کد خبر: ۳۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
آمریکا پشت پرده اغتشاشات اخیر بود
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در اغتشاشات اخیر طبق گزارش های ارائه شده، عده ای به عنوان مطلع و لیدر بازداشت شدند که در سه روز اول برای ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد.
به گزارش آرانیوز، غلامحسین محسنی اژه ای در صد و بیست و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن سالروز فرار شاه، گفت: در این هفته های اخیر مجددا شرارت های آمریکا را داشتیم که در دست وی را پشتیبانی اغتشاشات شاهد بودیم.

وی افزود: آنها گمان می کردند که می توانند روی موج نارضایتی مردم سوار شوند به همین دلیل نیروهای خود را بین مردم فرستادند. روشن شد که آنها از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام استفاده کردند که سوء استفاده از فضای مجازی هم در دستور کارشان بود.

محسنی اژه ای ضمن تقدیر از حرکت انقلابی مردم گفت: مردم علاوه بر فاصله گرفتن از اغتشاشگران؛ پس از چند روز در راهپیمایی ها انزجار خود از آمریکا را نشان دادند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتفاق دیگری که افتاد بی حیایی آمریکا بود که تحریم هایی را علیه شخصیت های نظام از جمله رییس قوه قضاییه اعمال کردند. آمریکای فلک زده نمی داند مردم ما انقدر از دولتمردان آمریکا متنفرند که اگر به کسی چیزی گفته شود و تحریم شود در کارنامه او نمره مثبت ثبت می شود. اگر مردم ما خوشحال نباشند از اینکه عده ای اسمشان در لیست تحریم ها قرار نگیرد نگرانی هم ندارند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: طبق قانون کسانی که در اغتشاشات فعال بوده و از دشمنان بودند، مجازات می شوند. از همان ابتدا تاکید شد که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مراقب باشند افرادی که از مردم عادی بودند، جوان بوده و شاید سخنی هم گفته باشند اما آسیبی به اماکن نزده باشند، اینها را دستگیر نکند. البته اغتشاش خیابانی است و ممکن است کسانی بازداشت شوند با این حال از ابتدا گفته شد که سوء سابقه برای این دسته از افراد لحاظ نشود.

حدود ۶۲۲ قرار بازداشت موقت صادر شد

وی با اشاره به وضعیت برخی بازداشتی ها گفت: در دو مرحله عده کثیری از بازداشت شدگان آزاد شدند. این افراد اغلب قبل از معرفی به دادسرا آزاد شدند. تعدادی هم بودند که طبق گزارش اولیه و سازمان اطلاعات سپاه به عنوان مطلع و لیدر بازداشت شدند که در سه روز اول برای ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. از این تعداد هم عده ای آزاد شدند.

وی در خصوص مجموع بازداشتی های تهران گفت: در حال حاضر ۵۵ بازداشتی در تهران داریم. کل کشور تا دیروز حدود ۴۵۵نفر بود که احتمالا دیروز و امروز بخشی آزاد شدند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه برخی می گویند سینا قنبری کسی که در زندان خودکشی کرده است؛ مرتبط با اغتشاشات نبوده است، گفت: این فرد دانشجو نبوده و معتاد بوده است.

۲۵نفر در مجموع در اغتشاشات در خیابان کشته شدند

وی افزود: ۲۵نفر در مجموع در اغتشاشات اخیر در خیابان کشته شدند. سلاح های مورد استفاده و موثر در کشته شدن این تعداد از سلاح های افراد نظامی نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دستگیر شده خارجی در این ایام نداشتیم و تا جایی که پیگیری کردم یک دوتابعیتی داشتیم که این فرد در حال عکس برداری و فیلمبرداری دستگیر شد.

وی گفت: اگر یک دانشجو مجرم شد نباید انتظار داشت دانشجو تحت تعقیب قرار نگیرد پس عده ای باید دست از فضاسازی بردارند. این حرف بدون منطق است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمان امتحانات بود اعلام شد دانشجویان آزاد شوند بروند امتحان دهند اگر هم تحقیقات تکمیل نشده بود ترتیباتی اتخاذ شد که امتحان خود را بدهند تا به درس آنها لطمه ای نخورد.

خبرنگاری گفت: جواد لاریجانی اعتراضات اخیر را به مسایل اقتصادی نسبت دادند اما روحانی مسایل غیراقتصادی را مطرح کرده، اژه ای گفت: اینکه آن آقایان چه گفتند اطلاعی ندارم اما اگر اعتراضی در چارچوب قانون باشد ایرادی ندارد، در کل اعتراضاتی که صورت گرفت بیشتر مسائل اقتصادی بوده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا پرونده فوت آیت الله هاشمی از سوی خانواده ایشان یا نهادی به قوه قضاییه ارسال شده است؟ گفت: تا کنون هیچ پرونده ای ارسال نشده است.

محسنی اژه ای در خصوص فیلم منتشر شده در رابطه با مجلس خبرگان همزمان با سالگرد آیت الله هاشمی و پاسخ به این سوال که این فیلم‌ها فقط در آرشیو صدا و سیما پیدا می‌شود و اغلب اینها در رسانه های خارجی هم منتشر می‌شود آیا قوه قضاییه نسبت به مسائل خروجی فیلم ها، ورود می کند؟ گفت: اینها لزوما از صداوسیما منتشر نمی‌شود. در این موضوع مذکور ابتدا سیستم‌های اطلاعاتی ورود می کنند و چیزی به قوه قضاییه ارسال نشده است.

محسنی اژه ای در خصوص بازگشت خاوری‌ و رایزنی های انجام شده گفت: رایزنی های مختلفی از کانالهای مختلف انجام شده است. فرصت اعتراض این فرد تمام نشده و دوماه است. البته هنوز اعتراضی از سوی فرد واصل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس شکایت سازمان دیده بان شفافیت و آقای توکلی از بانک مرکزی و تعاون کسی احضار شده است؟ گفت: نمی دانم کسی احضار شده یا نه اما اصلاشکایت درست است‌.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که شما سه سال پیش نامه ای زده بودید و درخواست کردید با سوء استفاده از فضای مجازی برخورد شود. اخیرا هم خرم‌آبادی‌معاون دادستانی کل در برخورد با تخلفات فضای مجازی اظهارات جدی داشتند. برخورد قوه قضاییه چطور است؟ گفت: ما دنبال عدم استفاده از فضای مجازی نیستیم و حتی می‌گوییم که اینترنت ارزان به مردم داده شود. وزارت ارتباطات همان سه سال پیش قول‌هایی دادند. به نظرم اقدامات انجام شده کافی نبود. هر کسی که بتواند و کاری نکرده باشد مقصر است از وزارت ارتباطات گرفته تا بقیه. چه در دولت سابق و فعلی افرادی هستند که می‌گویند می توان فیلتر نکرد و مدیریت کرد و اگر از لحاظ فنی می شده که جلوی این همه فساد گرفته شود، کوتاهی کردند و باید با آنها برخورد کرد. خود شورای عالی امنیت ملی به این نتیجه رسید که باید جلویش را گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه به دنبال بررسی این مسئله است که ببیند آیا از لحاظ فنی می‌توان جلوی فساد از طریق فضای مجازی را بگیرد.

پرونده براد رییس جمهور بیش از یک متهم دارد

محسنی اژه ای در پاسخ به مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون و اینکه مدتی است این پرونده در بی خبری است؛ این بی خبری را به‌کندی در رسیدگی تعبیر کنیم؟ آیا قرار است اتفاقی در این پرونده رخ دهد؟ گفت: این پرونده مسکوت نیست و کار بر روی آن در حال انجام است. این پرونده بیش از یک متهم دارد. یکی‌از متهمان مرتبط با مسایل بانکی بوده است. اخیرا مطابق طلب بانک وجهی‌در حال انتقال است. نسبت به مسایل که این پول از کجا آمده است وکجا خرج شده بررسی ها در حال انجام است. هنوز کیفرخواست این پرونده صادر نشده است.

محسنی اژه ای در خصوص تعیین مکانی برای اعتراضات گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده است، به نظر می‌رسد مشکلی نباشد.تعیین‌ مکان به معنای این نیست که کار تمام است. اگر مکانی انتخاب شد و جرم رخ داد چه می‌شود؟ شاید این مسئله در نظم عمومی تاثیر داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری گفت: این فرد آزاده نشده است. تحت نظر هست و قرار صادره منفک‌ نشده است. بعضی از اقدامات سندی و امضاها زیر نظر ماموران در حال انجام است.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار