کد خبر: ۳۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
با اعمال تعرفه های وادراتی در عراق، در پایان سال جاری صادرات سیمان ایران با کاهش یک میلیون تنی مواجه و به ۷ میلیون تن خواهد رسید.
به گزارش آرانیوز، بر  اساس بررسیهای انجام شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس، تولید سیمان از 34 میلیون تن سال 95 به 33 میلیون تن در سال 96 کاهش خواهد یافت. به این ترتیب هرچند میزان مصرف داخلی سیمان در این سال 29 میلیون تن بوده و نسبت به سال قبل تغییری نخواهد کرد اما صادرات سیمان با کاهش یک میلیون تنی رو به رو خواهد شد. طبق پیش بینی این مرکز در پایان امسال صادرات سیمان ایران از 8 میلیون تن به 7  میلیون تن کاهش خواهد یافت.

چرا تولید سیمان کم شد؟+جدول

به نظر می رسد تولید سیمان کشور از سال 91 به بعد روند نزولی  به خود گرفته است و دلیل اصلی آن رکود در بخش ساختمان و اعمال تعرفه‌های وارداتی به ویژه در کشور عراق است.

سیمان ایران به 34 کشور صادر می‌شود که مهمترین مقاصد صادراتی این محصول، کشورهای عراق، افغانستان، کویت و پاکستان هستند. این در حالی است که عراق به تنهایی 60 درصد سیمان صادراتی ایران را وارد کرده است.

وضع مقررات ضد دامپینگ، افزایش تعرفه وادرات سیمان عراق، راه اندازی کارخانه‌های تولید سیمان، ناامنی سیاسی و تاثیر آن بر توقف پروژه‌های عمرانی در این کشور از جمله دلایل اصلی کاهش صادرات سیمان ایران به عراق بوده است.

گفتنی است، به تازگی فرانسوی ها برای تولید سیمان در عراق فعال شده اند. از سوی دیگر با توجه به هزینه پایین تولید در کشور چین، این کشور به یکی از رقبای جدی ایران در صادرات محصولات خود بخصوص سیمان به افغانستان تبدیل شده است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار