کد خبر: ۳۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
همایش تجلیل از فعالان تربیتی استان در حالی برگزار شد که دست اندرکاران این گردهمایی در جهت تقویت فضائل انسانی در محیط مدارس مازندران تاکید داشتند.
به گزارش آرانیوز، لازمه بقای هر جامعه انتقال ارزش‌ها، باورها و مهارت به نسل جدید بوده که آموزش و پرورش به عنوان دستگاه و متولی تربیت مهم‌ترین واسطه این انتقال است.

ایام اسفند زمان تاسیس نهاد امور تربیتی بوده که توسعه فرهنگ اسلامی، پاسداشت و انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی در راستای رسیدن به سعادت از اهداف مهم این نهاد است که پایه‌گذاران آن باید فضائل انسانی و اخلاقی را در جامعه نهادینه کنند.

در جامعه انتقال ارزش‌ها، باورها و رشد شخصیت فراگیران، توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز ، توسعه ایثار و شهادت و بسترسازی برای رشد وشکوفایی استعدادهای دانش آموزان از مهم‌ترین ماموریت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی است.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیون‌ها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود.

هفته تربیت اسلامی و تاسیس نهاد امور تربیتی بهانه ای شد تا فعالان عرصه تربیت مازندران در حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در میاندورود گردهم آمده و به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و ره یافت‌های این عرصه در حوزه تربیت اسلامی بپردازد.

الگوگیری زنان در فضائل انسانی از حضرت فاطمه (س)

سید علی قاسمی تروجنی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه تربیت مازندران در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله میاندورود با گرامی‌داشت ولادت فاطمه زهرا (س) گفت: ایثار، فداکاری، نقش همسر، مادر و دیگر زوایای زندگی بانوی بزرگ اسلام باید الگوی زنان جامعه باشد و زن می‌تواند فعالانه نقش رهبری جامعه اسلامی را ایفا کند و حق فعالیت اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه میراث دار افرادی هستیم که نهاد امور تربیتی را بنیان نهادند، افزود: به دنبال تربیت اسلامی در مدارس هستیم که در این مسیر برای اینکه روش‌های اثربخش داشته باشیم باید نقش فرهنگی، آموزشی، پروش، رفتارها و گفته‌های تربیتی را باور داشته و به آنچه انتقال می‌دهیم ایمان داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: طبق آیات قرآن، دانایان و نادانان با هم برابر نیستند. در حوزه دینداری تنها حرف نزنیم بلکه عمل کنیم و در زمینه انتقال خود را همسطح دانش آموز کنیم.

قاسمی با بیان اینکه آسیب‌هایی که اسلام از مقدسه ظاهرگرایی خورد بیشتر از آسیب‌هایی بود که از بیرون وارد جامعه شد، گفت: معلمان پرورشی تنها به نقلیات تکیه نکنند بلکه باید بدانیم احادیث عقلانی و سازگار با کلام خدا باشد و سپس آن را به دانش آموزان انتقال دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: بالاترین سند دینی یعنی قرآن کریم در اختیار ما بوده که اساس کار تربیت اسلامی باید این کتاب آسمانی باشد و در کارهای تربیتی تعجیل نکنیم بلکه با آرامش و صبوری در این زمینه گام برداریم.

تقویت فعالیت‌های تربیتی و پرورشی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست: کسوت معلمی، چراغ هدایت و تربیت اسلامی را فروزان نگاه داشته که در این زمینه یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر بنیانگذاران نهاد مقدس و موثر امور تربیتی را گرامی می‌داریم.

محمد شعبانی افزود: ماموریت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت فراهم آوردن زمینه‌هایی برای شکوفا کردن استعدادهای خدادادی است که فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس بستری مناسب برای رسیدن به این هدف است.

وی خاطرنشان کرد: محور تمام فعالیت‌ها دانش آموزان هستند و نقطه هدف آن تربیت چندساحتی مورد نظر اسناد بالادستی به خصوص سند تحول بنیادین است.

شعبانی گفت: در سال تحصیلی 95-96 دوره‌های مختلف توانمندسازی به صورت متمرکز، قطبی و شهرستانی در زمینه بروزرسانی دانش و مهارت‌ها، آشنایی به روش‌های جدید تربیتی، افزایش توانایی‌های علمی، تخصصی و حرفه ای مربیان و معاونان پرورشی مدارس بیش از 130 هزار نفر ساعت و 181 کارگاه مرتبط با فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی برگزار شد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران افزود: آسیب شناسی، عینیت‌بخشی،کیفیت بخشی، انسجام بخشی فعالیت پرورشی از دیگر اهداف این حوزه است.

هزار مدرسه مازندران فاقد مربی پرورشی

شعبانی گفت: بیش از هزار مدرسه استان فاقد مربی پرورشی و مشاور بوده که این امر از اهمیت فراوانی برخوردار است و همچنین از ایده‌های ابداعی و نو استقبال می‌کنیم.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: مازندران مهد فرهنگ، تمدن و قطب فرهنگی کشور بوده و هفته امور تربیتی یادآور شهیدان رجایی و باهنر و ادامه دهنده راه آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است که در نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم گفتمان پروشی و فرهنگی را به گفتمان نخست آموزش و پرورش تبدیل کنیم.

کاظمی افزود: سند تحول بنیادین استراتژی وصول کیفیت و عدالت بوده که بزرگ‌ترین چرخش و تحول نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل نظام آموزشی کشور از یک نهاد صرفا آموزشی به یک نهاد فرهنگی بوده که باید فعالیت‌های پرورشی و حضور موثر درمسائل تربیتی نقش اول را ایفا کند که برای رسیدن به این هدف چالش‌های مختلفی داریم.

وی بیان کرد: برخی چالش‌های اساسی که درخود آموزش و پرورش بوده که باید بدانیم زمانی آموزش و پرورش نقش توسعه و رشد کشور را ایفا می‌کند که در نظر و عمل بر صدر بنشیند اما امروز بزرگ‌ترین شکاف گفتمان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش است.

کاظمی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت نگاه تفکیکی به آموزش و پرورش و با حاکمیت نگاه برتر آموزشی، علمی و دانش بر تربیت بوده که با این نگاه راه به جایی نخواهیم برد و به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با کمبود شدید منابع انسانی در این زمینه  مواجه هستیم که با همه کمبودها باید شرایط موجود را حفظ و به سمت شرایط مطلوب هدایت یابیم و برای موفقیت بهتر و بیشتر در عرصه تربیتی، مربیان باید بینش، دانش و توانمندی بالا داشته باشند.

کاظمی گفت: انتقال دانش، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی به نسل‌های بعدی و انتقال مهارت‌ها و توانمندی در ابعاد مختلف از کارکرد آموزش و پرورش است که زمانی می‌توانیم موفق عمل کنیم که دیگر متغیرها در خدمت امور تربیتی باشند.

وی ادامه داد: 20 سیاست و راهبرد مهم برای فعالیت‌های پرورشی و تربیتی تدوین شدکه سه راهبرد توسعه و ترویج فرهنگ نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت‌های دانش آموزان و فعالیت‌های اخلاق‌مدار و ایجاد روحیه امید و نشاط میان دانش آموزان به عنوان اولویت اساسی و مهم با توجه به اقتضائات جامعه مدنظر قرار گرفت.

کاهش بار سنگین مربیان تربیتی در مدارس

کاظمی افزود: امروز باید مدل‌های برنامه‌ریزی را در کف مدارس تغییر دهیم و بار سنگین مربیان تربیتی را در مدارس کم کنیم که اولین گام این است که هیچ گزارشی از آنان نخواهیم و حجم بخشنامه‌ها را کم و یا حذف کنیم.

وی با اشاره به نقش و مشارکت دانش آموزان، بیان کرد: اگر همیار مشاور تبدیل به شبکه مشاوره ای در مدارس و کلاس شود بزرگ‌ترین اقدام جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بوده و با عطوفت و مهربانی با دانش آموزان به نقش تربیتی بپردازیم.

در پایان پوستر همیار مشاور که دبیرخانه دائمی آن به مازندران واگذار شد رونمایی و  شورای راهبردی رسانه دانش آموزان تشکیل و از فعالان عرصه تربیت با اهدای جوایزی تجلیل شد.

گزارش از قدسیه السادات شعبانپور

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار