کد خبر: ۳۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کارگردان مستند زمستان یورت اعتقاد دارد که فانوس عمار را مسئولان استان گلستان با ممانعت از اکران مستند معدن زمستان یورت خاموش کردند.
به گزارش آرانیوز، خبر ممانعت از اکران مستند زمستان یورت که فانوس جشنواره مردمی عمار را به خود اختصاص داده بود این‌ بار در گرگان نیز خبرساز شد، این مستند بنا به درخواست اصحاب رسانه استان گلستان در سازمان بسیج رسانه برای بررسی و دیدگاه اصحاب رسانه اکران شد.

پیش از این در اکران‌هایی که در شرق استان اتفاق افتاده بود خانواده‌های معدنچی معتقد بودند که این مستند حرف دل آنها را زده بود و از مسئولان درخواست داشتند که اجازه پخش این مستند را در آزادشهر نیز بدهند، اما برخلاف درخواست خانواده معدن‌چیان، مجوز اکران در آزادشهر به این مستند داده نشد.

به نظر می‌رسد ممانعت از اکران این مستند مانند ممانعت حضور اصحاب رسانه در زمان حضور رئیس جمهور در بین خانواده‌های معدنچیان مانع کتمان حقیقت‌ها و دغدغه‌های قشر زحمت‌کش معدنچی نشود و این ممانعت‌ها سبب شود که مسئولان خود را بیشتر در مزان اتهام از نگاه افکار عمومی قرار دهند.

امروز صدای 43 معدنچی یورت آزادشهر جهانی شده است و انتظار می‌رود به جای خاموش کردن این صداها مسئولان در قوانین ومقرارات برای افزایش امنیت معدن اقدام کنند به گونه‌ای که دیگر شاهد این حادثه‌ها نباشیم.

اما جای سوال اینجا است که مستندی که در یک جشنواره انقلابی و رسانه‌ای در پایتخت فانوس کسب می‌کند و در سینماها و صدا و سیما نسبت به آن پردازش می‌شود، در دولتی که تابلو شعار"نه به بایکوت" را می‎دهد چرا در استان گلستان بر روی پرده نمی‌رود؟ و این خود یک معمایی را در ذهن مردم استان ایجاد می‌کند که چه صحنه‌ای از این فیلم غیراخلاقی و یا برخلاف مصلحت و امنیت کشور بوده که سبب شده مانع پخش آن شوند، به نظر می‌رسد این برخورد با یک اثر هنری و رسانه‌ای به صورت سلیقه‌ای است تا مصلحت‌اندیشی نظام.

میلاد میرزاباقری، کارگردان مستند زمستان یورت اعتقاد دارد که فانوس عمار را مسئولان گلستان با ممانعت از اکران این مستند خاموش کردند، وی این اتفاق را بد و منفی می‎داند و می‎گوید مسئولان به جای ممانعت از این اتفاق درس بگیرند.

وی تصریح کرد: نگاه رسانه‎ها  به مستند زمستان یورت مثبت بوده و به هدفی که از ساخت این مستند داشتیم رسیدیم و رسانه‎ها به این نتیجه رسیدند که باید جسارت داشت.

کارگردان مستند زمستان یورت ادامه داد: مستند زمستان یورت در استان گلستان بایکوت می‌شود و نگاه محافظه‌کارانه‎ای از سوی مسئولان شاهد هستیم و تصور می‎کنند با دیدن این مستند مردم در خیابان می‎ریزند و اعتراض می‎کنند.

میرزاباقری تاکید کرد: تا زمانی که خودمان سانسور کنیم، بی‎بی‎سی و من‌و‌تو فعالیت‎های ما را پوشش می‎دهند و با افکار خود به جامعه تزریق می‎کند و برای ما تصمیم می گیرند.

وی درباره واکنشش برای ممانعت از اکران این مستند، گفت: اینکه جلوی مستند را گرفتند نشان می‎دهد ما به هدفمان رسیدیم و برای مسئولان آن‌قدر تکان دهنده بوده  که جلوی آن را گرفته‌اند.

کارگردان مستند زمستان یورت تاکید کرد که کارگران مشکلاتی دارند، بیمه کارگران رد نمی‎شود، مدیرعامل استعفا نداده و سرکارش است و جان‌باختگان معدن یورت آزادشهر شهید اعلام نشده و این‎ها دغدغه است و اعتقاد دارم باید از سوی رئیس جمهوری، این عزیزان شهید اعلام شوند.

میرزاباقری می‎افزاید: یک فیلم ساز باید دغدغه اصلیش حل مشکلات مردم باشد و نقد می‎کند و مستندش صرفا سیاه‌نمایی نباشد و این موضوع‎ها سبب شد که مستند زمستان یورت در جشنواره بین‌المللی جایزه بگیرد.

وی درباره انگیزه‎های ساخت مستند زمستان یورت می‎گوید: پس از این اتفاق معدن در آزادشهر دغدغه ایجاد شد که به عنوان کارگردان به مشکلات کارگران بپردازیم و متوجه شدیم این اعتراض‎ها از سال‎های دور بود و این دغدغه برای من ایجاد شد که با ساخت مستند، صدای کارگران را به گوش مسئولان برسانم.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار