کد خبر: ۳۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در هفته درختکاری بیش از ۷۰ هزار نهال با گونه‌های مختلف و متنوع در قالب پویش مردمی "درخت دوستی بنشان" به صورت رایگان در غرفه‌های شهرداری قم توزیع می‌شود.
به گزارش آرانیوز، پیام جوادیان ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت 15 اسفندماه روز درختکاری در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: سرانه های فضای سبز شهر قم در حد مطلوب و قابل قبولی قرار ندارد.

وی کمبود ملموس درخت و فضای سبز در شهر قم را مورد توجه قرار داد و  افزود: از 15 تا 21 اسفندماه هفته درختکاری بوده که  زمان مناسبی برای پرداختن به مسئله درختکاری  ایجاد کرده است، کمبود درخت و فضای سبز در شهر قم مانند دیگر شهرهای صنعتی به‌خوبی احساس می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در مجموعه مدیران استانی، اولین جلسه ستاد توسعه فضای سبز شهر قم به ریاست استاندار قم در هفته جاری برگزار شد که سبب شده تا ظرفیت‌های مناسبی را برای گسترش فضای سبز در شهر قم ایجاد کند.

جوادیان با تأکید بر اهمیت اقدامات واقعی در مسئله درختکاری عنوان کرد: باید به‌دور از  مباحث شعاری و پوشالی در عرصه گسترش فضای سبز شهر قم تلاش و اقداماتی را انجام داد، طرح درختکاری در قالب پویش مردمی"درخت دوستی بنشان" هفته درختکاری در شهر قم اجرا می‌شود، مناطق مختلف شهری نیز در طول مدت این هفته برنامه‌های ویژه‌ای را در زمینهٔ توزیع رایگان نهال را به‌صورت رایگان در مناطق 8 گانه قم انجام می‌شود، شهروندان می‌توانند با ارسال کلمه درخت به سامانه 30001397 نهال را در درب منازل خود تحویل گیرند.

وی با اشاره به تعداد نهال‌های در نظر گرفته برای کاشت در شهر قم در هفته درختکاری خاطرنشان کرد: 70 هزار نهال با گونه‌های مختلف و متنوع در قالب غرفه‌های رایگان شهرداری قم توزیع می‌شود، همچنین کارشناسانی نیز برای آموزش و مشاوره و  نحوه کاشت و نگهداری درخت در نظر گرفته‌شده است، همچنین در این هفته سه نفر مراجع تقلید نیز اقدام به کاشت نهال می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تأکید کرد: در بخش مدارس فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌های فرهنگ‌سازی ویژه و مراقبت از محیط‌زیست انجام می‌شود همچنین زنگ درختکاری نیز در مدارس استان نواخته می‌شود.

جوادیان عنوان کرد: نمایشگاهی 4 روزه با حضور پرورش‌دهندگان گل و گیاه از سراسر کشور از امروز در شهر قم افتتاح می‌شود، جشنواره هنر و طبیعت نیز با مشارکت سمن‌های فعال در محیط‌زیست نیز در حال برگزاری بوده که تا پایان سال جاری اختتامیه این جشنواره نیز انجام خواهد شد.

وی تعامل به هنرستان‌های شهر قم در زمینهٔ کاشت گل و گیاه را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: دوره‌های ویژه پرورش گل و گیاه در قالب 12 عنوان دوره، سال 97 در هنرستان‌های استان اجرا می‌شود، مسیر اتوبان قم تهران یکی از محورهای مهم و با ظرفیت در زمینهٔ درختکاری بوده که حجمی بالغ‌بر 85 کیلومتر برای درختکاری با رعایت حریم را داراست، توافق‌نامه‌های موردنیاز با راه و شهرسازی استان در سال‌های اخیر برای این منظور انجام‌شده بود که متأسفانه راه و شهرسازی به بهانه در حریم بودن چاله‌های نهال را پرکرده که امری بسیار زشت و ناپسندی است. از ابتدای سال 96 بالغ‌بر 2 هزار درخت در این مسیر کاشته شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با انتقاد از برخی دستگاه‌های استانی در عدم اهتمام لازم در مسئله کاشت نهال و درخت در شهر قم، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های استانی در مسئله درختکاری با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری همراهی و تعامل ندارند و از واگذاری زمین برای درختکاری ممانعت به عمل می‌آورند، شهرداری طبق قانون باید در محدوده شهر و در حریم شهر اقدام به توسعه فضای سبز دهند و  دستگاه‌های استانی نیز موظف به واگذاری زمین‌های ملی برای ایجاد فضای در اختیار شهرداری هستند.

جوادیان با تأکید بر مقوله کمربند سبز شهر قم ادامه داد: بیش از 7 هزار زمین برای توسعه فضای سبز در اطراف شهر قم شناسایی‌شده که باید به‌صورت متوازن در این زمینه حرکت کرده و منابع آبی پایداری برای آن‌ها در نظر گرفت، تکیه شهرداری قم برای فضای سبز مسئله پساب است، چراکه آب‌های زیرزمینی منابع آبی پایداری نیست. 4.5 میلیون مترمکعب آب پساب در سال 96 برای توسعه فضای سبز شهر قم از طریق مسئولان کشوری اختصاص‌یافته است.

وی ابراز کرد: طرح جامع کمربند سبز استان قم، نقاط مستعد اطراف شهر قم شناسایی و منابع و ظرفیت‌ها، تهدیدها و مسائل مالکیتی را بررسی کرده تا میزان توسعه فضای سبز این کمربند از 7 هزار هکتار به‌صورت دقیق مشخص کند، کاشت چمن در محدوده شهر یکی از الزامات مهم در مسئله محیط‌زیست بوده که نمی‌شود به‌صورت مطلق کاشت آن‌ها را متوقف کرد، سخن‌های موجود در این زمینه و خارج از فضای شهرداری غیر کارشناسی شده است، تمام بوستان‌ها و پارک‌های شهر قم به‌زودی به دستگاه‌های مکانیزه آبیاری مجهز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم  ادامه داد: جوان‌سازی پرچین‌های شهر قم نیز برای جلوگیری از تلفات جانی انجام‌شده است چراکه در سال‌های گذشته شاهد سوانحی به خاطر محدودیت دید در این زمینه رخ‌داده است.

جوادیان با بیان سرانه‌های فضای سبز استان تأکید کرد:  تا پایان آذرماه سال 96، فضای سبز در اختیار شهرداری قم 22 میلیون 661 هزار مترمربع بوده که 1656 هکتار از این‌بین جنگلی و کمربند سبز و 650 هکتار را نیز فضای سبز شهری تشکیل داده است. سرانه کل شهر قم بر مبنای جمعیت ساکن در این شهر 18.87 مترمربع به ازای هر شهروند بوده که باید به بالای 30 مترمربع برسد 12 مترمربع در این زمینه کمبود وجود دارد، سرانه فضای سبز در شهر قم 5.82  مترمربع  برای هر فرد بوده که باید تا 9 مترمربع گسترش پیدا کند همچنین سرانه تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهر قم در حال حاضر برای هر فرد 2.25 مترمربع است ، سرانه استاندارد در این بخش 5 مترمربع است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله پساب در تأمین آب موردنیاز فضای سبز شهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 درصد شهر پردیسان به شبکه فاضلاب شهری وصل بوده که اگر 50 درصد باقی‌مانده نیز به شبکه فاضلاب وصل شود می‌توان از پساب‌های حاصل از آن برای تأمین کامل فضای سبز شهر قم استفاده کرد، در حال روزانه 12 میلیون مترمکعب پساب در دو تصفیه‌خانه شهر قم جمع‌آوری می‌شود، طبق قانون باید 20 درصد از پلاک‌های ثبتی در شهر باید به فضای سبز ریشه‌دار تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم  تأکید کرد: احداث تصفیه‌خانه ثانویه پساب قم برای استانداردسازی 4.5 میلیون مترمکعب در گندزدایی آب برای استفاده در فضای سبز شهری در نظر گرفته‌شده است، فضای سبز موجود در داخل  شهر قم ملموس نیست و در این زمینه شاهد کمبود درخت‌های سایه‌دار در خیابان و معابر شهر قم هستیم که برای این مورد نیز طرح‌های در خیابان‌های ارم، سه‌راه بازار و در برخی دیگر از مناطق شهر قم انجام‌شده است، از ابتدای سال 96، بیش از 85 هزار مترمربع فضای سبز و باغچه‌های طولی ایجادشده که برای عملیاتی کردن آن نیز اعتباری بالغ‌بر 7 میلیارد تومان صرف شده است.

جوادیان عنوان کرد: در سال 97، 10 میلیارد تومان برای درختکاری‌های کلیه معابر و خیابان‌های شهر قم در نظر گرفته‌شده است، علاوه بر کمربند سبز شهری و بوستان بیرون شهری داخل شهر قم را نیز ازنظر درختکاری  و فضای سبز شهری در وضعیت قابل قبولی قرار دهیم، در سال 96، 14 میلیارد تومان برای خرید نهال و 4 میلیارد تومان نیز برای تهیه سم، کود و دیگر نهاده‌های موردنیاز در شهر قم اعتبار به‌کار رفته است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار