کد خبر: ۳۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
با وجود آنکه سال‌ها می‌گذرد و هنوز معضل دستفروشی حل نشده است، شهرداری و شورای اسلامی شهر راه جدیدی برای ساماندهی دست‌فروشان پیدا کردند اما آیا بساط گستران زیر بار این ساماندهی می‌روند یا خیر، باید منتظر نتیجه ماند.
به گزارش آرانیوز، دستفروشی پدیده‌ای است که در اکثر جوامع با هر نوع سیستم اقتصادی که بر آن‌ها حاکم است، دیده می‌شود، برخی آن را نشانه بیمار بودن اقتصاد می‌دانند، برخی دست فروشی را یک شغل کاذب می‌دانند و البته برخی نیز دستفروشی را یک شغل به حساب می‌آورند که باید وجود داشته باشد.

در  ایران و به تبع آن همدان نیز دستفروشی همواره وجود داشته است و اغلب همراهی مردم را نیز به دنبال داشته است؛ به طوری که در درگیری نیروهای سد معبر شهرداری با دست فروشان  یا همان بساط گستران مردم جانب دستفروشی را گرفتند با این استدلال که پس چه کاری انجام دهد، کار نیست؟

بنابراین نتیجه حاصل شده این را نشان می‌دهد که وقتی سیستم اقتصادی جامعه نتواند برای متقاضیان شغل، کار مناسب ایجاد کند، روی آوردن به دست‌فروشی امری قطعی خواهد بود که به وقوع می‌پیوندد.

در نتیجه زمانی که وضعیت اشتغال بنابر دلایل مختلف از حالت عادی خارج شود، روی آوردن به دست فروشی نیز بیشتر می‌شود. به عنوان نمونه بسیاری از دستفروشان فعال همدان، شغل‌های دیگری چون کارگران ساختمانی، کارگران واحدهای تولیدی و غیره دارند که در زمان رکود صنعت ساخت و ساز و یا تعطیلی واحدهای تعطیلی به این شغل روی می‌آورند و روزی خود را کسب می‌کنند.

افزایش تعداد دستفروشان و گستردن بساط در خیابان‌ها وقتی بیشتر به چشم آمد که شورای اسلامی شهر و شهرداری نسبت به پیاده راه سازی میدان امام خمینی، خیابان بوعلی و خیابان اکباتان اقدامات خود را آغاز کردند و با اتمام پروژه پیاده‌راه سازی بوعلی این سخن به میان آمد که آیا این خیابان برای حضور دستفروشان ساماندهی شد؟

یکی از دستفروشان در پاسخ به این سئوال که پس از پیاده‌راه شدن، آیا به شما اجازه ادامه فعالیت می‌دهند، گفت: اینجا را برای ما آماده کردند.در اصل این جوان که بیشتر از 22 سال سن نداشت، به نوعی موضع دستفروشان را نسبت به ساماندهی که معنی آن خارج شدن بساط گستران از خیابان‌های اصلی شهر است را نمایان کرد.

واقعیت ماجرا این است که درآمد دستفروشی به استقرار آنان در مکان‌های پر رفت و آمد بستگی دارد، اما واقعیتی دیگر هم وجود دارد که برای شهری چون همدان با داعیه گردشگری، وجود دستفروشان رنگ و وارنگ ناخوشایند است.

این دو واقعیت که در تضاد یکدیگر قرار می‌گیرند همراه با واقعیت دیگری که در ابتدا از آن سخن رفت، یعنی وضعیت نامناسب اقتصادی و بیکاری مزمنی که جامعه دچار آن شده، همه و همه وضعیتی پیچیده را به همراه می‌آورد.

از همین رو مسئولان شهرداری به دنبال یافتن راه حلی بودند که بتواند این سه واقعیت را در درون خود بپذیرد. در درجه اول حضور بساط گستران در یک نوبت در شبانه روز محدود شد که پای نیروی انتظامی استان نیز به ماجرا کشیده شد و درگیری‌هایی را نیز به وجود آمد که در نهایت باعث شد تا شاهد حضور شبانه دستفروشان باشیم.

اما باز هم خیابان تازه پیاده‌راه شده بوعلی مکانی نبود که آن‌ را با هزینه‌های میلیاردی بتوان به عنوان بستر دست‌فروشی به حساب آورد. به همین دلیل شهرداری و شورای اسلامی شهر راه سومی پیدا کردند تا دستفروشان را در مکان‌های مختلف به جز خیابان‌های اصلی ساماندهی کنند. به طوری که 400 نفر از دستفروشان شناسایی شدند که قرار است 80 نفر آنان در کوچه بهمنیان منتهی به سر پل یخچال، 80 نفر در پل پهلوانان، 100 نفر در گاراژ حکمتی خیابان اکباتان و 120 نفر هم در پارکینگ دو طبقه خیابان اکباتان مستقر شوند.

دست‌فروشان البته به نظر می‌رسد که با توجه به واقعیت اولی که در ابتدا مطرح شد چندان علاقه‌ای به حضور در مناطق فرعی نداشته باشند اما چاره‌ای هم نیست و مسئولان تمام قد در مقابل گسترده کردن بساط‌ها در خیابان اصلی ایستاده‌اند.

رضا دست‌فروشی در خیابان اکباتان است، شغل اصلی او گچ بری است که به دلیل رکود ساخت و ساز به دست‌فروشی روی آورده است.

رضا در پاسخ به این سئوال که آیا از این طرح استقبال می‌کند یا خیر، اظهار داشت: ظاهرا چاره‌ای جز این کار نداریم و باید بپذیریم که به مناطق تعیین شده منتقل شویم.

وی افزود: قطعا درآمد ما کاهش خواهد یافت و تا زمانی که مردم به این مناطق عادت کنند زمان می‌برد.

از دستفروش بودن خوشحال نیستیم

محمود که بساط مرتبی را گسترانده وحتی قیمت کالاها را نیز بر روی آن‌ها درج کرده در پاسخ به خبرنگار مار گفت: نمی‌دانم مردم و مسئولان نسبت به ما چه فکر می‌کنند، قطعا ما هم از این وضعیت و شغل خود راضی نیستیم و اگر سر و سامان بهتری داشتیم و یا شغل مطئم به دست فروشی روی نمی‌آوردیم.

وی تأکید کرد: رفتن ما به پارکینگ و کوچه فایده‌ای ندارد و به جز اینکه درآمد ما را کاهش دهد، نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

محمود اظهار داشت: تنها شغلش دستفروشی است و از راه دیگری درآمد کسب نمی‌کند.

گزینش دستفروشان بر اساس بومی بودن

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های شورای اسلامی شهر در ادوار مختلف دستفروشان باید ساماندهی می‌شدند و یکی از مسائل مهم مربوط به این امر شناسایی افراد بومی دست فروش بودند.

کامران گردان افزود: در حال حاضر هستند افرادی که از مناطق دیگر برای دست‌فروشی به همدان مراجعه می‌کنند که این افراد به مرور بر اساس تحقیقات میدانی شناسایی شدند و بر همین اساس افراد بومی که سابقه دستفروشی دارند ساماندهی شدند.

برخی دست‌فروشان وابسته به واحدهای صنفی هستند

وی با بیان اینکه تعدادی دستفروش داشتیم که به برخی واحدهای صنفی وابسته بودند و در اصل عامل آنان برای فروش بودند که آنان نیز حذف شد، تصریح کرد: مغازه‌دار که دیگر نمی‌تواند دست‌فروش هم داشته باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه مناطق دیگری نیز برای استقرار دستفروشان دیده شده که می‌توان تعداد افراد بیشتری نیز ثبت نام کرد، گفت: البته تلاش ما هدایت دستفروشان به بازارهای محلی است.

گردان با تأکید بر اینکه محل‌های استقرار دست‌فروشان گردشی خواهد شد، اظهار داشت: به عنوان مثال افرادی که برای مدت دو یا سه ماه در کوچه بهمنیان مستقر بودند، به مناطق دیگر انتقال می‌یابند و افراد دیگر به کوچه‌های پرترددتر خواهند آمد تا درآمد همه دستفروشان منطقی و برابر شود.

ی با بیان اینکه اجاره‌ای در کار نیست و مبلغی از دستفروشان اخذ نمی‌شود، افزود: مبلغی در حدود 5 هزار تومان برای انجام اقدامات مربوط به ساماندهی از افراد اخذ می‌شود که مربوط به اجاره نیست.

هزینه‌ای از دستفروشان دریافت نمی‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه مصوبه‌ای برای دریافت اجاره از دستفروشان نداشتیم، گفت: در حال حاضر با دستفروشان نیز گفت‌و‌گوها انجام شده و مزایا و محاسن این ساماندهی را با آنان در میان گذاشتیم و قانع شدند که به این مناطق منتقل شوند.

گردان اظهار داشت: البته برای این افراد در راستای درآمد بیشتر بهتر آن است که در خیابان‌های اصلی باشند اما ما نمی‌توانیم خیابانی را که هزینه کردیم برای رونق گردشگری در اختیار دست‌فروشان قرار دهیم.

وی افزود: البته به دلیل رسیدن روزهای نزدیک به عید اجازه استقرار دستفروشان در خیابان بوعلی پس از ساعت 9  شب داده شده است و پس از عید دوباره ساماندهی می‌شوند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تأکید کرد: خوشبختانه دست‌فروشان نیز همکاری کردند و آن‌ها متوجه شدند که نمی‌توانند در ساعات روز در خیابان‌های بوعلی و اکباتان مستقر شوند به این مکان‌ها می‌روند.

گردان درباره چگونگی ایجاد سازه‌هایی برای غرفه بندی دستفروش‌ها نیز بیان داشت: هزینه سازه‌ها توسط خود دستفروشان تأمین می‌شود و برخی از آنان طی توافق با شرکت سازنده به صورت قسطی مبلغ آن را خواهند پرداخت که امکان جابجایی و جمع کردن آن نیز وجود دارد.

در شرایط فعلی و بهبود وضع باید یک همکاری و تعامل بین سه بخش جامعه، مسئولان و دستفروشان ایجاد شود تا همه از حقوق خود بهره‌مند شوند، شاید باید کمی مهربان‌تر باشیم و در شرایط نامساعد اقتصادی سعی کنیم یکدیگر را بهتر  درک  کرده تا این وضعیت نیز بگذرد.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار