کد خبر: ۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه به طور مجموع ۳۳ نهالستان در شمال کشور وجود دارد گفت: سالیانه ۱۲۰ میلیون اصله نهال جنگلی در نهالستان‌های شمال کشور تولید می‌شود.
به گزارش آرانیوز، کورش خلعتبری لیماکی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رشت با اشاره به اینکه دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها به طور مجموع در شمال کشور 33 نهالستان دارد اظهار داشت: 17 نهالستان از میزان مذکور در اختیار شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی است.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه 16 نهالستان از مجموع نهالستان‌های موجود در شمال کشور در اختیار این دفتر است افزود: 8 نهالستان از میزان مذکور توسط این دفتر به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شده است.

خلعتبری لیماکی با تاکید بر اینکه 8 نهالستان موجود در شمال کشور به طور دولتی مدیریت می‌شود خاطرنشان کرد: به طور مجموع ظرفیت تولید این 8 نهالستان در کل شمال کشور نزدیک به 12 میلیون اصله نهار است.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت 33 نهالستان موجود در شمال کشور سالیانه 120 میلیون اصله نهال جنگلی تولید می‌شود تاکید کرد: در کل شمال کشور 121 پارک جنگلی با 36 هزار هکتار عرصه وجود دارد.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه عرصه‌ها و پارک‌های جنگلی شمال کشور یکی از سرمایه‌های ملی کشور است گفت: پارک‌ها و نهالستان‌های شمال کشور عمده مناطق گردشگری محسوب می‌شوند.

خلتعبری لیماکی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح تنفس جنگل و زراعت چوب می‌توان با گسترش عرصه‌های جنگی ظرفیت‌های طبیعی شمال کشور را افزایش داد خاطرنشان کرد: توسعه و تدوین نظام‌نامه‌ پارک‌های جنگلی کشور با هدف استفاده از الگوهای پارک‌های جنگلی سایر کشورها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تلاش است با تدوین  و توسعه نظام‌نامه پارک‌های جنگی از الگو‌هایی چون مدرسه طبیعت و تله‌کابین در پارک‌های جنگلی شمال کشور استفاده شود بیان کرد: برخی از گونه‌های جنگلی با تنوع زیستی مطلوب در شمال کشور در معرض انقراض است.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه این دفتر با شناسایی عرصه‌ها و شناسنامه‌دار کردن گونه‌های رو به انقراض تلاش در حفظ آنها دارد افزود: تلاش است با این اقدام بانک ژنتیکی جامع از گونه‌های جنگلی رو به انقراض در کشور تهیه شود.

خلتعبری لیماکی با بیان اینکه این ذخیرگاه‌ها با ذخیره بذر و قلمه تلاش در حفظ گونه‌های در حال انقراض دارد تصریح کرد: سال گذشته آفت شب‌پره شمشاد گریبان‌گیر این گونه رو به انقراض و ممنوع‌القطع شده بود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه سال گذشته آفت شمشاد نیمی از 2 هزار و 700 هکتار از عرصه شمشاد‌های شمال کشور را از بین برد تصریح کرد: در این راستا مرکز بذر ذخیرگاه‌ سازمان جنگل‌های کشور بذر این گونه جنگلی را ذخیره‌سازی کرده است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار