه دفتر سیاسی اتحادیه اروپا و نشست این هفته کمیسیون مشترک برجام و با توجه به تغییرات در دولت آمریکا گفت: کمیسیون مشترک سازوکاری بین ما و پنج به علاوه یک است و برگزار می‌شود و طبق سنت حسنه قبلی ما کارشکنی‌‌ها و بدعهدی‌های طرف مقابل به ویژه آمریکا را مطرح می‌کنیم و دنبال می‌کنیم تا ببینیم نتیجه کار چه خواهد شد. 

گفت‌وگوهای صریحی با وزیر امور خارجه فرانسه داشتیم

وی در مورد سفر پر حاشیه وزیر امور خارجه فرانسه به ایران و اینکه گفته شده لودریان درباره برنامه موشکی هشدارهایی داده و پاسخ ایران چه بوده است؟ اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه فرانسه را به تهران داشتیم. بر اساس جدول زمان‌‌‌بندی قبلی که در دستورکار دو کشور بود سفر خوبی بود. ما فرصت داشتیم در زمینه‌‌‌های مختلف گفت‌وگوهای صریحی داشته باشیم.

فکر کنم ابهامات طرف فرانسوی برطرف شده باشد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد مسائل دوجانبه گفت‌‌‌وگوهای مبسوطی صورت گرفت به ویژه از حوزه اقتصاد. قرار شد این رایزنی‌‌‌ها و آمد و شدها با توجه به نقش ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در مسایل منطقه‌‌‌ای و جهانی همچون گذشته ادامه دهیم. ابهاماتی در برخی مسائل در طرف فرانسوی بود که فکر کنم برطرف شده است.

پاسخ‌های دقیقی به سوالات لودریان داده شد

قاسمی با بیان اینکه دیدارهای طولانی‌‌‌ای بین وزیر امور خارجه فرانسه و ریاست‌جمهوری بود و پاسخ‌های دقیقی به ابهامات داده شد، تصریح کرد: امیدوارم طرف فرانسوی با این پاسخ‌‌‌ها در محیطی با صراحت تمام با واقعیت‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران و مجموعه منطقه و چگونگی کمک به توسعه اقداماتی که می‌تواند در مبارزه با تروریسم و بی‌‌ثباتی منطقه منجر شود، آشنا شده باشد.

ایران به فرانسه چه گفت؟

وی افزود: ما نگرانی‌های خود را از رفتار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در ارسال و صدور تسلیحات پیشرفته به منطقه و تقویت انبارهای سلاح و استفاده علیه یمن و ایجاد بی‌‌ثباتی در منطقه با این سلاح‌ها مطرح کردیم. فکر می‌کنم مذاکرات صریح بود و تصورم این است که این مذاکرات سازنده‌ای باشد و امیدوارم طرف فرانسوی با شنیده و داشته‌هایی که در تهران پیدا کرد، با واقع‌بینی بیشتری درباره مسائل منطقه در آینده اظهارنظر کند و کمک کند به سایر کشورهای اروپایی که اقدامات خود را تنظیم کنند. 

ظریف مدت‌هاست طرح گفت‌‌وگوی منطقه‌‌ای را مطرح کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات ظریف در پاکستان و اینکه گفته است ایران در صورت تجاوز به عربستان اولین کشوری است که کمک خواهد کرد و اینکه آن را تحولی در روابط ایران و عربستان خوانده‌‌اند و تلاش پاکستان برای حل معضلات بین دو کشور خاطرنشان کرد: ما مجموعه‌ای از مشکلات و مسائل در محیط پیرامونی و منطقه را همواره مورد بررسی قرار می‌دهیم. آقای ظریف مدت‌هاست طرح گفت‌‌وگوی منطقه‌‌ای را مطرح کرده و ارائه کرده است. 

سرنوشت کشورهای همسایه و منطقه به هم گره خورده است

قاسمی با بیان اینکه تصور می‌کنیم امنیت توسط یک کشور به تنهایی نمی‌تواند تامین شود، ابراز داشت: سرنوشت کشورهای همسایه و منطقه به هم گره خورده است و برای ایجاد آرامش و ثابت نیاز به حرکت جمعی داریم بنابراین همواره موضع‌گیری ما شفاف بوده و آماده هستیم برای امنیت منطقه هر کمکی هست، بکنیم. 

هنوز برخی از کشورهای منطقه در پی همکاری منطقه‌ای نیستند

وی با بیان اینکه البته این رفتار و سیاست قطعا به تنهایی نمی‌تواند مثمرثمر باشد و نیاز به طرف‌‌های مقابل دارد و باید دیگران هم احساس مسئولیت کنند، عنوان کرد: متاسفانه ما هنوز در منطقه با کشورهایی مواجه هستیم که نهایتا علائم لازم را برای ادامه و ایجاد و آغاز چنین سیاستی ندیدیم. ما امیدواریم کشورهای منطقه به سهم خود برای کمک به زندگی مسالمت‌‌‌آمیز میان مردم منطقه کمک کنند و امنیت همه کشورهای منطقه ایجاد می‌شود.

نباید برخی کشورهای منطقه در پی خرید امنیت از خارج از منطقه باشند

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ادامه داد: نباید برخی کشورهای منطقه در پی خرید امنیت از خارج از منطقه باشند و تجربه نشان داده ورود کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای به منطقه نه تنها ثبات‌‌‌ساز نیست بلکه تشنج و بی‌‌ثباتی و گسترش افراط‌‌‌گرایی را به همراه خواهد داشت 

قاسمی تاکید کرد: ما در پاکستان دزًباره همه مسائل منطقه گفت‌وگو داشتیم.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار