کد خبر: ۳۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:
بیرجند- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بااشاره به جای خالی سمن ها در حوزه میراث فرهنگی در استان گفت: این تشکل های مردمی را طی سال ۹۷ در این حوزه تقویت خواهیم کرد.

به گزارش آرانیوز، حسن رمضانی ظهر چهارشنبه در همایش تشکل های مردم نهاد و توسعه مشارکت های اجتماعی اظهارکرد: نهادهای اجتماعی نقش بسترسازی برای رونق گردشگری دارند.

وی گفت:  حفظ و حراست از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به سمت مطالبه اجتماعی هدایت کنیم.

وی عنوان کرد: برخی دستگاه های اجرایی مرتبط با نیازهای اولیه مردم نیستند و اگر حفظ و حراست از میراث فرهنگی و رونق گردشگری و صنایع دستی بر عهده دستگاه  به تنهایی باشد متاثر نگاه مدیران وقت خواهد بود و در دوره ای ممکن است رونق و دوره ای دیگر به فراموشی سپرده شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیازمند حمایت های مردمی است، افزود: در صورتی آثار تاریخی و صنایع دستی ما حفظ خواهد شد که حمایت مردمی داشته باشد و مطالبه مردمی شوند.

 وی با بیان اینکه تا کنون در استان خراسان جنوبی به تشکل ها و سمن ها در حوزه میراث فرهنگی کم توجهی شده است، افزود: اکنون شاهد هستیم مردم کمتر دغدغه مند در این بخش هستند.

 وی راه ورود به عرصه های اجتماعی را تشکل های مردمی دانست و گفت: باید تشکل های مردم نهاد در این حوزه را افزایش و در راستای توسعه فعالیت های آنها و ظرفیت این بخش استفاده کنیم.

 رمضانی گفت: باید این تشکل ها در جلسات سازمان دعوت شوند و در صدر مورد توجه قرار گیرند.

به گفته سمن ها خارج از وظیفه مندی های اداری و قانونی می توانند حافظ میراث فرهنگی باشند که این بسیار ارزشمند است.

تقویت تشکل های مردم نهاد با نگاه جامع به هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

 وی با اشاره به وجود ۸۶۰اثر فرهنگی و طبیعی ملی در استان خراسان جنوبی گفت: مراقبین و پاسداران فرهنگی این آثار برای بیش از هر ۱۰ اثر در استان یک نفر است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ باید در هر شهرستان حداقل یک تشکل مردم نهاد مرتبط با حوزه میراث فرهنگی داشته باشیم، گفت: مدیران و مسئولان از وجود سمن ها در کنار خودشان نگران نباشند و آنها را نه در مقابل بلکه در کنار خود ببینند.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: سیاست دولت در خصوص سمن ها حمایت و توسعه این تشکل ها است.

اسماعیلی با بیان اینکه پیشرفت، امنیت و برنامه ریزی جامع از راه همفکری با آحاد جامعه می گذرد، بیان داشت: تشکل های مردم نهاد در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با نگاه جامع در هر سه حوزه تقویت شود.

 وی با بیان اینکه باید نگاه خودمان در حوزه مسائل میراث فرهنگی را تقویت کنیم افزود: آمادگی داریم میزبان همایشی بین المللی با حضور کشورهای همسایه در حوزه مسائل فرهنگی و احیاء جاده ابریشم باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار