کد خبر: ۳۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: تعلل در ارائه سریع و قوی سند آمایش استان را از اهداف تعیین شده دور می‌کند.
به گزارش آرانیوز، طهمورث الیاسی امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه 16 استان تاکنون مطالعات آمایش را ارائه داده‌اند اظهار داشت: تاکنون حدود 15 استان از جمله استان کرمانشاه مطالعات آمایش آن‌ها در حال انجام است و امید داریم تا پایان امسال یا سال آینده تکمیل و با توجه به ضرورت به تهران ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما با سند آمایش در واقع خواسته‌ها و مطالبات خود را به مرکز اعلام می‌کنیم عنوان کرد: چنانچه تعللی در این زمینه رخ دهد برای تصمیم‌گیری منتظر ما نمی‌شوند و به هر میزان این طرح با توجه به گزارشات سریعتر و قوی‌تر ارائه شود اهداف ما بیشتر محقق می‌شود.

الیاسی با اشاره به اینکه سابقه و پیشینه برنامه‌ریزی در کشور ما بیش از 70 سال است عنوان کرد: این میزان از بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز بیشتر است اما متأسفانه به دلیل اشکالات و ایرادات موجود در نظام برنامه‌ریزی کشور این برنامه‌ها آنچنان مؤثر نبوده و به اهداف توسعه‌ای دست نیافته‌ایم.

وی با بیان اینکه با وجود کشور با وجود سابقه بسیار هنوز به جایگاه واقعی خود با توجه به امکانات و منابع کشور در سطح توسعه اقتصادی دست نیافته است گفت: صاحبنظران مباحث توسعه دلیل این ایراد را عدم وجود یک رویکرد و نگرش آمایشی در زمینه برنامه‌های توسعه می‌دانند که سبب ایجاد عدم تعادل‌هایی از نظر سرزمینی، تخریب محیط زیست و وابستگی اقتصادی به نفت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه با وجود این شرایط بر وجود و لزوم رویکرد آمایش سرزمینی تأکید شده است افزود: قبل از انقلاب نیز اقدامات و برنامه‌هایی در این زمینه انجام و در سال 50 با مهندسان خارجی طرح آمایشی تهیه شد و مورد استفاده نیز قرار گرفت و بعد از آن در سال 60 برنامه‌های آمایشی در سطح کشور تدوین شد.

الیاسی گفت: مرحله دیگر آمایش سرزمینی از نیمه دوم سال 70 بود که چارچوب‌های مناسبی برای تدوین برنامه‌های آمایشی تهیه و سبب ایجاد ضوابط ملی آمایش شد و به تصویب دولت نیز رسید و مقرر شد استان‌ها نیز برنامه‌های آمایشی خود را تهیه  و اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر به طور مجدد بر تدوین و تعیین این برنامه آمایش تأکید شد افزود: با توجه به تأکید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مقرر شد برنامه‌های آمایشی برای استان‌ها تهیه شود که در طی این چارچوب استان‌ها اقداماتی را آغاز کردند.

الیاسی با بیان اینکه مطالعات آمایش پیچیده، چند رشته‌ای و زمان‌بر است و باید هماهنگی‌ و انسجام لازم ایجاد شود گفت: متأسفانه در برخی از استان‌ها از جمله استان کرمانشاه تلاش‌هایی که در دهه 80 برای تدوین آمایش آغاز شد به نتیجه نرسید و با تلاش در دو دوره با توجه به نقایص موجود این مطالعات نیمه کاره ماند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1393 با توجه به ضرورت موجود در این زمینه مقرر شد دانشگاه رازی به عنوان مجری طرح این اقدام را انجام دهد افزود: اقدامات انجام شده در مراحل مختلف ارائه و در کارگروه‌های مختلفی شورای برنامه‌ریزی و توسعه نیز مطرح شد و بعد از آن مقرر شد دستگاه‌های مختلف نظرات خود را اعلام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه اظهار کرد: طرح مطالعات آمایش اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که به دلیل ضرورت تدوین سند آمایش استان با توجه به رویکردهای دولت و تأکید مجلس باید به زودی ارائه شود.

انتهای پیام /*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار