کد خبر: ۳۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
به نظر کارشناسان و پیش‌بینی‌کنندگان وضعیت آب و هوا مشخص نیست که وضعیت کم‌آبی تا چه زمانی ادامه دارد و تاکید آنها برای حفظ منابع موجود به یک ضرورت و مسوولیت برای شهروندان تبدیل شده است.
به گزارش آرانیوز، هر وقت که کودکی‌هایم و رفتن به مدرسه را به خاطر می‌آورم با تداعی بارش برف و باران همراه است اما در یک دهه اخیر خاطره بارش در حد خیلی کم و ترس از بی‌آبی و خشکسالی برایم باقی مانده است.

به نظر کارشناسان و پیش‌بینی‌کنندگان وضعیت آب و هوا مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و تاکید آنها برای حفظ منابع موجود به یک ضرورت و مسوولیت برای شهروندان تبدیل شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تاکید بر ارزشمندی باران و برف به عنوان نعمت الهی به خبرنگار فارس می‌گوید: هر قطره باران و برفی که به زمین می‌رسد طی فرآیند پیچیده‌ای تولید می‌شود و باید قدر آب را دانست.

محمدجعفر ناظم‌السادات ادامه می‌دهد: امسال نیز در پی خشکسالی‌های اخیر، در فارس با کمبود فراوان بارش مواجه شده‌ایم و پیش‌بینی چندان مثبتی نیز برای بارش تا پایان سال و جبران این کمبود نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: بر این اساس امسال مبحث صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار جدی است و شهروندان باید آن را جدی بگیرند و در مصرف منابع آب شهری و کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را انجام دهند.

بارورسازی ابرها و بارش

ناظم‌السادات با اشاره به بارورسازی ابرها به عنوان روشی برای تقویت بارش بیان می‌کند: برای این کار نیاز به تراکم ابری لازم است و به دلیل سال‌های کم بارشی که اخیرا گذرانده‌ایم، قطعاً توده‌های ابری کمی نیز در اختیار داریم.

وی می‌افزاید: برای بارورسازی ابرها به‌طور موثر به مطالعه اصولی ویژگی‌های ابر و اتمسفر کشور نیاز داریم تا بتوانیم با علم کافی در این حوزه وارد عمل شویم.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تصریح می‌کند: وقوع سیلاب‌ها و بارش‌های شدید را نمی‌توان به‌طور علمی و قطعی به بارورسازی ابر نسبت داد.

وی ادامه می‌دهد: اگر ابرها بارور شوند امکان بارش در یک منطقه کوچک بارور شده تنها حدود 10 تا 15 درصد است و امکان بارش را در یک منطقه گسترده نمی‌توان فراهم کرد.

ناظم‌السادات اضافه می‌کند: بارورسازی ابرها در کل کشور تنها در مرکز بارورسازی ابر در یزد که به وسیله وزارت نیرو اداره می‌شود، قابل انجام است.

این مقام مسوول معتقد است: از توانایی‌های علم هواشناسی در سایر نقاط کشور آن‌طور که باید استفاده نمی‌شود و باید دانست که شیوع بسیاری از بیماری‌ها شاید به دلیل عدم همکاری مناسب میان متخصصان این علم با علوم پزشکی و یا مدیریت شهری و ... باشد.

وی تاکید می‌کند: از انجا که انسان در هر زمان به هوا نیاز دارد، هواشناسی می‌تواند به بهبود ابعاد مختلف زندگی او کمک کند.

آینده بارش

ناظم‌السادات با اشاره به روند خشکسالی‌ها در استان فارس می‌گوید: نمی‌توان به‌طور حتم پیش‌بینی کرد که این روند ادامه می‌یابد و یا به پایان می‌رسد اما لازم است که تاکید کنیم روند خشکسالی و کم آبی یک دهه اخیر فارس بیشتر به دلیل مدیریت غیر علمی منابع آب بوده است.

وی می‌افزاید: تجمع بی‌رویه در شهرها و استفاده از ظرفیت‌های منابع آب بیش از حد لازم، امروز ما را با کم آبی مواجه کرده است. در مصارف کشاورزی نیز استفاده بی‌رویه از این منابع باعث شد تا خشکسالی و کم آبی اثر بیشتری در پی داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز معتقد است: حفظ منابع موجود مراتع استان، بیش از درختکاری و بذرکاری نتیجه مطلوب در پی دارد.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از بذرکاری‌های جدید در اثر چرای بی‌رویه دام و نگهداری و حفاظت نامطلوب در مدت یکسال از بین می‌روند و فرصتی برای تبدیل شدن به جنگل یا مرتع نخواهند داشت.

ناظم‌السادات تاکید می‌کند: باید از دامپروران حمایت‌های دولتی شود تا با در اختیار داشتن علوفه کافی از مراجعه و استفاده از مراتع طبیعی و جنگل‌ها برای تغذیه دام‌های خود بی‌نیاز شوند.


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار