کد خبر: ۳۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
رئیس کل دادگستری فارس گفت: تا آذرماه امسال زمینه ۱۲۵۴ نفر از زندانیان شوراهای حل اختلاف استان فارس فراهم شده است.
به گزارش آرانیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس علی القاصی‌مهر در آئین معارفه مسئول حفاظت و اطلاعات شوراهای حل اختلاف استان با اشاره به وظایف خطیر مجموعه حفاظت و اطلاعات هنر این مجموعه را صیانت و حفظ حریم مجموعه و پیشگیری از شکل گیری هرگونه انحراف دانست.

وی در این نشست که با حضور درویشی مدیر کل حفاظت و اطلاعات شوراهای حل اختلاف کشور برگزار شد با بیان اینکه امروز شوراهای حل اختلاف یک نهاد تثبیت شده و بخشی از تشکیلات قوه قضائیه هستند، گفت: به لحاظ ساختاری مجموعه شوراهای حل اختلاف بخشی از مجموعه دستگاه قضایی در ارائه خدمت به مردم هستند.

القاصی هدف از تشکیل این نهاد را توسعه فرهنگ اسلامی و سنت پسندیده صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر این شوراهای حل اختلاف رسالت کاستن از بار رسیدگی به بخشی از پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی را به عهده دارند که این امر با گسترش صلاحیت شوراهای حل اختلاف بیش از پیش توسعه یافته است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس افزود: صلاحیت شوراها سبب شده است افرادی که برای رفع اختلاف و یا احقاق حق خود به شوراها مراجعه می‌کنند اغلب از افراد دردمند جامعه باشند که این امر لزوم یک نگاه حمایتی با توجه به استعانت و تمکن مالی و موقعیت اجتماعی آنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید نگاه‌ها و توجه مسئولان به سرویس دهی و خدمت‌رسانی در شوراها نیز به مانند دستگاه قضایی باشد تصریح کرد: لازم است امکانات سخت افزاری و همچنین نیروی انسانی در شوراهای حل اختلاف نیز به مانند دادگستری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی آسیب‌شناسی از مشکلات و رفع موانع و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی در شوراها را زمینه‌ساز افزایش اعتماد مردم به شوراها خواند و تأکید کرد: شوراها با پشتیبانی کامل ظرفیت رفع منازعات در بخش‌های گوناگون و صلاحیت‌های تعریف شده را دارند.

رئیس کل دادگستری فارس یکی از مشکلات عمده شوراهای حل اختلاف را فضای فیزیکی دانست و بیان کرد: ما در استان فارس با وجود کمبودهای فراوان تلاش کرده‌ایم فضاهای فیزیکی و ساختمان‌های مناسبی را جهت ارائه خدمت در شوراها در اختیار همکاران قرار دهیم اما همچنان در برخی از حوزه‌های قضایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که این ضعف در کیفیت، مقبولیت و اثر تصمیمات اتخاذ شده تأثیر مستقیم دارد. 

رئیس کل دادگستری استان فارس اتصال شوراهای حل اختلاف فارس به شبکه ملی عدالت را یکی از اقدامات مهم در راستای ارائه بهتر خدمات قضایی در شوراهای حل اختلاف دانست و تصریح کرد: پیوستن شوراها به این سیستم جامع هزینه‌های زیادی را به همراه داشت اما اثرات مثبت بر جای گذاشته است که عمده آن سرعت در انجام امورات است. 

القاصی تلاش برخی مجتمع شوراهای حل اختلاف در ابلاغ الکترونیک را ستودنی خواند و بیان کرد: انگیزه خدمت در مجموعه شوراهای حل اختلاف به لحاظ افتخاری بودن بالا و قابل ستایش است.

وی حساسیت  نظارت بر شوراهای حل اختلاف در سراسر استان فارس را همطراز با واحدهای قضایی ارزیابی و خاطر نشان کرد: هر سال هیئت‌های نظارت و بازرسی موضوع ماده 28 علاوه بر بازرسی از حوزه‌های قضایی شوراهای حل اختلاف را نیز به صورت ویژه مورد بازرسی قرار داده و نتایج و تحلیل‌ها به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: نظارت بر زندانیان شوراهای حل اختلاف و زمینه‌سازی برای آزادسازی آنان را از عمده‌ترین اقدامات استان در حوزه شوراهای حل اختلاف است و در همین راستا تا آذرماه امسال زمینه 1254 نفر از زندانیان شوراهای حل اختلاف با استفاده از ظرفیت‌های مصالحه، ستاد دیه، انجمن حمایت و خیرین استان فراهم شده است. 

انتهای پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار