کد خبر: ۳۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
مدیر دفتر مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان یزد خبر داد
مدیر دفتر مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان از احتمال تبدیل استان یزد به بارانداز و محل دپوی کالای قاچاق کشور خبر داد.
به گزارش آرانیوز، احمد ترحمی صبح امروز در همایش تبیین مبارزه با قاچاق کالا در یزد، گفت: در استان یزد خوشبختانه به دلیل تقید و تعهد که مردم، اصناف و کسبه به رزق حلال دارند در سطح عرضه و بازار کمتر شاهد وجود کالای قاچاق یا عرضه‌ی کالای قاچاق هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل در بخش ترانزیت است، افزود: با توجه به اینکه استان یزد در مرکز کشور و شاهراه ارتباطی جنوب به شمال، شرق و غرب محسوب می‌شود، بیشترین ترانزیت کالای وارداتی از سمت بنادر جنوب از طریق معابر استان یزد صورت می‌گیرد و طبعاً اگر قاچاقی وجود داشته باشد، ترانزیت آن از طریق جاده‌های استان برای حمل به تهران و استان‌های شمالی کشور است.

مدیر دفتر مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان یزد بابیان اینکه احتمال می‌رود استان یزد به بارانداز و محل دپوی کالای قاچاق تبدیل شود تصریح کرد: البته با توجه به آسیب‌شناسی که در کمیسیون استان با حضور نهادهای امنیتی و اطلاعاتی صورت گرفته و با توجه به تشدید مقابله با کنترل‌هایی که صورت می‌گیرد این نگرانی وجود دارد.

ترحمی اضافه کرد: با توجه به ارزان بودن نسبی قیمت زمین و انبار به نسبت سایر استان‌ها و قرار گرفتن در مرکز و آسان بودن ارتباط با استان‌های هم‌جوار و شمال و جنوب کشور، این احتمال وجود دارد که کالای قاچاق در یزد دپو و از این استان توزیع شود.

این مسئول ادامه داد: به خاطر تمهیدات خاص اتخاذشده، فرمانداران، بخشداران، شورای تأمین شهرستان‌ها و استان حساسیت خاصی روی این موضوع دارند و اشراف اطلاعاتی کاملی که وجود دارد، خوشبختانه با طرح شناسایی انبارها، خودبه‌خود بخشی از این نگرانی ما مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنج گلوگاه ایست و بازرسی مصوب در استان به‌صورت ثابت و دائم استقرار دارد، عنوان کرد: گلوگاه و ایست و بازرسی شهید مدنی مهریز که 20 کیلومتری یزد و تقریباً گلوگاه مرکزی استان است، بیشترین حجم ترانزیت کالا از طریق این گلوگاه و طبعاً بیشترین حجم کشفیات مضمون به قاچاق در گلوگاه شهید مدنی مهریز است.

مدیر دفتر مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان یزد در ادامه به پاسگاه خاتم‌الانبیاء در شهرستان خاتم اشاره کرد و اظهار داشت: این پاسگاه یکی از پاسگاه‌های مصوب و ثابت است که بخشی از کالاهای قاچاق از طریق معابر شهرستان خاتم به سمت استان فارس، اصفهان در آن گلوگاه کشف می‌شود.

ترحمی اضافه کرد: پاسگاه فراغه که به‌طور خاص لاین خروجی و ورودی شهرستان ابرکوه را پوشش می‌دهد و با توجه به تغییراتی که در جاده به وجود آمده برای پوشش کامل نیاز به یک اصلاحاتی دارد.

این مسئول پاسگاه ساغند را از پاسگاه‌های مصوب دانست و اشاره کرد: این پاسگاه که ورودی استان از شرق به مرکز و غرب کشور است، موضوعیت کالای قاچاق ندارد و بیشتر مواد مخدر و حمل اسلحه است.

وی به پاسگاه عقدا در سمت خروجی استان یزد به سمت جاده اصفهان و تهران را نام برد و یادآور شد: در این پاسگاه بعضاً شاهد کشفیاتی ازجمله مشروبات الکلی و سایر کالاهایی که از استان‌های شمالی و غرب کشور وارد می‌شود هستیم.

مدیر دفتر مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان یزد اذعان کرد: خوشبختانه تعامل، همکاری و همیاری که بین نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی وجود دارد و به‌طور خاص تعاملی که با کمیسیون استان، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک، نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات وجود دارد یک اشرافیت کامل اطلاعاتی، قضایی و امنیتی بر تردد کالاهای قاچاق وجود دارد و طبعاً یک مشکلاتی هم در این راستا وجود دارد.

ترحمی با اشاره به اینکه در بحث گمرک و پرتوهای الکترونیکی یک سری مشکلات وجود دارد و بعضاً پته‌هایی است که مقصد را مشخص نمی‌کند، تصریح کرد: نیروی انتظامی بر اساس وظیفه‌ای که دارد مجبور است آن کالا را توقیف و در بعضی از پته‌های الکترونیکی باز مبدأ، مقصد و یا نوع کالا اشتباه خورده و به لحاظ اینکه چند محموله بوده و یا به‌صورت متمرکز ترانزیت نشده است.

این مسئول اظهار داشت: بحث زمان پته‌های الکترونیکی است که بعضاً کانتینر و یا ماشین‌هایی که این کالا را حمل می‌کنند به دلیل خرابی و یا مشکلاتی خاصی در طول مسیر به وجود آمده، توقف بیشتر از حد معمول رادارند که در هنگام عبور از گلوگاه شهید مدنی به‌عنوان گلوگاه ترانزیتی ما آن مدت‌زمان پت الکترونیکی به اتمام رسیده و دچار مشکلاتی می‌شوند و این‌ها با توجه به راه‌اندازی سامانه‌هایی که در دست اجرا و طراحی است، یکی از موضوعات است قطعاً به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با هماهنگی و تعاملی که وجود دارد و لینک شدن سامانه‌ها و دسترسی‌هایی که به وجود می‌آید، نیروی انتظامی، تعزیرات و گمرک و سایر دستگاه‌ها ما شاهد کمترین خطا در توقیف کالای مضمون به قاچاق، کاهش حجم واردات کالای قاچاق و شاهد بیشترین کشفیاتی که منجر به پاک‌سازی و پاک شدن بازار از عرضه و وجود کالای قاچاق دراستان یزد باشیم.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار