کد خبر: ۳۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
هرساله با شروع فصل سرما بیماری‌های مرتبط با این فصل خودی نشان می‌دهند، نمایشی که شاید حتی در موارد حاد به مرگ مبتلایان بینجامد.
به گزارش آرانیوز، یکی از بیماری‌های شایع در فصل سرد سال آنفلوانزای فصلی است، این بیماری با وجود آنکه اغلب سرماخوردگی انگاشته می‌شود، اما هر ساله اثرات متفاوتی از خود نشان می‌دهد، تغییر ساختار می‌دهد و شمار بیشتری را درگیر خود می‌کند. 

یکی از اثرات آنفلوانزای فصلی درگیر شدن ریه است به نوعی که ممکن است که پس از یک آنفلوانزای ساده که می‌توان به راحتی از کنار آن گذشت، عفونت ریه برجای بماند که عواقب و خطرات خاص خود را به همراه دارد. 

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا و سازمان جهانی بهداشت سالانه مرگ بیش از 650 هزار نفر با بیماری‌های ریوی ناشی از آنفلوانزای فصلی ارتباط دارد و این امر نشان از توجه بیش از حد به این بیماری فصلی دارد که می‌توان با اقدام بموقع از پیشرفت بیماری و عواقب آن پیشگیری کرد. 

بیماری آنفلوانزای فصلی یک بیماری تنفسی است که بواسطه ویروس H1N1 ایجاد می شود و عمده علت انتقال و شیوع آن سرفه و عطسه است که ذرات تنفسی را در فضا پخش و انتقال را ممکن می‌کند. 

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص بیماری آنفلوانزای فصلی به ایسنا گفت: با شروع فصل پاییز بیماری آنفلوآنزای فصلی نیز شایع می‌شود و در زمستان به اوج خود می‌رسد. 

دکتر علی منصوری با بیان اینکه این بیماری آنفلوانزای انسانی است، افزود: این بیماری در ابتدای امر دو تا سه روز دوران کمون دارد و همراه با علائمی همچون آبریزش بینی، درد گلو، سرفه، درد عضلانی و تب بالاست و گاهی در مواردی علائم گوارشی و اسهال را موجب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه برخی از اقشار و افراد بیشتر در معرض خطر و به نوعی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، گفت: افراد مبتلا به بیماری خاص، کودکان و سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند که عوارض آن برای این افراد تشدید می‌شود و افراد مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی، بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماران قلبی، بیماران دیابتی افراد مبتلا به نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. 

منصوری با تاکید بر اینکه افراد و بیماران مذکور باید با شروع فصل پاییز واکسن‌های مربوط به این بیماری را تزریق کنند، بیان کرد: این بیماری در همه کشورها وجود دارد و در برخی موارد ایپدمی می‌شود، درگیری شمار بیشتری از مردم با این بیماری به سویه ایجاد کننده آنفلوانزا بستگی دارد. 

وی با بیان اینکه برخی از سویه ها و گونه‌های این ویروس غالب است، تصریح کرد: تغییر در ویروس در شیوع بیشتر و ایپدمی آن تاثیر بسزایی دارد، اما با تزریق واکسن می‌توان مراتب پیشگیری را دنبال کرد. 

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: این واکسن را می‌توان در هر زمانی از فصل سرما تزریق کرد، اما واکسن باید قبل از ابتلا تزریق شود تا بتوان اثربخشی لازم را شاهد بود، در غیر این صورت با ابتلا و درمان ناکافی علایم و عوارض بیماری تشدید شده و به پنومونی یا عفونت ریه می انجامد. 

وی با تاکید بر اینکه شدت یافتن بیماری مراقبت بسیار بالا و حتی بستری در بیمارستان را ضروری می‌کند، گفت: گاهی بواسطه شدت یافتن بیماری فرد مبتلا جان خود را از دست می‌دهد که رسیدگی به‌ موقع در این راستا بسیار لازم و ضروری است. 

منصوری دوره نقاهت تا بهبودی کامل را حدود 10 روز عنوان کرد و گفت: این بیماری به نوعی است که قبل از بروز علائم امکان انتقال بیماری وجود دارد و پس از فروکشی تب نیز همچنان قابلیت انتقال دارد به نحوی که بیماری برای مدت 5  روز سرایت‌پذیر است. 

وی عدم تماس فیزیکی، رعایت فاصله حداکثری، شستن مکرر دست‌ها، مصرف مایعات گرم همراه با داروهای تجویز شده توسط پزشک و استفاده از دستمال یکبار مصرف در زمان سرفه را از جمله موارد لازم در زمان ابتلا به آنفلوانزای فصلی دانست و افزود: واکسن این بیماری به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از بروز برای پرسنل دامپزشکی، محیط زیست، جانبازان و بیماران شیمیایی و قطع نخاع و گروه‌های خاصی لازم است که به صورت دولتی واکسن دریافت می‌کنند، اما افراد دیگر نیز در بخش خصوصی می‌توانند از طریق داروخانه‌ها واکسن را تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل بهار شیوع بیماری کاهش می‌یابد. 

به گزارش ایسنا؛ طبق اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در آغاز بهمن ماه 10 استان کشور درگیر شیوع آنفلوآنزای فصلی شدند که جهت جلوگیری از ایپدمی شدن بیماری تزریق واکسن تجویز شد، البته استان مرکزی درگیر این اپیدمی نشد، اما با این وجود از ابتدای پاییز و آغاز فصل سرما هفت هزار دز واکسن آنفلوآنزای فصلی از طریق بخش دولتی در استان مصرف شده است که البته بخش اعظمی از جامعه نیز به صورت خصوصی و از داروخانه ها تهیه واکسن داشته‌اند. 

البته برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که اثربخشی این واکسن حدود 60 درصد است و به صورت کامل مانع ابتلا به بیماری نمی‌شود. 

دکتر نادر زرین‌فر به ایسنا گفت: کلیه واکسن‌های بیماری آنفلوآنزای فصلی وارداتی است و مسلما ساخت آن با توجه به اقلیم کشور سازنده و نوع ویروس این بیماری در آن کشور انجام می‌شود، بر همین اساس اثربخشی آن در ایران که تولید واکسن متناسب با اقلیم آن انجام نمی‌شود کمتر از اثربخشی آن در کشور سازنده است. 

وی تصریح کرد: با وجود کاهش اثربخشی واکسن در کشور، اما به جهت اینکه کاهش عواقب و حتی مرگ و میر را منجر می‌شود لازم است که افراد مستعد بیماری یا در معرض خطر حتما تزریق واکسن را انجام دهند. 

  
انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار