کد خبر: ۳۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
استان خوزستان دیگر تحمل و تاب توان شعارهای مدیرانی که تنها اقداماتشان به یک سرزدن و یک بازدید ختم می شود را ندارد و در این زمینه باید فکر اساسی کرد.
به گزارش اختصاصی آرانیوز، حضور وزیر جهاد کشاورزی و نیز رئیس سازمان محیط زیست کشور در استان خوزستان و با دستور حسن روحانی همچون گذشته کار را بجایی نمی رساند و به عقیده برخی کارشناسان اقدامات و سیاست های همین آقایانی که با ماموریت مقابله با ریزگردها به خوزستان آمده اند، باعت و بانی بخشی از بحرانی است که طی چند روز گذشته مردم خوزستان با آن درگیر هستند.

آقای کلانتری به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به عنوان یک چهره ای که از پیش تصمیم های خود را درباره استان خوزستان گرفته و یکی از تلاشگران انتقال آب کارون محسوب می شود، چهره مناسب و دلسوزی برای رفع معضل گرد و خاک این استان نیست.

و در این بین نیز حجتی یکی دیگر از اعضای کابینه دولت دوازدهم که در مقابل برخی تصمیمات غیرکارشناسی درباره انتقال آب کارون سکوت اختیار کرده است را نیز نمی توان فرد دلسوز و مناسبی برای عملیات مقابله با این بحران دانست و به هیمن دلیل همانطور که نمایندگان استان در مجلس خبرگان و نیز مجلس شورای اسلامی بارها و بارها فریاد زده اند که تیم دولت برای رفع این معضل چندین و چندساله باید از بین افرادی دلسوز و کارشناسان خبره زیست محیطی باشد، لازم است شخص رئیس جمهور ماموریت مقابله با این بحران را به چهره هایی سرشناس و کارشناس در این زمینه واگذار کند.

مردم استان خوزستان نه تنها در این مدت بلکه طی سالیان زیادی است که با معضل گرد و خاک درحال دست و پنجه نرم کردن هستند و تعداد زیادی از این شهروندان این استان بخاطر کم کاری ها و بی توجهی ها روانه بیمارستان ها شده اند.

این وضعیت در حالی است که برخی تعطیلی های مدارس در شهرهایی که بیشترین معضل در آنها به وجود آمده است باعث افت تحصیلی شده است و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان خوزستانی چه در کنکور و چه در مقاطع مختلف تحصیلی را برای فرزندان و آینده سازان این کشور رقم زده است.

بیماری هایی که این بحران زیست محیطی برای مردم خوزستان به وجود آورده بسیار نگران کننده است و حتی در این خصوص برخی اقدامات پزشکی در این رابطه بی نتیجه مانده تاجایی که حتی برخی درمانگاه ها نیز به دلایل مالی و نیز عدم بدهی های سازمان های بیمه گر مانند تامین اجتماعی به پزشکان، درمانگاه ها و نیز داروخانه ها، پزشکان از پذیرش بیمار با دفترچه های بیمه خود داری می کنند و این مردم خوزستان هستند که قربانی گرد و خاک و بی تدبیری های حوزه بهداشت و درمان شده اند.

رئیس‌جمهور برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان «کلانتری» را عزل کند/شخصی که رئیس‌جمهور برای بررسی بحران خوزستان فرستاده خود اساس مشکل است

آیت‌الله عباس کعبی شامگاه دوشنبه در جلسه‌ای ضمن انتقاد و ابراز نارضایتی از اقدامات کند و بی‌ثمر دولت درزمینهٔ مقابله با ریزگردها در خوزستان، اظهار کرد: جناب آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد مشکل ریزگردهای خوزستان را حل کند در ابتدا بهتر است آقای کلانتری را عزل کند.

وی افزود: فردی که رئیس‌جمهور برای حل مشکل ریزگردها به خوزستان فرستاده است خود یکی از عوامل مشکلات خوزستان است، ایشان (عیسی کلانتری) سابقاً خطاب به نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی گفت «خوزستان آب مازاد زیاد دارد» و مردم فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: رئیس‌جمهور به‌عنوان اولین اقدام جدی در مقابله با ریزگردها آقای کلانتری را عزل و فردی مناسب و دلسوز مردم خوزستان و مردمان سایر استان‌های کشور را منصوب کند.

وی بابیان اینکه رئیس‌جمهور اگر نمی‌تواند کاری برای مردم خوزستان انجام دهد لااقل چنین افرادی را به خوزستان اعزام نکند، گفت: جالب است که آقای کلانتری در همین ابتدای حضور خود در خوزستان عوامل خارجی را دلیل اصلی بحران ریزگردهای خوزستان دانست و سیاست‌های غلط انتقال آب خوزستان و تصمیمات غلط دولت را نادیده گرفت.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: کلانتری که سابقاً گفته بود که «پاییزه و زمستانه‌ای که در کشور ما داریم عمدتاً منشأ آن ریزگردهای داخلی است» و برای این موضوع نیز استدلال آورده بود اکنون در کمال تعجب عوامل خارجی را به‌عنوان عامل ریزگردهای خوزستان معرفی می‌کند.
رئیس‌جمهور برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان «کلانتری» را عزل کند/شخصی که رئیس‌جمهور برای بررسی بحران خوزستان فرستاده خود اساس مشکل است/ یوسفی نماینده مردم اهواز: مشکلات خوزستان باید درسطح ملی بررسی شود/ سفر دو عضو دولت به خوزستان بدون پشتوانه حاصلي ندارد

وی تصریح کرد: قطعاً فردی که تا این حد دچار تناقض‌گویی است و نظرات غیر کارشناسی می‌دهد صلاحیت مدیریت سازمان مهمی همچون سازمان حفاظت محیط‌زیست را ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مشکل تعطیلی پی‌درپی مدارس، بیماری‌های تنفسی ناشی از گردوغبار و تأثیر آن در رکود اقتصادی استان همچنین رشد مهاجرت از خوزستان به استان‌های دیگر و حتی خارج کشور و افزایش نارضایتی‌ها مسائلی هست که به‌راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت کرد.

وی عنوان کرد: اقدامات زیربنایی و اساسی که مقام معظم رهبری سال گذشته دستور دادند بسیار مهم است، رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که «این حرف که وضعیت فعلی نتیجه به فکر نبودن گذشتگان است مشکلی را حل نمی‌کند».

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: در خوزستان نخلستان‌ها مرده و بی‌آب هستند، کشاورزی از بین رفته و در این سیزده سال دولتمردان تنها وعده دادند و سرکشی کردند اما پدیده ریزگردها نه با سرکشی حل می‌شود و نه با وعده، باوجود دستور مقام معظم رهبری اما امسال در مورد بودجه هم نسبت به کنترل مسئله ریزگردها سهل‌انگاری می‌شود و بحران ریزگردها جدی گرفته نمی‌شود.

وی بابیان اینکه مردم خوزستان از این بی‌توجهی‌ها به ستوه آمده‌اند، بیان کرد: باوجوداینکه خوزستان‌ها به رئیس‌جمهور رأی دادند و او هم برای حل مشکل ریزگردها قول مساعد داد اما اکنون باوجود قول‌ها تنها اظهار تأسف وی را می‌شنویم و استمرار سیاست‌های غلط درزمینهٔ بحران ریزگردها، پدیده انتقال آب خوزستان و تغییرات اقلیمی.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نه‌تنها بی‌تدبیر است بلکه اظهارات نامربوطی داشته که نمایندگان خوزستان نیز با ایشان مقابله کردند اما دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور هیچ واکنشی نسبت به این اقدام وی نداشته است، جالب‌تر آنکه رئیس‌جمهور کلانتری را به همراه وزیر جهاد کشاورزی به خوزستان فرستاده که نمایندگان مردم خوزستان نیز به‌حق از همراهی وی خودداری کردند.

یوسفی نماینده اهواز در مجلس: مشکلات خوزستان باید درسطح ملی بررسی شود

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بامداد سه شنبه در نشست خبری سیمای مرکز خوزستان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه خوزستان هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود؛ افزود: بیش از 12 سال نیز از ظهور پدیده گرد و غبار در استان می گذرد که تحمل این شرایط به مراتب از جنگ هم سخت تر شده است. 

یوسفی خوزستان را موتور محرکه تولید در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات زیست محیطی خوزستان به عملکرد وزارتخانه های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی دوره های متوالی باز می گردد و مخاطب اصلی انتقادات ما آنان هستند. 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی و چالش مهم زیست محیطی استان اکنون کمبود آب است یادآور شد: مشکلات حوزه آب به نبود مدیریت صحیح منابع آبی و بحث انتقال آب باز می گردد و اگر امروز شاهد بحران گرد و غبار هستیم بخش عمده آن ناشی ا زطرحهای انتقال آب خوزستان در گذشته بوده است. 

نماینده مردم اهواز اظهار کرد: تصمیماتی که وزارت نیرو در خصوص انتقال آب می گیرد برمبنای محاسباتی است که یک شرکت خصوصی ارائه می دهد اما مساله آنجاست که این شرکت خصوصی متعلق به استانی می باشد که قرار است آب خوزستان به آنجا منتقل شود.

وی در خصوص آورد آب رودخانه های استان اظهار کرد: در دهه های پیش مقدار آورد آب کارون 60 میلیارد مترمکعب بود اما درحال حاضر به 14 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و نیز آورد آب در حوضه مارون از هزار و 500 میلیون متر مکعب به 80 میلیون مترمکعب کاهش یافته است. 

یوسفی گفت: در حوضه آبی خوزستان 12 طرح انتقال آب وجود دارد که برخی از آنها اجرا، برخی در مرحله اجرا و بخشی دیگر در مرحله مطالعه هستند اما اکثر آنها تاییدیه محیط زیست را ندارند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان برای رفع نیازهای آبی به 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز می باشد این درحالیست که تنها 20 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و این بدان معناست که در خود استان با کمبود آب مواجه هستیم. 

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه در شرایط عادی میزان استاندارد برداشت از رودخانه ها 40 درصد است اظهار کرد: برداشت تا 60 درصد نیز از رودخانه کارون قابل اغماض است اما درحال حاضر بیش از 90 درصد آورد این رودخانه برداشت می شود.

وی بحث کمبود آب را بحث مرتبط با حیات مردم دانست و گفت: درحال حاضر یک میلیارد مترمکعب آب برای تامین حق آبه تالاب شادگان، 600 میلیون متر مکعب برای اجرای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری، 600 میلیون متر مکعب برای کنترل کانون های ریزگرد، 250 میلیون متر مکعب برای آبیاری نخیلات اهواز، آبادان، شادگان و خرمشهر نیاز است.

سفر دو عضو دولت به خوزستان بدون پشتوانه حاصلي ندارد 

همچنین کانال تلگرامی ستون راوی روزنامه نور خوزستان درباره بحران ریزگردهای خوزستان نوشت در پي فلج شدن زندگي و هرگونه فعاليت در خوزستان بر اثر رفتن زير خاك، رئيس جمهوري به وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دستور داد ضمن عزيمت به خوزستان موضوع مقابله به اين پديده ناميمون را پيگيري كنند، اين در حالي است كه هنوز دستورها و اقداماتي كه در گذشته براي نجات مردم خوزستان از سوي دولت صادر شده به اجرا در نيامده و معلوم نيست سفر اين دو عضو كابينه  به استان در صورت نداشتن پشتوانه، حاصلي در برداشته باشد.

پرواضح است كه نهالكاري چند هكتار بيابان و اقداماتي از اين دست كه نياز به گذشت سالها دارد تا اين نهال ها به درخت تبديل شوند، آنهم در صورتي كه بتوانند آب مورد نياز آنها را تامين كنند، يك راهكار علمي و زود بازده نيست و بهتر است لااقل در خصوص كانون هاي گردوخاك در داخل كشور چاره اساسي بشود.

شايد حل معضل گرد و خاك يا ريز گرد ها نياز به فراخوان افراد آگاه به  اين موضوع داشته باشد و حتي ممكن است افراد آشنا به موقعيت زمين هاي ناسازگار با طبيعت هم بتواند براي تغيير ماهيت آنها كارساز باشد كما اينكه اخيرا در يكي از شهرهاي استان عده اي توانسته اند در زميني كه شوره زار بوده، فضايي سر سبز با گلهاي منحصر به فرد ايجاد كنند كه اين امر مي تواند الگويي براي فضاهاي بزرگتر باشد.

به هرحال دولتمردان ثابت كرده اند يا نمي خواهند يا قادر نيستند براي رفع مشكل گردوخاك خوزستان راهكار اساسي پيدا كنند و زمان همچنان به زيان مردم اين استان سپري مي شود كه نتيجه آن شيوع بيماريهاي تنفسي و غيره، آلوده شدن فضاهاي استان و بدتر از همه شتاب دادن به مهاجرت از خوزستان است. نمايندگان استان هم بجاي آنكه بصورت انفرادي نطق و خطابه كنند بهتر است بصورت جمعي از دولت بخواهند در صدد رفع مشكل برآيد. 

اينكه آقايان سنگ بزرگ بردارند و بگويند يك روز درآمد نفت مي تواند مشكل را حل كند بدون آنكه راه حل ارائه شود، آن هم براي دولتي كه از دادن اعتبارات مصوب دريغ مي كند، مصرف داخلي دارد و دردي را دوا نمي كند.

 ‌سپاس از عيادت هاي شما

خدا را شاكرم كه اين بار هم از بستر بيماري رها شده و هر چند دوران نقاهت ادامه دارد اما بهتر ديدم بيش از اين ارتباط با شما عزيزان قطع نباشد. 

قبل از هر چيز بايد از عيادت هاي سروران، دوستان برخي مديران و همشهريان گرامي كه به طرق مختلف به اين حقير محبت داشته و بخشي از بهبودي را حاصل تقويت روحيه از جانب آنها مي دانم، سپاسگذاري  كنم و اميدوارم عمري باقي باشد تا در فرصت هاي مناسب جبران كنم.

 تشكر ويژه هم از حضور و عيادت هيأت مديره خانه مطبوعات و نيز آقاي جوروند مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان دارم كه به اتفاق جمعي از هنرمندان و اهالي تئاتر در معيت پيشكسوت جانباز و استاد تئاتر آقاي محمد جمالپور عزيز قبول زحمت كردند، خصوصا كه اين روزها مصادف شده بود با برگزاري بزرگداشت برادر گرامي وي شهيد علي جمالپوركه با حمايت استانداري و ارشاد استان و به همت دوستداران و اهالي فرهنگ به دبيري محمد مالي برپا شد.

تفاوت پزشكان و بيمارستان هاي استان و تهران

و اما با توجه به اينكه خاطرات خوبي از مسايل پزشكي در استان (به ويژه مراقبت هاي بعد از عمل) در بيمارستان ها ندارم، باز هم ترجيح دادم كار درمان در تهران انجام شود و از اين بابت راضي هستم چرا كه هرچه بيمار در استان تحقير مي شود، برعكس در تهران چه بيمارستان هاي دولتي و چه خصوصي مورد احترام و توجه قرار مي گيرد. 

اول از همه برخورد و رفتار پزشك معالج است كه با توجه به دانش بالا و به خصوص به روز بودنش   متواضع و رفتاري كاملا دوستانه با بيمار دارد. حتي شماره تلفن همراه خود را به بيمار مي دهد تا در هر شرايطي بتواند مسائلش را مطرح كند و ابهام باقي نماند و الحق و الانصاف چنين است و اينجانب هر بار كه با پزشك تماس برقرار كردم جواب مي داد و اگر هم نمي توانست پاسخ بدهد بعد از انجام كارش خودش تماس مي گرفت و با حوصله به سوالات جواب مي داد و راهنمايي مي كرد.

نكته ديگر اينكه در استان، بيمار بعد از عمل كه به مطب مراجعه مي كند، از او ويزيت دريافت مي كنند و بايد نوبت بگيرد و هيچ تفاوتي با ديگر بيماران عادي ندارد، اما در تهران بعد از عمل كه به مطب پزشك مراجعه شد، به محض ورود پس از خروج بيمار قبلي از اتاق پزشك، با احترام و بدون فوت وقت بيمار عمل كرده نزد پزشك هدايت مي شود، آن هم بدون دريافت ويزيت. حالا چرا اين فرهنگ نزد پزشكان استان جا نيفتاده، مطلبي است كه بايد دانشگاه علوم پزشكي چنين مواردي را با پزشكان در ميان گذارد و از آن ها بخواهد كه مسائل مادي را بر وظايفي كه براي انجام آنها سوگند ياد كرده اند، ترجيح ندهند. 

وضعيت بيمارستان هاي استان هم در مقايسه با بيمارستان هاي تهران قابل مقايسه نيست و  تا از نزديك شاهد تفاوت ها نباشيد، باورتان نمي شود و اينهمه تفاوت واقعا جاي تاسف دارد.

انتهای پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار