کد خبر: ۳۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
برومندی از شانگهای به خانه ملت خبر داد:
جدیدترین خبرها از جدال با آتش در کشتی سانچی را از زبان برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس و عضو گروه اعزامی ایران به شانگهای بخوانید .
به گزارش آرانیوز، محمدمهدی برومندی که به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شانگهای سفر کرده، گفت: کشتی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت ایران که محموله میعانات گازی را از ایران منتقل می کرد در منطقه دریای چین و مرز اقیانوس آرام با یک کشتی چینی تصادف کرد و بلافاصله آتش سوزی و انفجار مهیبی رخ داد که شرایط سختی را در منطقه ایجاد کرد.

عضو گروه اعزامی ایران به شانگهای افزود: پیگیری های زیادی طی این چند روز برای عملیات امداد و نجات و خاموش کردن کشتی صورت گرفته که بنده به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از سوی دولت به عنوان رئیس هیات ویژه رسیدگی به این موضوع انتخاب شده به چین آمده ایم و صبح دیروز به شانگهای رسیده ایم.

همکاری تکاوران ایرانی و گروه‌های امداد چینی برای ورود به عرشه کشتی

وی با بیان اینکه از روز گذشته جلسات مختلفی با رئیس ستاد فرماندهی بحران چین که مسئولیت مستقیم عملیات امداد و نجات و خاموش کردن کشتی را برعهده داشته برگزار شده است، ادامه داد: با توجه به شرایط سختی که رخ داده تفاهم نامه مشترکی بین هیات ایرانی و چینی ها با امضای سفیر ایران و فرماندهی عملیات چین برگزار شد که تکاور جمهوری اسلامی ایران که در چین مستقر است با گروه های امداد و نجات چین وارد عرشه کشتی شوند و با ورود به کشتی بتوانند عملیات جستجوی خدمه کشتی را آغاز کنند.

استقرار تکاوران ایرانی در کنار کشتی و آمادگی برای ورود

برومندی با اشاره به اینکه گروه تکاوری ایران تا بندر یانگ شن همراهی شد و جلساتی با آن ها برگزار شد، یادآور شد: این گروه تکاوری روز گذشته به سمت کشتی حرکت کرد و هم اکنون در کنار کشتی نفت کش مستقر است تا بتوانند وارد کشتی شوند.

آتش سوزی سانچی حداقل در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است

وی با بیان اینکه این حادثه آتش سوزی حداقل در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است، افزود: حجم آتش در این اتفاق بسیار بالا است و 130 هزار تن میعانات گازی و سوخت داخل این کشتی بوده که دچار حریق شده است و باید به این نکته توجه کرد که در لحظه نخست این اتفاق انفجاری که رخ داده بسیار شدید بوده است به گونه ای که کارشناسان می گویند که هر شخصی که روی عرشه کشتی بوده بلافاصله بر اثر این انفجار و اتفاق نه تنها جان خود را از دست داده بلکه ممکن است به دریا پرتاب شده باشد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه این انفجار بسیار شدید بوده است کابین فرماندهی کشتی و تمام محفظه های کشتی که شیشه ای بوده بر اثر انفجار حتما شکسته است.

دمای 300درجه ای اطراف کشتی امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد

برومندی با بیان اینکه این میعانات گازی در سطح وسیعی در حال سوختن است گاز سمی گوگردی از آن تولید می‌شود که فضای کشتی و اطراف آن را فرا گرفته و نفوذ کرده است، ادامه داد: نکته دیگر که عملیات را سخت کرده آتش و دمایی است که در اطراف کشتی و در بخش‌هایی از کشتی وجود دارد تا جایی که در بخشی از کشتی دما بیش از 300 درجه است و در بخشی از جاهای کشتی حدود 90 درجه است و تنها امید ما این بوده که در نقاط پایانی کشتی با توجه به اینکه این کشتی13 متر زیر آب است حرارت و دما پایین‌تر باشد و گرما کمتر بر این فضا حاکم شده باشد.

آتش وسیع‌تر شده و قسمت‌های دیگری از کشتی را فرا گرفته است

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود گروه‌های امداد و نجات چینی و ایرانی در صورت ایجاد شرایط و فراهم بودن نقطه درجه حرارت روی عرشه کشتی و نکات ایمنی وارد کشتی شوند اظهار داشت: امید این بود که امروز این اتفاق رخ دهد و امدادگران وارد کشتی شوند و داخل کشتی را جستجو کنند و در حال حاضر تیم‌های امدادی کنار کشتی هستند و منتظر هستند تا شرایطی فراهم شود تا وارد کشتی شوند ولی متأسفانه امروز شرایط نیز بسیار سخت شده و آتش وسیع‌تر شده است و قسمت‌های دیگری از کشتی را فرا گرفته است.

چینی‌ها با کمبود فوم برای خاموش کردن مواجه بودند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه انتظار می‌رفت که چینی‌ها در عملیات کنترل آتش و اطفاء حریق بسیار قوی‌تر عمل می‌کردند، افزود: چینی‌ها با کمبود فوم که یک ماده برای خاموش کردن آتش است مواجه بودند و فرماندهی عملیات نیز خودشان بودند لذا کمتر اجازه دادند که دیگران ورود کنند گرچه کشتی‌هایی از کره جنوبی، ژاپن و ایران در منطقه هستند و به چینی‌ها کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایطی را فراهم می‌کنند که 24 ساعت به صورت پیاپی چند کشتی به صورت همزمان عملیات فوم‌ریزی را روی نفتکش عملیاتی کنند تا آتش خاموش شود که با توجه به حجم آتشی که در کشتی وجود دارد این عملیات نیز متوقف شده است و شرایط بسیار پیچیده است و تنها باید منتظر ماند تا شرایطی فراهم شود که امدادگران چینی و تکاوران ایرانی بتوانند وارد کشتی شوند.

هیچ‌کس نمی‌تواند اظهارنظر صریحی درباره سرنشینان کشتی انجام دهد

برومندی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند اظهارنظر صریحی درباره سرنشینان کشتی انجام دهد، یادآور شد: باید پذیرفت که شرایط بسیار سخت است و تنها باید تکاوران و امدادگران وارد کشتی شوند تا بتوان دید که شرایط به چه صورت است و حتی باید گفت که شرایط بسیار سخت‌تر از آنچه که تصور می‌شود بوده است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته گروه 4 نفره چینی توانستند وارد کشتی شوند، افزود: البته در آن زمان هنوز تکاوران چینی وارد آن منطقه نشده بودند و پس از مذاکرات مفصلی که صورت گرفت چینی‌ها پذیرفتند که تکاوران ما وارد منطقه شوند که 4 نفر چینی که وارد کشتی شده بودند توانستند دو پیکر مطهر خدمه را بیرون آورند که در قسمت بالایی و نزدیک به عرشه حضور داشتند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحلیل بر این است که این دو نفر افرادی هستند که برای باز کردن قایق‌هایی که روی کشتی برای خروج اضطراری و فرار از حادثه قرار می‌گیرد در آن نقطه قرار داشتند علاوه بر این جعبه سیاه کشتی خارج شد.

پیکرهای مطهر این دو شهید ساعت 14:30 به وقت شانگهای به پکن منتقل می‌شود

وی اظهار داشت: پیکرهای مطهر این دو شهید ساعت 14:30 به وقت شانگهای به پکن منتقل می‌شود که این دو نفر به دلیل آسیب‌های بسیار جدی و حجم بالای سوختگی قابل شناسایی نیستند که باید از طریق آزمایش DNA شناسایی شوند.

امکان غرق شدن کشتی دغدغه جدی تیم های امدادی

برومندی افزود: امیدواریم شرایط با توجه به حجم بالای آتش به سمتی سوق داده نشود که کشتی غرق شود که این یکی از دغدغه‌های جدی تیم‌های امدادی در حال حاضر است.

جعبه سیاه کشتی به همراه پیکر دو جانباخته به هیأت مشترک تحویل داده می‌شود

وی با بیان اینکه جعبه سیاه کشتی به همراه پیکر دو جانباخته به هیأت مشترک تحویل داده می‌شود، افزود: کارشناسان ایرانی و چینی در این نقطه حضور می‌یابند و ساعت 14:30 به وقت شانگهای این جعبه تقدیم مقامات پکن می‌شود تا با حضور هیأت ایرانی بازبینی شود.

عضو اعزامی هیأت ایرانی به شانگهای ادامه داد: هیأت ایرانی بر این موضوع تأکید کرد که جعبه سیاه کشتی چینی که کریستال است باید با حضور هیأت ایرانی بازبینی شود.

وی تصریح کرد: تمام مقامات ایرانی نسبت به پیگیری آتش سوزی نفتکش ایرانی حساس بوده و رئیس جمهور به صورت مرتب با وزیر تعاون تماس می‌گیرد.

پایان پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار