کد خبر: ۳۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
نشست‌های ساماندهی کودکان کار چند سالی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود اما دستگاه‌ها به وظایف خود آگاه نیستند و مشخص نیست متولی ساماندهی این افراد چه کسی است.
به گزارش آرانیوز، پدیده کودکان کار معضل و آسیب اجتماعی است که در سال‌های اخیر بیشتر به چشم می‌خورد. دیدن این کودکان دل هر رهگذر و بیننده‌ای را آزار می‌دهد، کودکانی که برای امرار و معاش خود از صبح زود تا پاسی از شب کار می‌کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص در مرکز استان این پدیده هم به چشم می‌آید،کودکانی که با فروش دستمال کاغذی، ترازو، فروش آدامس، واکس‌زدن، دود کردن اسپند و شست و شوی ماشین‌ها بر سر چهار راه‌ها به کار مشغول هستند.

بنا به استناد مسؤولان و متولیان امر همه این کودکان دارای خانواده هستند و حتی خانواده برخی از  کودکان کار از تمکن مالی خوب و مناسبی برخوردار هستند اما باز هم والدین آنها اصرار دارند فرزندانشان بر سر چهار راه‌ها باشند.

وجود این کودکان علاوه بر اینکه باعث زشت شدن چهره شهر می‌شود خطرات زیادی به همراه دارد و آسیب‌های فراوانی این افراد را که هم درس می‌خوانند و هم کار می‌کنند تهدید می‌کند که لازم است خانواده‌ها بیشتر در جریان آسیب‌هایی که در کمین فرزندانشان است قرار بگیرند.

از سوی دیگر مسؤولان در خصوص کودکان کار وظایفی دارند که بهتر است مسؤولیت خود را به خوبی انجام دهند، بهزیستی استان آمار کودکان کار را 285 نفر بیان کرده که 250 نفر از این کودکان دانش‌آموز هستند.

چند سالی است که نشست‌هایی با عنوان ساماندهی کودکان کار در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود اما در این مدت چند سال آش همان آش است و کاسه همان کاسه.کودکان کار همچنان به فعالیت همراه با آسیب خود ادامه می‌دهند و نه جلسات راه به جایی می‌برد و نه مصوبات اجرایی شده است.

روز گذشته همانند چند سال اخیر نشست ساماندهی کودکان کار برگزار شد اما نکته‌ جالب نشست این بود که برخی دستگاه‌ها با گذشت چند سال و برگزاری چندین جلسه هنوز به وظایف خود آگاه نیستند و اصلا نمی‌دانند در قبال این چالش بزرگ و این معضل اجتماعی چه کاری باید انجام دهند.

مسؤولان در استان تا جلسه‌ای برگزار می‌شود به اولین موردی که اشاره می‌کنند تعداد جلساتی است که برگزار کرده‌اند جلساتی که گاهی هیچ خروجی مناسبی نداشته است.گزارش‌هایی که دردی از معضل جامعه حل نمی‌کند.

آنها وظایف خود را به یکدیگر پاس می‌دهند و خودشان از زیر بار وظیفه‌ای که بر دوش دارند شانه خالی می‌کنند و مشخص نشد آخر چه کسی و چه نهادی باید این افراد و این کودکان را از خیابان جمع‌آوری و ساماندهی کنند.

آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار در سوم مرداد ماه سال 84 توسط هئیت وزیران به تصویب رسیده و وظایف همه دستگاه‌ها در  خصوص کودکان کار مشخص شده اما در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از دستگاه‌ها از وظایف خود بی‌خبرند و حل این معضل همچنان مغفول مانده است.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها