کد خبر: ۳۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن بسترهای مناسبت در سیستم مالیاتی نوین گفت‌:‌ زیرساخت‌های لازم مالیاتی هنوز در کشور مهیا نشده است.
به گزارش آرانیوز سیدکاظم دلخوش ظهر امروز در همایش رسانه و مالیات در رشت اظهار داشت:‌ برخلاف کشور ما، اقتصاد روز دنیا با فراهم کردن بسترهای لازم ‌و نوین جهت اخذ مالیات،‌ وابستگی زیادی به درآمدهای مالیاتی پیدا کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ اگر دولت و سیستم مالیاتی کشور درصدد تحقق درآمد پیش‌بینی ‌شده 120 هزار میلیارد تومانی خود در مالیات است باید نسبت به نوین‌سازی‌ سیستم و جایگزینی آن با روش‌های سنتی اقدامات لازم را انجام دهد.

دلخوش با اشاره به طرح مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت:‌ مجلس در سال‌های 85 و 86 که به این موضوع و تصویب قانون مربوطه مالیات بر ارزش افزوده به طور جدی ورود کرد 150 کشور فقیر و غنی جهان مشغول پیاده کردن و اجرای این طرح بودند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس عنوان کرد‌:‌ نمایندگان با بررسی و کارهای کارشناسی نسبت به تدوین دقیق این قانون همانند سایر قوانین و طرح‌ها خوب عمل کردند اما آنچه که باز هم موجب گره خوردن کارها شد عدم اجرای صحیح قانون در کشور بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز داشت:‌ در ماده 12 و 17 بند معافیت‌ها قانونگذار، مطبوعات،‌ بخش عمرانی شهرداری‌ها،‌ محصولات کشاورزی و بخش‌های دیگری را در لیست معافیت‌های مالیاتی قرار داد اما با این عملکرد وارونه قانون به شیوه دیگری به اجرا در‌آمد.

وی به عدم زیرساخت‌های لازم مالیاتی اشاره کرد و گفت:‌ نبود بانک اطلاعاتی جامع،‌ عدم ایجاد دانشکده‌‌های مالیاتی در کشور و وجود اقتصاد زیرزمینی موجب شده بیشترین فشارها در بحث مالیات بر تولیدکننده و البته مصرف‌کنندگان در کشور وارد شود.

دلخوش از عدم وجود نگاه تخصصی در کمیسیون اقتصادی مجلس سخن گفت و بیان داشت:‌ وقتی بدون نگاه دقیق اقدام به انتخاب نمایندگان مجلس می‌شود باید انتظار ورود افرادی به مجلس و کمیسیون‌ها را داشت که درک تخصصی به حوزه اقتصاد کشور ندارند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با تمام تلاش‌ها و جلسات تخصصی بی‌شماری که در کمیسیون‌های مختلف برگزار شد اما قانون مالیات بر ارزش افزوده و الحاق آن به اصل 85 با موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس مواجه نشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ با عدم تصویب این طرح در این مقطع زمانی تولیدکنندگان و فعالان واحدهای صنفی باید با تحمل همه مشکلات و موانع موجود همچنان منتظر ارائه طرح به صحن علنی مجلس برای بررسی و تصویب آن باشند.

دلخوش با اشاره به دیگر تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:‌ بر طبق پیشنهادات ارائه شده در کمیسیون نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای ضروری به میزان 2 درصد و برای کالاهای غیرضروری نیز‌ 5 درصد در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس عنوان کرد:‌ تلاش نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون اقتصادی برای حل مشکلات پیش‌رو بر این استوار شده تا بعد از تعطیلات و در مدت 4 ماه تعیین تکلیف قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار