کد خبر: ۳۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
شورای عالی شهرسازی و معماری با تأسیس شهر جدید تابناک در زیرمجموعه شهرستان لامرد موافقت کرد؛ اما با مکانیابی آن در میان شهرهای کم جمعیت منطقه لامرد تا ۱۴۰۰ مخالفت کرد.

به گزارش آرانیوز، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شانزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ به دبیری محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی و با حضور اعضای اصلی شورا، مسئولان استانی و دبیران کمیته های فنی و مدیران کل دفاتر حوزه معاونت معماری و شهرسازی با دستورجلسه‌های مکانیابی شهر جدید تابناک در شهرستان لامرد، مغایرت اساسی طرح جامع مهریز یزد، تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های ایران (معماری راه) و احداث هتل سرای ایران در شانزدهمین جلسه شورای‌عالی در سال ۹۶، طرح، بررسی و تعیین تکلیف شد.

مکانیابی شهر جدید تابناک در شهرستان لامرد

موضوع مکانیابی احداث شهر جدید در ۷ کیلومتری شمال شهر لامرد در مجاورت بلافصل منطقه ویژه صنایع انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد به ظرفیت ۵۴ هزار نفر با وسعیت ۷۰۰ هکتار طرح و مورد بررسی اعضای شورای عالی قرار گرفت.

در بررسی این دستور جلسه، کمیته فنی در جلسات متعددی که در اینباره تشکیل داد اعلام کرد: با توجه به محدودیت منابع آب، اتکای مطلق آن به آب شیرین خلیج فارس، وجود ظرفیت های خالی سکونت در شهرهای مجاور که شامل لامرد، مهر، اشکنان و گله دار در فواصل بسیار کم با موضوع احداث شهر جدید تابناک در شهرستان لامرد مخالفت کرد.

در بررسی این طرح، تصمیم شورا بدین صورت شد که ایجاد یک شهر در شهرستان لامرد، در صورت تحقق سرمایه گذاری وسیع ناشی از صنایع انرژی‌بر ضرورت دارد. در همین راستا، مقرر شد تا تدقیق محدوده و مکانیابی دقیق آن تا سال ۱۴۰۰ مسکوت بماند و موضوع با طی زمان عنوان شده با رصد دقیق میزان اشتغالی که ایجاد می کند، ظرفیت سکونت واقع در شهرهای اطراف، منابع آب و مواردی از این دست بار دیگر به شورای عالی ارسال شود.

تصویب طرح جامع ساماندهی منظر راه های ایران

در ادامه شانزدهیمن جلسه شورای‌عالی شهرسازی در سال جاری (۹۶) تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راه های ایران (معماری راه) پیرو مصوبه شورای عالی امور زیربنایی و حمل و نقل کشور، به عنوان طرح فرادست برای راه های شریانی و اصلی کشور طرح و بررسی شد.

پس از بررسی طرح، اعضای شورای عالی ضمن تایید ضرورت موضوع و تاکید بر اهمیت آن، کلیات آن را مصوب کردند. مقرر شد با بررسی دبیرخانه شورای عالی موضوع به کمیته های فنی شورا ارجاع و متعاقبا جهت اجرا به مبادی ذیربط ابلاغ شود.

بررسی مغایرت اساسی طرح جامع مهریز یزد

همچنین، درخواست الحاق حدود ۱۰۰ هکتار اراضی زراعی واقع در شمال محله منگ آباد به محدوده شهر با توجه به تنش های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه کمیته فنی، با توجه به ماهیت اراضی زراعی به رغم آنکه با الحاق باغات هم پیوند با بافت کالبدی موافقت کرد در عین حال، با الحاق اراضی زراعی مخالفت کرده و در نهایت شورای عالی نظر خود را بدین شرح اعلام کرد: شورای عالی صرفا به دلیل مساعدت با مدیریت استان در جهت کنترل تنش های اجتماعی با الحاق اراضی به محدوده شهر موافقت کرد و مقرر شد تا اراضی به عنوان اساس طرح در طرح جامع تثبیت شوند و امکان تغییر کاربری بعدی نداشته باشند.

تعیین تکلیف احداث هتل سرای ایران در خارج از محدوده شهر تهران

در ادامه جلسه، احداث هتل ایران سرای در اراضی متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت با زیربنای بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع در اراضی موسوم به عبدل آباد اوین درخارج از محدوده شهر تهران(شمال تهران) پیرو مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۷۸.۳.۱۹ بررسی شد.

کمیته فنی شورای عالی در اینباره اعلام کرد: کمیته فنی با عنایت به اینکه کمیسیون ماده ۵ در خارج از محدوده شهر اختیار نداشته و احداث ساختمان مذکور موجب تخریب عرصه های طبیعی شمال تهران و بروز درخواست های متعدد بعدی خواهد بود با موضوع مخالفت کرد.

نظر شورای عالی شهرسازی درباره احداث هتل سرای ایران نیز بدین شرح قرائت شد: موضوع یکبار در اواخر دولت یازدهم در شورای عالی شهرسازی مطرح و با توجه به مخالفت اعضا، جمع بندی نشد. با توجه به پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیشنهاد ارایه شده توسط دبیرخانه شورای عالی باردیگری مورد بررسی قرار گفت و ضمن بازدید از محل، پیشنهاد تعدیل شده ای هم در ارتفاع و هم در زیربنا به جلسه مورخ ۹۶.۱۱.۱۶ شورای عالی ارایه شد که شورای عالی با پیشنهاد مذکور در چهارچوب تعدیل شده، موافقت کرد.

اهم تعدیلات شاملِ خودداری از الحاق به محدوده شهر تهران، تعدیل ارتفاع در حد ساختمان‌های موجود، احداث صرفا هتل و حذف سایر کاربری‌های اداری، تجاری و خدماتی در حدود ۷۰ هزار مترمربع، انجام احداثات در بخش پایین سایت که در حال حاضر به عنوان دانشگاه صنعت و معدن دارای ساخت و ساز است انجام شود و بخش دست نخورده شمال زمین به صورت طبیعی بماند و در نهایت بازنگری طرح معماری در انطباق با زمینه طبیعی پس از طی مراحل تصویب استانی و ارایه به کمیته فنی ۳ بود

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار