کد خبر: ۳۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
معاون توسعه مدیریت رئیس جمهور:
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری گفت: 3 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد و بیش از 2 هزار استارت‌آپ‌ویکند برگزار شده، اما هنوز 10 درصد هستیم در حالی که ظرفیت کشور ما بیشتر از این رقم است.
به گزارش آرانیوز، علیرضا دلیری ظهر امروز در پیش‌ رویداد استارت‌آپ‌ویکند پسته در دانشگاه ولی‌عصر (عج) اظهار داشت: بیش از 5 میلیون دانشجو و تعداد زیادی استاد دانشگاه در کشور داریم، جایگاه ما نی در بحث تولید علم در دنیا برجسته است و در منطقه مقام اول علمی را داریم که جزو افتخارات ما است.

وی با اشاره به اینکه این امر نشان می‌دهد، نیروی انسانی توانمندی داریم که می‌تواند، اثرگذار باشد، بیان داشت: در این بخش که از این علم، زیاد نتوانستیم، برای زندگی روزمره مردم و تبدیل به محصول استفاده کنیم، دچار ضعف هستیم، خام‌فروشی در کشور بالا است و تولیدات ما خام هستند، همچنین نوآوری و فناوری در محصولات کمتر به کار رفته است.

دلیری تصریح کرد: ما افراد تحصیلکرده خوبی داریم و در تولید مهندس رتبه دوم و سوم دنیا هستیم، این‌ها چه می‌کنند و چرا نتوانستیم، اقتصاد خود را بر پایه علم و دانش بنا در فرآیند تولید تغییر ایجاد و بین فارغ‌التحصیل دانشگاه، تولیدکننده و صنعتگر ارتباط برقرار کنیم در تبدیل ایده به محصول نیز مشکل داریم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران دنیا در کشور ما تولید می‌شود، اما خام‌فروشی می‌کنیم، متخصصان ما کجا هستند، ادامه داد: بسیاری از جوانان ما که از کشور خارج می‌شوند، آنجا تحول ایجاد می‌کنند و اثرگذارترین افراد در آن کشورها هستند.

وی با بیان اینکه ابتدای دولت یازدهم آسیب‌شناسی کردیم که فارغ التحصیلان ما چرا دنبال کارمند شدن هستند، افزود: چرا کشاورز بی‌سواد ما مسلط‌‌‌تر از مهندس کشاورزی است و مهندس کشاورزی نمی‌تواند در این عرصه کار کند، اما دانشگاهیان کشورهای پیشرفته درگیر فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هستند.

دلیری عنوان کرد: استاد دانشگاه با صنعتگر ارتباط دو طرفه دارد و استاد دانشگاه اگر در صنعت فعالیت نکند، نمی‌تواند، عضو هیأت‌ علمی باشد، اما در کشور ما اگر استاد دانشگاه کار صنعتی کند، می‌گویند، تاجر است و نمی‌تواند، عضو هیأت‌ علمی شود بر اساس این آسیب‌شناسی طرحی در دانشگاه آغاز کردیم.

وی در تشریح این طرح که از دانشگاه شریف آغاز شده است، ابراز داشت: در بین دانشجویان ایده‌پردازی نهادینه کردیم، آن‌ها را دور یک میز نشاندیم تا موضوع‌های حوزه تخصصی را پیگیری کنند، 3 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد و بیش از 2 هزار استارت‌آپ‌ویکند برگزار شده، اما هنوز 10 درصد هستیم در حالی که ظرفیت کشور ما بیشتر از این رقم است.

دلیری خاطرنشان کرد: در بحث نوآوری با سرعت به جایگاه 75 در بین 140 کشور دنیا رسیدیم، اما جایگاه ما بالاتر از این است، باید اقتصاد را بر پایه ایده‌پردازی بنا کنیم، آیا 10 سال دیگر هم باید پسته را فقط تولید کنیم، دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و ما اکنون نخستین مرکز نوآوری را در استان کرمان راه‌اندازی کردیم.

وی با انتقاد از اینکه تا کی قصد داریم، مس را تولید و خام‌فروشی کنیم، گفت: چرا باید منفعت تولیدات ما را دیگران ببرند در بحث ایده‌پردازی استارت‌آپ شرکت‌کنندگان را به چالش بکشیم و برای ارتقای محصول از آن‌ها استفاده کنیم در زمینه پسته هم می‌طلبد برای تبدیل محصول و صنایع تبدیلی ورود کرد، اقتصاد توسط بخش خصوصی مدیریت شود و منابع را این بخش فراهم کند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار