کد خبر: ۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
مدیرکل امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
مدیرکل امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف کالاهای قاچاق کشف شده در کشور از رشد 359 درصدی انهدام کالاهای مکشوفه قاچاق در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد.
به گزارش آرانیوز، مصطفی پورکاظم شایسته صبح امروز در همایش تبیین مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد، با اشاره به اهمیت نگریستن به موضوع قاچاق از منظرهای گوناگون، گفت: ما با یک پدیده و آسیب اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی 84 ساله در کشورمان به نام قاچاق روبه‌رو هستیم؛ به این معنا که 84 سال از عمر قاچاق در قوانین موضوعی کشورمان به‌عنوان یک معضل اساسی می‌گذرد و هنوز هم این پدیده در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور موضوعیت دارد.

وی بابیان اینکه طی سال‌های اخیر مشکلات قاچاق کالا و ارز به‌گونه‌ای افزایش پیداکرده است، افزود: امروزه نوک پیکان و حمله اصلی به سمت قاچاق است؛ چنانچه هر چه فریاد است باید به سر قاچاق کشیده شود و به همین دلیل به موضوع قاچاق باید توجه بیشتری شود.

 مدیرکل امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: اگر نگاهی اجمالی به پدیده قاچاق و برآوردی در وضعیت قاچاق در کشورمان داشته باشیم، به چندین دلیل عمده ازجمله دیرپا بودن قاچاق کالا در کشور، گستردگی قاچاق، صرفه حداکثری قاچاق در مقایسه با تجارت قانونی، خطرپذیری حداقل قاچاق، فقدان رویکرد تعمیم‌یافته در حل مسئله، ساختار اداری سنتی، معیوب و غیر شفاف، آلودگی هر سه بخش اصلی اقتصاد کشور به مسئله قاچاق، اقتصاد یارانه‌ای، گران بودن هزینه واردات قانون و غیررقابتی بودن کمی و کیفی تولیدات داخلی برمی‌خوریم که مشکلات را دوچندان کرده است.

شایسته با اشاره به اینکه اولین قانونی که در رابطه با قاچاق کالا و ارز در کشور تصویب‌شده است به سال 1312 برمی‌گردد، تصریح کرد: امروزه گستردگی قاچاق کالا به حدی رسیده که در هیچ‌یک از مدل‌های کشورهای جهان به این حجم از کالاهای قاچاق روبه‌رو نبوده است؛ چنانچه کشور ما در وضعیت استثنایی قرارگرفته است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی موضوع قاچاق در کشور ما صرفه حداکثری قاچاق در مقایسه با تجارت قانونی است و لذا در همین راستا مشکلات مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در کشور را دوچندان کرده است؛ همچنین طی 9 ماهه سال جاری هزار و 48 میلیارد تومان مبلغ جریمه‌ها بوده است؛ اما وصولی ما 189 میلیارد تومان بوده است که همین موضوع نشان‌دهنده این است که قاچاق کردن صرفه اقتصادی دارد و همچنین خطرپذیری حداقلی دارد.

وی اضافه کرد: هنوز در کشور ما در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز با غلبه و نگاه انتظامی و قضایی نگریسته می‌شود؛ این در حالی است اگر نگاهی با غلبه برخورد انتظامی داشته باشیم، در کشور ما بیش از 80 درصد پرونده‌ها تبرئه می‌شود و امروزه پدیده به نام پدیده قاچاق می‌تواند هر تجارت رسمی را معیوب کند و یا در حقیقت با ظن قاچاق متوقف سازد.

مدیرکل امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بابیان اینکه کشور ما دو سال است که واردات طلا را به‌صورت رسمی ندارد؛ اما درعین‌حال حجم طلای قاچاق بسیار افزایش‌یافته است، اذعان کرد: در سال‌های گذشته در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها تلاش شده است و اطلاعات زیادی تولید و در اختیار مردم قرارگرفته است؛ چراکه هر چه در این موضوع شفاف‌سازی صورت گیرد کشور نیز موفق‌تر عمل می‌کند.

شایسته با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نتوانسته است میزان حجم قاچاق را به حد صفر برساند، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تا پنج سال آینده حجم قاچاق را کاهش دهیم و همچنین بتوانیم پدیده ضد اقتصادی قاچاق را مهارسازیم بسیار خوب است و در همین راستا تدوین برنامه پنج‌ساله به‌عنوان برنامه ملی و کاهش حجم قاچاق کالا و ارز را در دستور کاری خود قرار داده‌ایم و در حال حاضر کشور ما به نقطه‌ای رسیده است که باورمان شده است که این پدیده شوم را می‌توانیم مهارسازیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه هدف‌گیری ما این است که بتوانیم موضوع قاچاق را مدیریت سازیم، عنوان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از همه اجزای حاکمیت در کشور است، چنانچه با توجه به پیگیری‌های مقام معظم رهبری مبنی بر بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای بهره‌گیری از ظرفیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توجه ویژه‌ای شده است.

مدیرکل امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از وضعیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور ناراضی هستند و به همین دلیل باید تمرکزمان را در این موضوع دوچندان کنیم؛ چراکه وضعیت قاچاق در کشورمان مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؛ لذا در همین راستا برخی از دستگاه‌های عضو ستاد این مأموریت را اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

شایسته بابیان اینکه یکی از نکات افتخارآمیز قانون اساسی شفاف‌سازی چرخه تجارت فرامرزی با رویکرد استقرار و بهره‌برداری از سامانه‌هاست، افزود: کارشناسان معتقدند اگر این سامانه‌ها تحقق پیدا کنند کشور ما می‌تواند 80 درصد در مهار قاچاق موفقت کسب کند که همه ما باید توان خود را بر این سامانه‌ها بگذاریم تا به این مهم دست‌یابم.

وی از رشد 359 درصدی انهدام کالاهای مکشوفه در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و تصریح کرد: میزان کشفیات ما در حال حاضر افزایش‌یافته است؛ به‌گونه‌ای که وضعیت انبارها در سراسر کشور به مشکلی حاد مبدل گشته است؛ چنانچه در حال حاضر بر اساس آمار رسمی 21 هزار میلیارد تومان کالا در انبارهای سراسر کشور وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار