کد خبر: ۳۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با مکانیسم اقتصادی که در نشست دو سال پیش مناطق آزاد عضو اتحادیه آیورا تعریف شد، چابهار به کانون تعاملات تجاری این اتحادیه تبدیل می‌شود.
به گزارش آرانیوز، عبدالرحیم کردی در چابهار بابیان این‌که گسترش تعاملات بین‌المللی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مناطق آزاد است، اظهار داشت: در نشست دو سال پیش مناطق آزاد کشورهای عضو اتحادیه آیورا پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم دائمی همکاری میان مناطق آزاد موردبررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ایجاد یک مکانیسم مشخصاً در حوزه اقتصادی برای ما مطرح بود تا بتوانیم منافعی را از آیورا داشته باشیم بنابراین پیشنهاد مشخص ایران ارائه یکسری خدمات لجستیکی مشترک به مناطق آزاد یکدیگر و همچنین ایجاد مکانیسمی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک مبتنی بر مزیت‌های رقابتی در مناطق آزاد عضو اتحادیه آیورا بود.

وی تصریح کرد: ما سعی کردیم با رایزنی‌هایی که داشتیم در وهله اول دبیرخانه دائمی مناطق آزاد عضو آیورا را در چابهار راه‌اندازی و پس‌ازآن منافع اقتصادی دنبال کنیم که هم‌اکنون دبیرخانه در منطقه آزاد چابهار مستقرشده و مکانیسم اقتصادی دوگانه را هم که پیشنهاد دادیم در یک کمیته کارشناسی متشکل از کشورهای عضو در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود با توافق نظری که هم‌اکنون وجود دارد، همین اسفندماه این مدل اقتصادی همکاری‌های مشترک ایران نهایی شود و مورد تصویب همه کشورهای عضو قرار گیرد.

کردی با اشاره به مزیت‌های چابهار خاطرنشان کرد: چابهار بهترین نقطه اتصال کشورهای آیورا و بازارهای آسیای میانه تا شرق اروپاست و همه اعضای آیورا بر این اهمیت چابهار دیدگاه مشترک دارند بنابراین از آنجایی‌که بازارهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا برای آن‌ها اهمیت استراتژیک دارد، با این مدلی که تعریف کردیم چابهار به کانون تعاملات تجاری بین‌المللی اتحادیه آیورا تبدیل می‌شود.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند موسوم به آیورا یک سازمان بین‌المللی متشکل از 19 کشور حاشیه اقیانوس هند است که در سال 1997 تشکیل‌شده و هدف آن گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی میان کشورهای عضو است؛ به ابتکار ایران اولین نشست روسای مناطق آزاد عضو این اتحادیه اردیبهشت 95 در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار