کد خبر: ۳۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
امروز اسماعیل جلیلی معاون وزیر اقتصاد و دارائی با همراه هیات همراه وارد استان سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال مسئولان این استان قرار گرفت.
به گزارش اختصاصی آرانیوز، 
دیدار با حضرت آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سید دانیال محبی استاندار، مدیران سازمانهای اقتصادی، امور مالیاتی، گمرکات، بانکها، بیمه ها، نمایندگان بخش خصوصی و اصناف و تعاونی ها و نشست‌های تخصصی با زیر مجموعه وزارت اقتصاد، گفتگوی ویژه با صدا و سیما پیرامون سفر به استان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه جلیلی و هیئت همراه به استان سیستان و بلوچستان است.

بر اساس این گزارش، سیستان و بلوچستان پنجمین استانی است که جلیلی معاون وزیر اقتصاد و دارائی به آن سفر استانی داشته است.


جلیلی معاون وزیر اقتصاد: در سیستان و بلوچستان بجز منطقه آزاد چابهار گرایش به ایجاد سرمایه گذاری کم دیده می شود/ تدوین سریع تر طرح آمایش سرزمینی در منطقه ضروری است/ نمایندگان مردم باید از وضعیت درآمدی و اقتصادی اطلاع داشته باشند

اسماعیل جلیلی روز پنجشنبه در نخستین نشست هم اندیشی و تعامل اعضای شورای هماهنگی مدیران امور اقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان با اعضای مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: اختصاص اعتبارات به این استان با پیگیری های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی و همچنین توجه مسئولان کشوری روند رو به رشد داشته است اما شرایط به گونه ای است که با این منابع مشکل به صورت جدی مرتفع نمی شود.

سفر استانی جلیلی معاون وزیر اقتصاد و دارایی به سواحل مکران شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان/ جلیلی معاون وزیر اقتصاد:  در سیستان و بلوچستان بجز منطقه آزاد چابهار گرایش به ایجاد سرمایه گذاری کم دیده می شود/ تدوین سریع تر طرح آمایش سرزمینی در منطقه ضروری است/ نمایندگان مردم باید از وضعیت درآمدی و اقتصادی اطلاع داشته باشند/  محبی استاندار سیستان و بلوچستان: سهم مردم سیستان و بلوچستان از اقتصاد منطقه اندک است/ نقش اصلی در اقتصاد را مردم برعهده دارند/ دولت اقدامات خوبی برای رونق و توسعه استان در دستور کار دارد

وی افزود: برای توسعه و رونق سیستان و بلوچستان باید حتما در برنامه توسعه ملی به زیر ساخت های این استان توجه ویژه شود که این امر در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دولت برای رونق سیستان و بلوچستان در لایحه های بودجه توجه خاصی به این استان دارد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی سرمایه گذاری را از مشکلات جدی این استان ذکر کرد و گفت: در این استان بجز منطقه آزاد چابهار گرایش به ایجاد سرمایه گذاری کم است که این امر تدوین سریع تر طرح آمایش سرزمینی را ضروری می کند تا سرمایه گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت اقتصادی مطلوبی در این استان داشته باشند.

وی بر راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: این مرکز می تواند یک اقدام مشترک بین این سازمان با استانداری باشد که باید هر چه زودتر فعال شود.

جلیلی با اشاره به سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: معاونت حقوقی مجلس تلاش دارد که تعاملی بین مجموعه نمایندگان با مجموعه اجرایی نهادهای اقتصادی استان ها ایجاد کند.

وی تاکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سیستان و بلوچستان ضمن اینکه لازم است با مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی ارتباط داشته باشد باید گزارشات دوره ای نیز به نمایندگان مردم ارائه دهد.

وی افزود: مطلع بودن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت استان سبب می شود درباره طرح یا لایحه ای نظر ارائه دهند و از آن اطلاعات به نفع مردم منطقه بهره گیرند.

** درآمد سرانه برای هر سیستان و بلوچستان کمتر از 500 هزار تومان

مدیرکل اقتصاد و دارایی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: براساس آمار رسمی منتشر شده سال 93 درآمد سرانه هر سیستانی و بلوچستانی زیر 500 هزار تومان است درصورتی که این رقم در کشور یک میلیون و 80 هزار تومان گزارش شده است.

امیرمرتضوی افزود: بر اساس این آمار یک سیستان و بلوچستانی کمتر از 46 درصد یک هموطن ایرانی خود درآمد دارد و 54 درصد شکاف درآمدی در این استان مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: این شکاف درآمدی را نمی توان با تصمیم های شتاب زده و سریع پر کرد بلکه نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق است.

وی ادامه داد: این استان هم از نظر درآمد سرانه از سال 85 تا 95 جزو آخرین استان ها و هم از نظر توزیع درآمد جزو پنج تا 6 استان آخر کشور قرار داشته است.

وی بیان کرد: سهم اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات 53 درصد، صنعت و معدن حدود 29 درصد و کشاورزی 18 درصد بوده است.

وی با اشاره با ساختار اقتصادی سیستان و بلوچستان گفت: 62 درصد بخش اقتصادی این استان به خدمات، 26 درصد کشاورزی، پنج درصد صنعت، چهار درصد ساختمان و سه درصد آب و برق و گاز اختصاص دارد.

وی افزود: با وجود ظرفیت های فراوان معدنی در سیستان و بلوچستان این بخش در اقتصاد این استان صفر درصد است که این نشان از وجود نداشتن نیست بلکه بهره مندی بسیار ناچیز یا کمتر از یک درصد است.

مدیر کل اقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری در استان گفت: از سال 86 تا 93 این استان هیچ گونه طرح مصوبی در سازمان سرمایه گذاری نداشته است.

وی ادامه داد: در سال 94میزان سرمایه گذاری در استان 286میلیون دلار، سال 95، 178 میلیون دلار و در هشت ماه امسال به 868 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: آمار نشان می دهد میزان مجوزهای صادره سازمان سرمایه گذاری امسال استان نسبت به سال گذشته پنج برابر شده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری محقق سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای 86 تا 95 هیچ پولی از سازمان سرمایه گذاری به عنوان آورده ثبت نشده است اما در هشت ما گذشته یک میلیون دلار به ثبت رسیده است.


مجبی استاندار: سهم مردم سیستان و بلوچستان از اقتصاد منطقه اندک است/ نقش اصلی در اقتصاد را مردم برعهده دارند/ دولت اقدامات خوبی برای رونق و توسعه استان در دستور کار دارد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه سهم اندک مردم این استان در اقتصاد منطقه ضروریست مشارکت در این بخش افزایش یابد زیرا با سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی امکان توسعه و پیشرفت فراهم می شود.

 سید دانیال محبی روز پنجشنبه در نخستین نشست هم اندیشی و تعامل اعضای شورای هماهنگی مدیران اموراقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان با اعضای مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی این استان با بیان اینکه اساس اقتصاد بر مبنای مشارکت مردمی است اظهار داشت: دولت ها با فراهم کردن زیرساخت ها و بسترها زمینه را برای فعالیت ها فراهم می کنند و نقش اصلی را در اقتصاد مردم برعهده دارند.

وی با بیان اینکه برای رونق و توسعه سیستان و بلوچستان دولت اقدامات خوبی را انجام و در دستور کار دارد گفت: ضروری است مردم این استان با انجام اقدامات مختلف اقتصادی نظیر راه اندازی کارخانه ها و تعاونی های بزرگ چرخ توسعه استان را بچرخانند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که انسان ها می توانند مولد باشند هر فردی در توسعه نقش دارد.

نماینده مردم ایرانشهر، دلگان و سرباز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای جبران عقب ماندگی تاریخی سیستان و بلوچستان ضرروی است با اعمال ساز و کارهای مختلف نظیر اعطای تسهیلات از ظرفیت های این منطقه برای رشد و توسعه آن بهره گرفت.

محمد نعیم امینی فرد راه اندازی منطقه آزاد سیستان و منطقه ویژه ایرانشهر را از جمله راهکارهای مناسب برای استفاده از قابلیت های منطقه دانست.

نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:برنامه های توسعه ما منطبق با نیازها و ظرفیت های منطقه نیست

احمد علی کیخا گفت: ما برنامه پنج ساله می نویسیم و تصویب می کنیم بدون اینکه ملاحظات منطقه ای استان ها را در نظر بگیریم، اینها هیچ تطابقی با یکدیگر ندارند به طوری که اگر دهها جلسه و برنامه دیگر با این کیفیت در کشور تصویب و اجرا شود هرگز تحولی در وضعیت اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان به آن شکل مورد انتظار اتفاق نخواهد افتاد.

وی واگذاری مرزها به مردم همچون گذشته را راه مناسب برای رونق اقتصادی و امنیت در منطقه دانست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در زمینه اقتصادی این استان شرایط خاص خود را دارد که نسخه کشوری برای این استان جواب نمی دهد.

علیم یار محمدی افزود: در بودجه 780 میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده که قطعا به دلیل نداشتن اطلاع و آگاهی مردم استان از طرح ها می توان پیش بینی کرد تنها 80 میلیارد تومان آن جذب شود.

وی بر تدوین طرح های اقتصادی از سوی مسئولان استانی برای رونق منطقه تاکید کرد.

وی بیان کرد: به گفته برخی افراد اگر چابهار اجاره داده شود خواهید دید چقدر بودجه به کشور سرازیر می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست از هدفگذاری 2 صنعت پتروشیمی و فولاد در توسعه چابهار خبر داد و افزود: ساخت نخستین نیروگاه منطقه نیز با سرمایه گذاری شرکت مپنا در حال انجام است.

عبدالرحیم کردی افزود: مجموع سرمایه گذاری که در حوزه پتروشیمی چابهار انجام خواهد شد3.2 دهم میلیارد دلار خواهد بود.
وی ادامه داد: پروژه احداث مجتمع فولاد «نگین مکران» چابهار تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود با توجه به پیشرفت کار، سال آینده به‌ بهره ‌برداری برسد.

کردی یکی از سیاست های کلی نظام برای توسعه سواحل مکران را استقرار صنایع مادر از جمله فولاد عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی ها پیش بینی می شود که افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.
وی گفت: هم اینک 128 واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد چابهار در حال فعالیت هستند که در ابتدای دولت یازدهم این تعداد کمتر از 40 واحد بود.

وی ادامه داد: حدود 150 واحد نیز در دست ساخت است که با اضافه شدن این واحدها در حوزه تولید و اشتغال در منطقه آزاد چابهار اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.

وی افزود: در 9 ماه نخست امسال واردات مواد اولیه به چابهار 600درصد رشد داشته که این به معنی این است که مقیاس تولیدی در این منطقه در حال تغییر است.

نمایندگان بخش خصوصی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر کاهش مالیات ها، توجه به تعاونی های مرزنشین و رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی تاکید کردند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار