کد خبر: ۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با اجرای پروژه پخش سیلاب در منطقه دشت مسئله قم ظرفیت ایجاد ۳۰ هزار هکتار پوشش جنگلی در مناطق بیابانی قم به وجود آمده است که امیدواریم از این ظرفیت به شیوه مطلوب بهره‌برداری شود.
به گزارش آرانیوز، سید محمدتقی سجادی ظهر امروز در مراسم جشن روز درخت‌کاری که در سالن ورزشی شهدای گمنام شهرک مهدیه حوزه علمیه قم برگزار شد با تأکید بر اینکه پوشش گیاهی و درختکاری در حفظ خاک بسیار تأثیرگذار است اظهار داشت: ضریب نفوذ آب در زمین‌های جنگلی بسیار بالاتر از زمین‌های خاکی و زراعی است و بالا بودن این ضریب نیز در کنترل ریزگردها تأثیری ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزش زیست‌محیطی درختان 200 برابر ارزش اقتصادی آن‌هاست، افزود: اگر بدون  نگاه‌های مادی به ارزش‌های زیست‌محیطی درختان توجه داشته باشیم در راستای حفظ و توسعه آن‌ها پیشگام خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از فاصله سرانه فضای سبز شهر مقدس قم با سرانه فضای سبز کشور و دنیا یاد کرد و افزود: باید با روش‌های مختلف از ظرفیت آحاد مردم به‌ویژه خیرین و سرمایه‌گذاران در حوزه توسعه فضای سبز و درختکاری استفاده کنیم.

وی به وجود 14 هزار هکتار جنگل‌های خودرو در استان قم اشاره کرد و گفت: هرچند اکنون 10 درصد از 400 هکتار مساحت مستعد بیابان شدن استان قم را مورد پوشش گیاهی قرار داده‌ایم اما برای رفع تهدید ریز گردهای این مساحت بیابانی قابل‌توجه باید از ظرفیت مشارکت‌های مردمی استفاده کنیم.

سجادی یادآور شد: با اجرای پروژه پخش سیلاب در منطقه دشت مسئله قم ظرفیت ایجاد 30 هزار هکتار پوشش جنگلی در مناطق بیابانی قم به وجود آمده است که امیدواریم از این ظرفیت به شیوه مطلوب بهره‌برداری شود.

سجادی با بیان اینکه سال آینده با استفاده از منابع دولتی هزار و 400 هکتار نهال در قم کاشته می‌شود، گفت: هزار هکتار دیگر نیز توسط بنیاد برکت به امر نهال‌کاری اختصاص داده‌شده است که در مجموع مساحت نهال‌کاری سال آینده دو هزار و 400 هکتار است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار