کد خبر: ۳۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
اردکانیان در حاشیه جلسه هیأت دولت:
وزیر نیرو گفت: امسال با بحران آب روبه‌رو نیستیم. امّا در سه ماه و نیم گذشته بارش‌های ما به نسبت سال قبل 37 درصد کاهش داشته و نسبت به بلند مدت سی ساله، حدود 58 درصد کاهش خواهد داشت.
به گزارش آرانیوز رضا اردکانیان وزیر نیرو، امروز(چهارشنبه 20 دی‌ماه) در حاشیه جلسه هیأت اظهار داشت: امسال با بحران آب روبه‌رو نیستیم. امّا در سه ماه و نیم گذشته بارش‌های ما به نسبت سال قبل 37 درصد کاهش داشته و نسبت به بلند مدت سی ساله، حدود 58 درصد کاهش خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی این است که تا پایان زمستان کماکان میزان بارش‌ها در حد نرمال درازمدت نخواهد بود و حدود 15 درصد کاهش خواهد داشت.

اردکانیان در پاسخ به سؤالی در مورد تدبیر دولت برای موضوع کم‌آبی در سال آینده اظهار داشت: تدبیر دولت این است که با اولویت تأمین آب شرب، از مردم بخواهد در چنین شرایطی که از حیث بارش طبیعی نیست، اسراف نداشته باشند.

وی افزود: قابل تحمل نیست در حالی که کشاورزان در حاشیه شهرها از مشکل جدّی برخوردار هستند ما در همان شهر تا چند برابر الگوی مصرف، مصرف داشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ارتباط با شهرهایی که تحت تأثیر تنش آبی هستند برنامه‌هایی در دست اجرا داریم اظهار داشت: در بخش‌های صنعت و محیط زیست در سال آبی امسال با مضیقه مواجه هستیم و بعد از تقسیم عادلانه آب، سعی می‌کنیم اگر سهم بخشی بیشتر کاهش یافت طبق مقرارات بتوانیم منابع لازم را برای آن فراهم کنیم. در موارد متعددی صنایع این کار را کرده‌اند.

اردکانیان در ارتباط با تأمین آب بخش کشاورزی اظهار داشت: با همکاری وزارت جهاد، محیط زیست، صنعت معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها در حال اجرا و برنامه‌ریزی در این مورد هستیم تصریح کرد: باید الگوی کشت، بازتعریف شود و از کشت‌های آب‌بَر پرهیز کنیم و روش‌های جدیدی را در نقاطی که راه حل دیگری نیست در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در مناطق بی‌آب می‌توان به روش‌های جایگزین از جمله کشت گلخانه‌ای روی آورد تصریح کرد: همچنین پنل‌های خورشیدی، هم می‌تواند منبع درآمد باشند هم انرژی پاک تولید کنند. علاوه بر این،اشتغال‌زایی هم خواهد داشت.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها