کد خبر: ۳۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
بر اساس مصوبه 908 جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در یازدهم اسفند سال 93 اساسنامه مدارس عشایری به امضای رئیس جمهور روحانی رسیده است، بر اساس آن وزیر آموزش و پرورش موظف به اجرای بندهای اساسنامه شد، اما بعد از گذشت سه سال برخی از بندهای کاربردی آن اجرایی نشده است.
به گزارش آرانیوز، محمدرضا سیفی، سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایرکشور با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید رشد کمی و کیفی در زمینه‌های مختلف آموزشی و پرورشی صورت گرفته است.

وی افزود: به دلیل پراکندگی جغرافیایی مدارس عشایری، سیار، نیمه سیار و ثابت بودن این مدارس و نیز تحت پوشش قرار گرفتن تمام سنین از نوآموزان پیش دبستانی تا دانش آموزان پیش دانشگاهی، آموزش و پرورش عشایر خود یک وزارتخانه کوچک در دل وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش است و نیاز به توجه بیشتر دارد.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایرکشور با بیان اینکه این دانش آموزان در 59 درصد از خاک ایران سکونت دارند گفت: در هر بخش از کشور که عشایر حضور موقت و دائم را تجربه می‌کنند، بهترین مرزبانان ایران هستند و شهدای عشایر غیورترین پاسداران حامی این خاک مقدس بودند که جان خویش را فدای میهن کردند، بنابراین نباید در حق فرزندانشان بیش از این کم لطفی کرد.

سیفی افزود: بر اساس اساسنامه، مدارسه‌ای عشایری است که 50 درصد دانش آموزان آن از دانش آموزان عشایری تشکیل شود. در مدارس عشایری علاوه بر اهداف کلی دوره‌های تحصیلی نظام آموزش و پرورش، برای ایجاد انعطاف بیشتر و اینکه بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا متناسب با ویژگی‌های این دانش آموزان باشد اهدافی مانند ارتقای پوشش تحصیلی فرزندان عشایر با تاکید بر دانش آموزان دختر عشایر با فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و ایجاد امکانات آموزشی و پرورشی مناسب برای یادگیری در تمام نقاط کشور را مدنظر دارد که در اساسنامه نیز صراحتا به آن اشاره شده است.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با اشاره به ماده 5 اساسنامه فوق گفت: به منظور پوشش تحصیلی و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دختر، وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ارائه گسترده‌تر خدمات آموزشی و پرورشی مختلف در دوره‌های تحصیلی اول و دوم متوسطه، از قبیل تامین وسیله نقلیه رفت و آمد رایگان، راه‌اندازی خوابگاه مرکزی، تاسیس مدارس شبانه‌روزی و آموزش‌های از راه دور اقدام کند.

وی افزود: بر اساس ماده 11 اساسنامه مدارس عشایری، تربیت و تامین معلمان واجد صلاحیت بومی مورد نیاز این مدارس از طریق پیش‌بینی سهمیه ویژه عشایر در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت می‌پذیرد.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور ادامه داد: ماده 13 این اساسنامه تاکید دارد به منظور تقویت انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایری، از سوی وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم و اثربخش نظیر پرداخت حق آمد و شد، حق اسکان، سختی کار ویژه و حق کوچ اختصاص داده شود.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه همچنین بر اساس ماده 14 اساسنامه، وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بستر سازی توسعه متوازن در مناطق عشایری، ردیف اعتباری خاص با عنوان "توسعه آموزش و پرورش عشایر"با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و در لوایح بودجه سالانه منظور کند عنوان کرد: رنگین کمان زیبای دانش آموزان عشایری نباید محو شود و این فقط با همت وزیر آموزش و پرورش میسر است؛ اگر در سال جاری ردیف اعتباری خاصی در نظر گرفته نشده است از هم اکنون که بحث بودجه در مجلس و جامعه مطرح است و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی متولی امر است انتظار می‌رود حداقل برای سال آینده قانون اجرا و ردیف اعتباری خاص با عنوان "توسعه آموزش و پرورش عشایری" در لایحه بودجه سالانه منظور شود.

به گفته سیفی، 6100 مدرسه با 12هزار و 105 کلاس درس در کشور میزبان 182 هزار دانش آموز عشایری هستند که 16 هزار معلم وظیفه تدریس به این دانش آموزان محروم را برعهده دارند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار