کد خبر: ۳۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت گیلان گفت: این مراکز در اکثر شهرهای بزرگ گیلان دایر است.
به گزارش آرانیوز، محمدرضا پارسی ظهر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: مراکز اورژانس اجتماعی به جز شهرهای سیاهکل و املش تاکنون در اکثر شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت استان گیلان دایر شده‌ و مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی از آذر ماه سال 88 در کشور تشکیل شدند افزود: گیلان جزء معدود استان‌های کشور است که توانسته بسیاری از شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت خود را تحت پوشش مراکز اورژانس اجتماعی قرار دهد.

پارسی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و لزوم تشکیل چنین مراکزی در سطح کشور ابراز داشت: طبق ماده 95 این قانون، مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن باید مراکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر کشور ایجاد شوند.

وی به پیشتازی گیلان و تشکیل این مراکز در شهرهای مختلف استان اشاره کرد و افزود: در سال 89 و قبل از الزام قانونی مجلس جهت تشکیل مراکز اورژانس فوریت های اجتماعی در کشور، استان گیلان توانست در 5 شهر خود نسبت به راه‌اندازی این مراکز اقدام کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان 5 شهر پیشتاز در زمینه برخورداری از این مراکز را برشمرد و عنوان داشت: شهرهای رشت، لاهیجان، بندرانزلی، تالش و فومن جزء شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت استان هستند که تاکنون مراکز فوریت‌های اجتماعی در آنها دایر شده است.

وی ضمن تشریح قانون مصوب مجلس پیرامون تشکیل مراکز اورژانس اجتماعی در کشور تصریح کرد: طبق این مصوبه مجلس، سال 96 نخستین سال اجرای این برنامه در کشور است اما گیلان موفق شد همگام با برخی استان‌ها و کلانشهرهای بزرگ کشور در این مورد پیشگام باشد.

مدیرکل بهزیستی گیلان در مورد مراکز دایر شده در سایر شهرهای استان نیز اظهار داشت: از سال 94 تاکنون توانسته‌ایم مراکز اورژانس اجتماعی شهرهای رودبار، آستارا، صومعه سرا، آستانه اشرفیه و رضوانشهر را آماده و به بهره‌برداری برسانیم.

وی به راه‌اندازی مراکز فوریت‌های اجتماعی در شهرهای دیگر اشاره کرد و ابراز داشت: با هماهنگی‌های انجام شده و با تخصیص اعتبارات لازم امیدوار هستیم در پایان اسفند ماه امسال، مراکز اورژانس اجتماعی شهرهایی نظیر ماسال و شفت نیز راه‌اندازی شوند.

پارسی فعالیت مراکز فوریت‌های اجتماعی ایران را با سایر کشورهای همسایه مقایسه کرد و گفت: ایران در سطح منطقه خاورمیانه از تمام همسایگان خود در این مورد پیش افتاده و با ایجاد این مراکز در نقاط مختلف به موفقیت‌های زیادی رسیده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان آشنایی مردم با نحوه فعالیت این مراکز را بسیار ضعیف و ناقص دانست و عنوان کرد: مراکز اورژانس اجتماعی در مواردی از قبیل خودکشی، اعتیاد، خشونت‌های خانگی، کودک آزاری و سایر موارد مشابه ورود کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی به اعتبارات تخصیص یافته به سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق تبصره 14 قانون بودجه مبلغ 100 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی تخصیص داده شده که تاکنون حدود 20 میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده و امیدواریم مابقی آن نیز به زودی محقق شود.

پارسی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون شایع‌ترین نوع آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های نوپدید خاطرنشان کرد: همانطوری که در حوزه بهداشت و درمان دائماً انواع بیماری‌های جدید شیوع پیدا می کنند در حوزه اجتماعی نیز با انواع مختلف آسیب‌های نوپدید که متاثر از زندگی ماشینی است مواجه‌ هستیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان خودکشی و کودک آزاری را از آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش خواند و گفت: آسیب‌های اجتماعی که دقیقاً متاثر از فضای مجازی است مانند ازدواج سفید و اختلال هویت جنسی نیز به سرعت در حال افزایش بوده و هر روزه انواع مختلف آن را مشاهده می‌کنیم.

پارسی به مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان گیلان اشاره و عنوان داشت: مواردی همچون اعتیاد به انواع مواد مخدر، خودکشی، کودک آزاری و خشونت‌های خانگی از مهم‌ترین مواردی هستند که در مقایسه با آمارهای سالهای گذشته، در استان گیلان به سرعت در حال افزایش است.

وی اقدام به خودکشی را یکی از معضلات اجتماعی استان گیلان دانست و افزود: در 9 ماهه امسال 180 مورد اقدام به خودکشی به مراکز فوریت‌های اجتماعی استان گزارش شده در حالی‌که این آمار در مدت مشابه سال گذشته حدود 60 مورد بوده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان ضمن تشریح انواع خدمات ارائه شده در مراکز اورژانش اجتماعی استان ابراز داشت: در این مراکز شبکه‌ای از خدمات نظیر نگهداری از کودکان، سپردن حضانت آنان، انجام مشاوره‌های روانشناسی، خدمات مددکاری و مشاوره و خدمات حقوقی ارائه می‌شود.

پارسی مداخله در مسائل اجتماعی را به جهت پیچیده بودن آن بسیار دشوار خواند و اظهار داشت: در ماده 95 قانون برنامه ششم علاوه بر موضوع تاسیس اورژانس اجتماعی به بحث حاشیه شهرها و انجام اقدامات لازم و قانونی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی نیز اشاره شده است.

وی از تعامل و ارتباط هماهنگ و سازنده بهزیستی و نیروی انتظامی سخن گفت و ابراز داشت: سازمان بهزیستی گیلان و نیروی انتظامی با تعامل بسیار خوب تاکنون موفقیت‌های بسیاری جهت شناسایی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی موجود در حاشیه کلانشهر رشت به دست آورده‌اند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به مناطق شناسایی شده و پر خطر شهر رشت عنوان کرد: با همکاری نیروی انتظامی استان گیلان تا کنون 10 منطقه مورد شناسایی قرار گرفته و بهزیستی نیز جهت کنترل آسیب‌ها در 3 منطقه اقدام به دایر کردن پایگاه‌های خدمات اجتماعی کرده است.

پارسی تفاهم‌نامه‌های همکاری بین بهزیستی و نیروی انتظامی را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث موفقیت مراکز فوریت‌های اجتماعی در ماموریت‌های خود به ویژه در بحث خودکشی بوده ارتباط تنگاتنگ آن با مجموعه نیروی انتظامی استان گیلان است.

مدیرکل بهزیستی گیلان درباره تلفن 123 این مرکز نیز ابراز داشت: مربیان مهدهای کودک، معلمان و سایر اقشار مردم با مشاهده آثار و نشانه‌های مربوط به خشونت‌های خانگی، کودک آزاری و موارد مشابه می‌توانند مراتب را از طریق تلفن 123 به مرکز فوریت‌های اجتماعی اطلاع دهند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار