کد خبر: ۳۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
ایلام-گرد و غباری که از ظهر دیروز در ایلام آغاز شده بود امروز به اوج خود رسیده وتمام بخش‌های فعال استان را تعطیل کرد، حال هواشناسی می‌گوید گرد و غبار تا پایان امروز ماندگار است.

به گزارش آرانیوز،  استان ایلام بیش از یک دهه است که به دلیل وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، با معضل گرد و غبار مواجه است. این استان بیشترین آسیب را از این پدیده که منشا آن در کشورهای عربی بوده، دیده است.

از ظهر دیروز که گرد و غبار در استان ایلام آغاز شد بازهم زندگی مردم مختل شده و امروز که گرد و غبار به اوج خود رسیده مدارس تعطیل شده، پروازها لغو و مردم به طور کامل خانه نشین شده اند.

در این میان بارش باران هم نتوانسته است از غلظت گرد و غبار در استان بکاهد و هم اکنون آلودگی هوای استان بیشتر شده است.

وضعیت خطرناک در استان ایلام

علی طاهرسارایی معاون محیط زیست استان ایلام در همین ارتباط گفت: هوای مناطق مختلف استان ایلام به علت غلظت بالای ریزگردها در وضعیت خطرناک قرار دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای شهرستان های مختلف استان به ویژه در شهرستان های ایلام، ایوان، مهران و دهلران چندین برابر فراتر از حد مجاز است.

وی افزود: مقدار ریزگردها در ایلام ۱۵، ایوان ۲۶ ، مهران۳۲، دهلران ۳۴، آبدانان ۶، دره شهر سه و سرابله چهار برابر حد مجاز است.

دید افقی در ایلام به کمتر از ۱۰۰ متر رسید

کاهش دید افقی مناطق مختلف ایلام بر اساس آمار ایستگاه هواشناسی مستقر در فرودگاه ایلام به علت بروز ریزگردها؛ میزان دید افقی در شهرستان های ایلام و دهلران ۱۰۰، بدره ۲۰۰، مهران ۶۰۰، ایوان و آبدانان۸۰۰، دره شهر هزار، لومار و سرابله ۲ هزار متر است.

پرواز های صبح فرودگاه شهدای ایلام شامل تهران-ایلام و بالعکس هم به دلیل شدت گرد و غبار لغو شده است.

دهلران شاهد بیشترین آلودگی هوا در استان

علیرضا نصوری رئیس محیط ریست شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: غلظت ریزگردها در شهرستان دهلران به بیش از پنج هزار و ۱۳۵ میکروگرم یعنی ۳۴ برابر حد مجاز رسیده است.

وی گفت: روند فعالیت ریزگردها در استان و شهرستان در حال حاضر پایدار است اما در ساعات پایانی روز از غلظت آن کاسته می شود.

گرد و غبار تا امشب ماندگار است

مجتبی میهن پرست مدیرگروه پیش بینی اداره کل هواشناسی نیز گفت: گرد و غبار موجود در آسمان استان از عصر امروز به تدریج کاهش یافته و میزان غلظت آن فردا نسبت به امروز کاهش محسوس می یابد.

وی گفت: هرچند سامانه بارشی اصلی از استان خارج شده اما احتمال بارش پراکنده و خفیف در منطقه هنوز وجود دارد.

کاهش دید افقی در اکثر محورهای استان

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام نیز اظهار داشت: در حال حاضر  گرد و غبار و مه شدید باعث کاهش میدان دید افقی و اختلال در تردد محورهای مواصلاتی استان شده است.

وی افزود: شدت کاهش دید و آلودگی هوا برای شهرستان های دره شهر و دهلران بیشتر از سایر محورهای مواصلاتی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار