کد خبر: ۳۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
تعداد زیادی از مطب‌های طب سنتی گیلان به گفته وزارت بهداشت به دلیل نداشتن مدرک معتبر طبابت بسته شدند اما فعالان طب سنتی وجود رانت و مافیا را از دلایل بست شدن مطب‌های خود می‌دانند.
به گزارش آرانیوز طب و یا پزشکی سنتی امروزه در کنار طب نوین با بکار گیری از دانش، مهارت و تجربه‌های بومی سهم به سزایی را در شناخت و درمان بیماری‌ها دارد.

این طب در اکثر کشورهای جهان وجود دارد که از نمونه‌های آن می‌توان به طب سنتی چینی و یا طب سنتی رایج در ایران که همان طب اخلاطی و مزاج شناسی هست را نام برد.

در طب سنتی به‌جای به کار بردن از داروهای شیمیایی که عوارض زیادی را در پی دارد از گیاهان دارویی استفاده می‌شود که علیرغم درمان به بدن آسیبی هم تقریباً نمی‌رسانند گرچه روند درمان در آن کمی دیرتر صورت می‌گیرد.

در عصر کنونی گران بودن هزینه درمان و ترس از عوارض جانبی داروها بسیاری از بیماران را به مطب‌های پزشکی سنتی سوق داده و ارزیابی بیماران و آمدوشدها در مطب‌ها بیانگر استقبال خوب مردم از این نوع شیوه درمان است.

در استان گیلان نیز بسیاری از حامیان سلامت با گذراندن دوره‌های طب سنتی ایرانی - اسلامی و همچنین طب سنتی آکادمیک و دانشگاهی بر آن شده‌اند تا در کنار طب نوین به شناخت بیماری‌ها و درمان آن کمک کنند و تاکنون نیز موفقیت‌هایی داشته‌اند و نمونه‌های آن بسیار زیاد است.

اما برخورد این روزهای وزارت بهداشت و درمان با فعالان طب سنتی گویای مسئله‌ای دیگر است و بر اساس سیاست‌های در پیش‌گرفته شده بسیاری از مراکز درمانی طب سنتی که مردم سال‌ها هست به آن مراجعه و امراض خود را درمان کرده‌اند بسته و یا در حال بسته شدن هستند.

ملک محمدی یکی از فعالان طب سنتی که مطب آن چندی پیش از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسته‌شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: عده‌ای از پزشکان طب سنتی با مراجعه به برخی از شهرها مدارکی را با عنوان پزشکی سنتی گرفته و رانتی را تشکیل داده‌اند و باعث شدند تا مطب‌های ما پلمپ شود.

وی بابیان اینکه پزشکان طب سنتی پشتوانه مرکز بهداشت رادارند و همچنان فعالیتشان ادامه دارد، افزود: من معادل دکتری پزشکی سنتی رادارم اما دانشگاه علوم پزشکی مدرک ما را که درگذشته مورد تائید بود را اکنون قبول ندارد.

فعال طب سنتی با اشاره به امضای قرارداد وزارت بهداشت و درمان با کشور چین برای درمان بیماری‌ها با طب سنتی چینی گفت: از وقتی‌که قراردادی از سوی وزارت بهداشت با طرف چینی بسته‌شده مطب‌های ما تعطیل‌شده است.

ملک محمدی خاطرنشان کرد: مطب طب سنتی ما علیرغم همه علاقه‌ای که بزرگان شهر دارند و تاکنون نیز موفقیت‌های بزرگ با درمان طب سنتی رقم خورده متأسفانه وزارت بهداشت محکم ایستاده تا طب سنتی را جمع کند.

وی بابیان اینکه طب سنتی سود خوبی دارد اما در طب سنتی پولی برای برخی‌ها نیست، افزود: طبق شنیده‌ها کشور چین دو میلیون دلار سرمایه برای ایجاد بیمارستان طب سنتی چینی در ایران هزینه می‌کند و طبیعی است که مطب‌های ما بسته شود.

فعال طب سنتی با تاکید بر اینکه اگر درمان مهم بود باید میزان بیماران ما روزبه‌روز کمتر می‌شدند نه بیشتر، گفت: باوجوداین همه پزشک در کشور بیماران روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند و بیماری‌ها نیز اضافه می‌شود.

ملک محمدی بابیان اینکه ما عملاً قادر نیستیم در مقابل مافیای دارو بایستیم، افزود: باید کمک کنیم تا تغذیه مردم را اصلاح کنیم تا کسی مریض نشود.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی در تضاد با طب نوین نیست بلکه در کنارش فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: بااینکه طب سنتی موفقیت‌های زیادی را در درمان و اصلاح تغذیه داشته اما وزارت بهداشت و درمان با همکاری ما موافقت نمی‌کند.

شریفی از دیگر فعالان طب سنتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به بسته شدن مطب طب سنتی از سوی وزارت بهداشت اظهار کرد: به دلیل اینکه ما امراض را با 20 هزار تومان درمان می‌کنیم و همان امراض در مراکز درمانی با چند میلیون درمان می‌شود مانع از فعالیت ما هستند.

اما باوجود استقبال مردم برای تشخیص و درمان بیماری‌ها به‌وسیله اطبا طب سنتی و مخالف وزارت بهداشت و درمان با اقدامات آن‌ها جویا شدن دیدگاه‌های مسئولان وزارت بهداشت نیز شنیدنی است.

اسماعیل نور صالحی در رابطه با تشریح دلایل پلمپ مطب‌های فعال طب سنتی در سطح استان اظهار کرد: در سطح استان گیلان تنها دو پزشک متخصص طب سنتی مجوز فعالیت دارند و مطب‌هایشان نیز دایر است.

وی بابیان اینکه مطب پزشکانی که گواهی‌نامه و یا مدرک طب سنتی را ندارند باید پلمپ شود، افزود: برخی از افراد که بعضاً روحانی هستند در طب سنتی فعال هستند که به‌عنوان طب اسلامی در حال تخلف هستند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه در سطح وزارت بهداشت طب اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، گفت: برخی از افراد هیچ دوره‌ای ندیده‌اند و مدرکی نیز ندارند و با اعتقادات مردم بازی می‌کنند.

نور صالحی افزود: برخی از پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری‌ها داروهایی با عنوان داروی حضرت ابوالفضل العباس(ع) داروی حضرت امام علی(ع) و داروی حضرت اما رضا(ع) تجویز می‌کنند که علاوه بر خوب نشدن بیماری‌ها، اثرات و تبعات منفی برای مردم دارند که ما اجازه این کار را به متخلفان نمی‌دهیم.

وی بابیان اینکه افراد دارای مدرک طب سنتی معتبر می‌توانند به ادامه فعالیت خود بپردازند، افزود: علاوه بر اینکه پزشکان معتبر و دارای مجوز طب سنتی می‌توانند به ادامه کار خود مشغول شوند، وزارت بهداشت نیز از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه سال‌ها هست که بسیاری از فعالان طب سنتی خلاف قانون فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اینکه چرا تاکنون با متخلفان طب سنتی برخورد نشده باید از گذشتگان پرسید اما این قانون درگذشته وجود داشت اما دانشگاه علوم پزشکی به هر دلیلی ورود نکرده است.

نور صالحی در پاسخ به اطبائی که دارای مدرک از مراکز آموزش عالی هستند اما اجازه فعالیت به آن‌ها داده نشده نیز گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت مدرک 32 مرکز آموزش عالی برای طب سنتی فاقد ارزش معادل‌سازی است و افراد قادر به طبابت نیستند.

وی با تاکید بر اینکه همه دارندگان مدارک طب سنتی با هر عنوان مرکز آموزش عالی اگر مهر تائید وزارت بهداشت را بگیرند بستر فعالیت برایشان در استان فراهم است، گفت: عده‌ای از شرکت‌ها از برخی اطباء پولی را گرفته و مدرک صوری با عنوان معادل‌سازی ارائه کرده که ازنظر وزارت بهداشت مدارکشان مورد تائید نیست.

نکته نخست در این میان سرگردانی بیمارانی هست که تنها درمانشان را به اطبا طب سنتی می‌سپارند که باوجود دو پزشک متخصص طب سنتی در سطح استان کمبود فاحش پزشک طب سنتی بیش از هر چیزی ملموس است و باید وزارت بهداشت راهکاری را برای جبران این کمبود ارائه کند.

مسئله بعدی به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت پزشکانی هست که سال‌ها در این طب فعالیت کرده‌اند و تجربه اندوخته‌اند و نباید با بستن و پلمپ کردن مطب‌ها از مسئله فرار کرد بلکه باید امکاناتی را فراهم کرد تا همه پزشکان طب سنتی که در حال فعالیت بودند به چرخه درمان و سلامت جامعه برگردند و در افزایش سطح ارتقای سلامت جامعه نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار