کد خبر: ۳۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
رییس سازمان بهزیستی کشور:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از آسیب ‎ های اجتماعی را به به دلیل ماهیت‏‏های مختلف آنها نیازمند رویکرد ‎ های تلفیقی دانست.
به گزارش آرانیوز، دکتر «انوشیروان محسنی بندپی» امروز در حاشیه سفر به یزد در جمع خبرنگاران، موضوع آسیب‎‎های اجتماعی را از دغدغه‏‏ ‎‎ های مهم امروز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همه آحاد جامعه که با رشد روز افزونی مواجه است، خواند و افزود: اهمیت این موضوع تا این اندازه بود که در چند سال اخیر پنج جلسه در این رابطه با مدیریت مقام معظم رهبری برگزار شده و دستگاه ‎‎ های مختلف به ارائه گزارش در این رابطه پرداخته‎‎اند.

وی از اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و کودکان کار و خیابانی به عنوان مهم‏‏ترین آسیب‏‏های اجتماعی مبتلا به کشورمان یاد کرد و در این باره از اعتیاد به عنوان پیچیده‏‏ترین آسیب نام برد که در سال‏‏های اخیر با تغییر نوع و کاهش سن مصرف همراه بوده و شرایطی ایجاد کرده است که به عنوان دغدغه اصلی و آسیب موثر در سایر آسیب‏‏های اجتماعی در جامعه نقش آفرینی کند.

این مسئول با بیان این که پیشگیری از آسیب ‎ های اجتماعی مانند اعتیاد به دلیل ماهیت‏‏های مختلفی که دارد، نیازمند رویکرد ‎ های تلفیقی است، مهم ترین تاکید دولت در این رابطه را سیاست پیشگیرانه ذکر کرد که در واقع منجر به توانمندسازی جامعه در برابر این آسیب‎‎ها می‎‎شود.

محسنی بند ‎‎ پی با تاکید بر این موضوع که دیگر زمان آزمون و خطا در اقدامات مداخله جویانه نیست، گفت: باید رویکردها بر اساس شواهد و مستندات باشد که از جمله آنها می ‎ توان به اجرای الگوی دادگاه‏‏های درمان مدار به عنوان یکی از روش‏‏های نوین اشاره کرد.

وی با بیان این که طرح برای معتادانی که دارای اعتیاد عمیق هستند، در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح به صورت پایلوت برای اجرا در 6 استان کشور در دستور کار قرار گرفته که البته استان یزد در این زمینه پیشرو بوده و امروز از این طرح در یزد رونمایی شد.

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، در اهداف طرح باید شرایطی فراهم شود که افرادی که اعتیاد عمیق هستند به صورت داوطلبانه برای ترک اعتیاد به مراکز دارای مجوز مراجعه کنند.

وی یکی دیکر از اقدامات پیشگیرانه را اجرای طرح آموزش‏‏های پیش از ازدواج برای زوج‏‏های جوان در شرف ازدواج برای پیشگیری از طلاق ذکر کرد و گفت: معتقدیم هر چه آگاهی و تحمل نقد ‎‎ پذیری در بین زوجین افزایش یابد، شاهد طولانی‎‎تر شدن طندگی مشترک آنها خواهیم بود.

محسنی بندپی با تاکید بر این امر که آموزش‏‏ها باید رفتارها را تغییر دهد تا اثربخشی لازم را داشته باشد، ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح به صورت پایلوت در یزد، نتایج لازم از آن کسب شود و طرح مذکور به صورت کشوری اجرایی شود.

وی در همین رابطه به نتایج مثبت طرح مشاوره ژنتیک در استان‏‏هایی مانند یزد و کرمان اشاره کرد و افزود: موفقیت این طرح موجب شد که این موضوع در قالب ماده 75 قانون برنامه ششم کشور به یک موضوع اجباری برای ازدواج تبدیل شود.

این مسئول تاکید کرد: این که زوج‏‏های جوان 16 ساعت از آموزش ‎ های لازم در این رابطه بهره‎‎مند شوند هر چند که فرصت زیادی را نیز از آنها سلب نخواهد شد ولی زندگی آنها را مصونیت خواهد بخشید.

محسنی بند‏‏پی در پایان نیز با بیان این که شمولیت مباحث پیشگیری گستره بیشتری نسبت به سایر اقدامات در جامعه دارد، گفت: بنا به برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به کاهش آسیب ‎‎ های اجتماعی است که یکی از مهم ‎‎ ترین برنامه‎‎های دولت در این رابطه اقدامات پیشگیرانه است که دراین رابطه اقدامات و طرح‏‏های متعددی را اجرایی کرده است.



انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار