کد خبر: ۳۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته قزوین به‌عنوان یک مقصد به گردشگران معرفی‌شده است؛ برای نوروز 97 سعی کردیم جایگاه مقصدی قزوین را تثبیت کرده و در این راستا برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم.
به گزارش آرانیوز، محمدعلی حضرتی‌ها، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های نوروزی و استقبال از مسافران در دو سال گذشته منجر به حضور گسترده گردشگران خارج از استان در قزوین شده و قزوین را به‌عنوان یک مقصد به گردشگران معرفی کرده است و بر اساس آمار اعلام‌شده به‌وسیله مرکز آمار ایران و نشریات معتبر اقتصادی در حال حاضر قزوین مقصد گردشگری تلقی می‌شود.

وی با اشاره به تثبیت جایگاه قزوین به‌عنوان مقصد گردشگری ادامه داد: با این رویکرد برای نوروز 97 سعی کردیم جایگاه مقصدی قزوین را تثبیت کرده و برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم.

این مدیرکل خاطرنشان کرد: برنامه قزوین با شعار «قزوین شاداب، نزدیک‌ترین مقصد» برای نوروز 97 تدوین‌شده و میراث فرهنگی در این برنامه سعی کرده کمیته مشترکی با شهرداری داشته باشد تا با همکاری با شهرداری در راستای صرفه‌جویی و افزایش کارآمدی از اقدام موازی جلوگیری کند.

حضرتی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری امسال در استان قزوین نوروز گاه‌های متفاوتی را پیش‌بینی کرده است که این امر اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که با این کار در فضای عمومی امکان برگزاری برنامه‌های شاد با موضوع نوروز وجود خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در ادامه به برخی برنامه‌های میراث فرهنگی در نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز گاه‌های عمده در قزوین در مجموعه‌های عالی‌قاپو و سعدالسلطنه، خانه‌های تاریخی زعیم و یزدی، مسجد و مدرسه حیدریه در نظر گرفته‌شده، ضمن اینکه با مشارکت شهرداری در تعدادی مرکز محله مانند مرکز محله بلاغی، راه کوشک، راه ری، دیمج، آخوند نوروز گاه پیش‌بینی‌شده است؛ علاوه بر این در آبیک، تاکستان، بوئین زهرا، آوج، البرز، الموت و طارم سفلی نیز نوروز گاه خواهیم داشت.

حضرتی تصریح کرد: برخی برنامه‌های نوروزی در قالب جشنواره برگزار خواهد شد که ازجمله آن می‌توان به جشنواره برکت شامل عرضه سی نوع نان محلی استان قزوین در مجموعه عالی‌قاپو، جشنواره شیرینی‌های سنتی، سفره هفت‌سین و نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها در خانه تاریخی زعیم، جشنواره سنت‌ها و آئین‌های فرهنگی مردم ایران با مشارکت شهرداری در مجموعه عالی‌قاپو اشاره کرد.

وی با اشاره به همکاری با شهرداری بیان کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در سرای سعدالسلطنه و با مشارکت شهرداری برگزار خواهد شد همچنین جشنواره پوشاک سنتی قوم «لک» استان در خانه تاریخی زعیم برگزار می‌شود.

حضرتی خاطرنشان کرد: در مجموعه عالی‌قاپو نیز نمایشگاه عکس‌های قدیمی برپا خواهد شد، همچنین در خانه تاریخی یزدی نمایشگاهی از آثار میراث ناملموس مانند قبیل شیوه سبدبافی یا کلش مربوط به تاکستان، شیوه ساخت قفل‌های سنتی، شیوه پخت برخی از شیرینی‌ها که امسال به ثبت ملی رسیده است به نمایش درخواهند آمد.

این مدیرکل تأکید کرد: نمایشگاه «نوروز در سپهر فرهنگ ایرانی» در آب‌انبار سردار بزرگ برگزار خواهد شد و در این نمایشگاه آئین نوروز در تاریخ ایران و کشورهای همسایه به‌صورت عکس به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

وی افزود: نمایشگاه آثار برگزیده هنرمندان خوشنویسی و نگارگری در نگارخانه نبویه، نمایشگاه از آثار بافته‌ها و منسوجات استان قزوین در مدرسه حیدریه، نمایشگاه سوغات و صنایع‌دستی و عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری اوج در کاروانسرای شاه‌عباسی آوج و بازارچه و نمایشگاه صنایع‌دستی در شهرستان تاکستان، بوئین‌زهرا، آبیک و الوند برپا خواهد شد؛ البته برنامه‌های دیگری هم هست که در فرصت دیگری اعلام خواهد شد.

انتشار اخبار بدون سند در شأن یک رسانه واقعی نیست

حضرتی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص حواشی ایجادشده در برخی رسانه‌ها درباره دو شغله بودن ولی اظهار کرد: افرادی که چنین اعمال ضد اخلاقی را مرتکب می‌شوند اساساً بویی از مسائل بدیهی انسانی نبرده‌اند، آیا صرفاً با داشتن رسانه می‌توانند به خودشان اجازه بدهند هر دروغ مغرضانه‌ای را بگویند؟

حضرتی در ادامه بیان کرد: چنین شیوه‌های غیراخلاقی چیزی نیست به‌جز آنارشیسم رسانه‌ای که از سوی عده‌ای بی‌هویت مطرح می‌شود؛‌ رسانه‌ای که هویت دارد و دلسوز راستین مردم است به چنین شیوه‌های سبکی دست نمی‌زند.
 
وی با اشاره به‌حق خود برای پیگیری حقوقی انتشار چنین اکاذیبی و تشویش اذهان عمومی تأکید کرد: پرداختن به چنین اموری زیر پا گذاشتن اخلاق و قربانی کردن انسانیت است و آن‌ها که به این شیوه‌ها روی می‌آورند صداقت و شرافت ندارند.

حضرتی گفت: متأسفانه عده‌ای با ایجاد چنین فضایی می‌خواهند اکنون‌که در آستانه نوروز قرار داریم و میراث فرهنگی باید برای میزبانی شایسته میهمانان نوروزی استان برنامه‌ریزی کند به حاشیه‌های دروغین سرگرم شود و یا برای تکذیب اخبار بی‌اساس آنان وقت بگذارد یا در برابر خواسته‌های نامشروع ارباب قدرت و ثروت برای تغییر کاربری‌های اراضی کوتاه بیاید.

این مدیرکل در پایان افزود: ولی ما همچنان خدمت به مردم را مهم‌ترین وظیفه خود می‌دانیم و از پرداختن به حواشی ایجادشده توسط سوداگران و عواملشان پرهیز می‌کنیم.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار