کد خبر: ۳۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
50 درصد جمعیت شهر سنندج در 25 درصد مساحت شهر سنندج زندگی می‌کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خواستار بازنگری قانون شهرداری‌ها شد و گفت: قانون مالکیت بر ارزش افزوده در شهرداری ها باید حتما بازنگری و اصلاح شود.
به گزارش آرانیوز، امیر قادری پیش از ظهر امروز درهمایش شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان کردستان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: ماده 71 قانون شوراها 32 وظیفه برای شورای شهرهای کشور در نظر گرفته است که قریب به نیمی از این وظایف به موضوع نظارت‌های فنی و اجتماعی و در کنار اینها با سهم بیشتر به نظارت بودجه‌های مالی بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: چون درآمدهای شهرداری از جیب مردم تامین می‌شود باید شفافیت و انضباط مالی که تکلیف شوراهای شهرها است، پرنگتر دیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: شوراها باید در این راستا تلاش همه جانبه داشته باشند تا بتوانند به رسالت خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه ساختار و تشکیلات شوراهای شهر در قانون مورد تاکید شده است، گفت: تهیه و تدوین برنامه در راستا با برنامه ریزی در ارتباط است.

به گفته قادری، برنامه چهار ساله شوراها که بودجه آنها بر همین اساس تبیین می‌شود، برنامه راهبری توسعه شهری مشتمل بر ترسیم چشم‌انداز و تعیین راهبردها و تصویب برنامه عمرانی شهرداری که براساس ماده 15 قانون نوسازی عمرانی شهرسازی تهیه شده است به وسیله شوراها باید به تاکید برسد و در نهایت به تایید شهرداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه در دو مورد اول شوراها اقداماتی نکرده‌اند، گفت: در برخی از شهرداری‌های استان کردستان برنامه عمرانی براساس نقشه استان تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید بایدها و نبایدها برای شوراها در نظر گرفته شود، گفت: شوراها نباید در عزل و نصب در بدنه شهرداریها دخالت کنند و باید به این مهم پایبند باشند.

قادری خاطرنشان کرد: واگذاری طرح‌های عمرانی و فعالیت‌های خدماتی به خویشاوند خلاف قانون است و ملاک و معیار انتخاب شهرداری نیز نباید نزدیکی خویشاوندی به شوراها باشد.

وی با بیان اینکه روزمرگی و دنباله‌روی در برنامه‌های شهرداری‌ها از نبایدهایی است که باید از سوی شوراها مورد توجه قرار گیرد، گفت: جلب و جذب مشارکت مردم، نظارت مستمر شوراها بر شهرداری‌ها و اقدام در راستای تهیه برنامه 5 ساله از بایدهایی است که باید مد نظر شوراها قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اذعان داشت: ارتقای ایمنی شهر باید در دستور کار شوراها قرار گیرد و فعالیت مستمر مدیریت بحران در شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساختار مدیریت بحران باید در شهرداری‌ها تعریف شود، اذعان داشت: یکی از مسائل مهم رشد جمعیت در روستاهایی است که در حریم شهرها قرار گرفته است و سکونتگاه‌های غیررسمی که شکل گرفته زاینده همین رشد جمعیت است.

قادری با اشاره به اینکه رشد جمعیت روستاهایی که در حریم شهرها قرار گرفته 4.15 است، گفت: این در حالی است که رشد جمعیت شهرها در مراکز استان‌ها 3.12 درصد است که شهرداری‌ها باید بر این مسئله حساس باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طول 60 سال گذشته کشور از 200 شهر به یک هزار و 245 شهر و جمعیت از 6 میلیون نفر به 59 میلیون نفر یعنی 10 برابر افزایش یافته است.

وی خواستار بازنگری قانون شهرداری‌ها شد و گفت: قانون مالکیت بر ارزش افزوده در شهرداری‌ها باید حتما بازنگری و اصلاح شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: با این درآمد کم و سرانه پایین شهرداری‌ها نمی‌توانند خدمات مطلوب به شهروندان ارائه کنند.

قادری با بیان اینکه تا زمانی که استخدام در شهرداری‌ها توسط سازمان امور استخدامی تصویب شود جذب نیروهای فاقد تخصص منع قانونی دارد، گفت: در حال حاضر در شهرداری‌های استان به ازای هر پست سه نفر مشغول به کار هستند، وقتی این تراکم در بدنه و ساختار شهرداری‌ها وجود دارد چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم خدمات مطلوب به شهروندان ارائه شود.

وی اضافه کرد: اسکان غیررسمی حاشیه شهرها و در حال حاضر 130هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح کشور وجود دارد و 50 درصد از جمعیت شهر سنندج در 25 درصد مساحت شهر سنندج که مشکل‌دار است زندگی می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در پایان گفت: باید ستاد بازآفرینی برای شهرداری‌های شهرهای استان دیده شود تا شاهد رفع بسیاری از مشکلات موجود در مدیریت شهری باشیم.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار