به گزارش آرانیوز، لازمه بقای هر جامعه انتقال ارزشها، باورها و مهارت به نسل جدید بوده که آموزش و پرورش به عنوان دستگاه و متولی تربیت مهمترین واسطه این انتقال است.
ایام اسفند زمان تاسیس نهاد امور تربیتی بوده که توسعه فرهنگ اسلامی، پاسداشت و انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی در راستای رسیدن به سعادت از اهداف مهم این نهاد است که پایهگذاران آن باید فضائل انسانی و اخلاقی را در جامعه نهادینه کنند.
در جامعه انتقال ارزشها، باورها و رشد شخصیت فراگیران، توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز ، توسعه ایثار و شهادت و بسترسازی برای رشد وشکوفایی استعدادهای دانش آموزان از مهمترین ماموریتهای حوزه پرورشی و فرهنگی است.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیونها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود.
هفته تربیت اسلامی و تاسیس نهاد امور تربیتی بهانه ای شد تا فعالان عرصه تربیت مازندران در حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در میاندورود گردهم آمده و به بیان دیدگاهها، نظرات و ره یافتهای این عرصه در حوزه تربیت اسلامی بپردازد.
الگوگیری زنان در فضائل انسانی از حضرت فاطمه (س)
سید علی قاسمی تروجنی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه تربیت مازندران در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله میاندورود با گرامیداشت ولادت فاطمه زهرا (س) گفت: ایثار، فداکاری، نقش همسر، مادر و دیگر زوایای زندگی بانوی بزرگ اسلام باید الگوی زنان جامعه باشد و زن میتواند فعالانه نقش رهبری جامعه اسلامی را ایفا کند و حق فعالیت اجتماعی دارد.
وی با بیان اینکه میراث دار افرادی هستیم که نهاد امور تربیتی را بنیان نهادند، افزود: به دنبال تربیت اسلامی در مدارس هستیم که در این مسیر برای اینکه روشهای اثربخش داشته باشیم باید نقش فرهنگی، آموزشی، پروش، رفتارها و گفتههای تربیتی را باور داشته و به آنچه انتقال میدهیم ایمان داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: طبق آیات قرآن، دانایان و نادانان با هم برابر نیستند. در حوزه دینداری تنها حرف نزنیم بلکه عمل کنیم و در زمینه انتقال خود را همسطح دانش آموز کنیم.
قاسمی با بیان اینکه آسیبهایی که اسلام از مقدسه ظاهرگرایی خورد بیشتر از آسیبهایی بود که از بیرون وارد جامعه شد، گفت: معلمان پرورشی تنها به نقلیات تکیه نکنند بلکه باید بدانیم احادیث عقلانی و سازگار با کلام خدا باشد و سپس آن را به دانش آموزان انتقال دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: بالاترین سند دینی یعنی قرآن کریم در اختیار ما بوده که اساس کار تربیت اسلامی باید این کتاب آسمانی باشد و در کارهای تربیتی تعجیل نکنیم بلکه با آرامش و صبوری در این زمینه گام برداریم.
تقویت فعالیتهای تربیتی و پرورشی در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست: کسوت معلمی، چراغ هدایت و تربیت اسلامی را فروزان نگاه داشته که در این زمینه یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر بنیانگذاران نهاد مقدس و موثر امور تربیتی را گرامی میداریم.
محمد شعبانی افزود: ماموریت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت فراهم آوردن زمینههایی برای شکوفا کردن استعدادهای خدادادی است که فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در مدارس بستری مناسب برای رسیدن به این هدف است.
وی خاطرنشان کرد: محور تمام فعالیتها دانش آموزان هستند و نقطه هدف آن تربیت چندساحتی مورد نظر اسناد بالادستی به خصوص سند تحول بنیادین است.
شعبانی گفت: در سال تحصیلی 95-96 دورههای مختلف توانمندسازی به صورت متمرکز، قطبی و شهرستانی در زمینه بروزرسانی دانش و مهارتها، آشنایی به روشهای جدید تربیتی، افزایش تواناییهای علمی، تخصصی و حرفه ای مربیان و معاونان پرورشی مدارس بیش از 130 هزار نفر ساعت و 181 کارگاه مرتبط با فعالیتهای پرورشی و فرهنگی برگزار شد.
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران افزود: آسیب شناسی، عینیتبخشی،کیفیت بخشی، انسجام بخشی فعالیت پرورشی از دیگر اهداف این حوزه است.
هزار مدرسه مازندران فاقد مربی پرورشی
شعبانی گفت: بیش از هزار مدرسه استان فاقد مربی پرورشی و مشاور بوده که این امر از اهمیت فراوانی برخوردار است و همچنین از ایدههای ابداعی و نو استقبال میکنیم.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: مازندران مهد فرهنگ، تمدن و قطب فرهنگی کشور بوده و هفته امور تربیتی یادآور شهیدان رجایی و باهنر و ادامه دهنده راه آرمانها و ارزشهای انقلاب است که در نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم گفتمان پروشی و فرهنگی را به گفتمان نخست آموزش و پرورش تبدیل کنیم.
کاظمی افزود: سند تحول بنیادین استراتژی وصول کیفیت و عدالت بوده که بزرگترین چرخش و تحول نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل نظام آموزشی کشور از یک نهاد صرفا آموزشی به یک نهاد فرهنگی بوده که باید فعالیتهای پرورشی و حضور موثر درمسائل تربیتی نقش اول را ایفا کند که برای رسیدن به این هدف چالشهای مختلفی داریم.
وی بیان کرد: برخی چالشهای اساسی که درخود آموزش و پرورش بوده که باید بدانیم زمانی آموزش و پرورش نقش توسعه و رشد کشور را ایفا میکند که در نظر و عمل بر صدر بنشیند اما امروز بزرگترین شکاف گفتمان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش است.
کاظمی بیان کرد: یکی از دغدغههای نظام تعلیم و تربیت نگاه تفکیکی به آموزش و پرورش و با حاکمیت نگاه برتر آموزشی، علمی و دانش بر تربیت بوده که با این نگاه راه به جایی نخواهیم برد و به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با کمبود شدید منابع انسانی در این زمینه مواجه هستیم که با همه کمبودها باید شرایط موجود را حفظ و به سمت شرایط مطلوب هدایت یابیم و برای موفقیت بهتر و بیشتر در عرصه تربیتی، مربیان باید بینش، دانش و توانمندی بالا داشته باشند.
کاظمی گفت: انتقال دانش، انتقال ارزشها و باورهای دینی به نسلهای بعدی و انتقال مهارتها و توانمندی در ابعاد مختلف از کارکرد آموزش و پرورش است که زمانی میتوانیم موفق عمل کنیم که دیگر متغیرها در خدمت امور تربیتی باشند.
وی ادامه داد: 20 سیاست و راهبرد مهم برای فعالیتهای پرورشی و تربیتی تدوین شدکه سه راهبرد توسعه و ترویج فرهنگ نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارتهای دانش آموزان و فعالیتهای اخلاقمدار و ایجاد روحیه امید و نشاط میان دانش آموزان به عنوان اولویت اساسی و مهم با توجه به اقتضائات جامعه مدنظر قرار گرفت.
کاهش بار سنگین مربیان تربیتی در مدارس
کاظمی افزود: امروز باید مدلهای برنامهریزی را در کف مدارس تغییر دهیم و بار سنگین مربیان تربیتی را در مدارس کم کنیم که اولین گام این است که هیچ گزارشی از آنان نخواهیم و حجم بخشنامهها را کم و یا حذف کنیم.
وی با اشاره به نقش و مشارکت دانش آموزان، بیان کرد: اگر همیار مشاور تبدیل به شبکه مشاوره ای در مدارس و کلاس شود بزرگترین اقدام جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بوده و با عطوفت و مهربانی با دانش آموزان به نقش تربیتی بپردازیم.
در پایان پوستر همیار مشاور که دبیرخانه دائمی آن به مازندران واگذار شد رونمایی و شورای راهبردی رسانه دانش آموزان تشکیل و از فعالان عرصه تربیت با اهدای جوایزی تجلیل شد.
گزارش از قدسیه السادات شعبانپور
انتهای پیام/