کد خبر: ۳۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
ارومیه – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از احداث المان و یادمان شمس تبریزی در شهرستان خوی خبر داد.

به گزارش آرانیوز، شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان است و آرامگاه وی  در خوی که طی اعصار و قرون به فراموشی سپرده شده و گرد غربت برآن نشسته بود، اینک به کانون عرفا و ادبا تبدیل شده است.

بارگاه شمس تبریزی عارف نامی کشور و دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی می‌کشاند.

شمس‌الدین محمد تبریزی از جمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.

بیم فراموشی بر مزار شمس تبریزی در خوی

سطح بیرونی این مناره با شاخ‌هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت ۴۰ روزه‌اش در کوه چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است، برج شمس تبریزی ۳.۴۰ متر قطر داشته و مساحت آن نیز ۱۱ متر است.

شمس تبریزی قطب عارفان ایران اسلامی بنا بر نقلی در سال ۵۸۲ هجری قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود تا جهان را ورای نگاه روزمره آدمیان ببیند، وی شصت سال بعد در ملاقاتی دلپذیر در قونیه با نفس گرم خود تحولی حیرت ‌آور در مولوی ایجاد می‌کند و از او که تا آن روز عارفی فقیه و واعظی مدرس بود شوریده دلی می‌سازد .

شمس تبریزی در سال ۶۴۵ هجری قمری به  خوی سفر می کند و تا آن زمان که دعوت حق را لبیک می‌گوید در همین شهر زندگی می‌کند و در همانجا مدفون می‌شود و امروز آرامگاهش زیارتگاهی برای عارفان و مریدانش می ‌شود.

در اواخر دهه ۸۰ پس از اینکه قرنها غفلت تاریخی موجب فراموشی این عارف نامی و بزرگ شده بود، نگاه های متعددی متوجه خوی و بارگاه شمش تبریزی شد. از آن سالها تاکنون هر چند با برگزاری کنگره ها، همایش های بین المللی و ملی و محلی و نیز تاسیس بنیاد شمس تبریزی و ... تا حدودی این غبار غفلت زدوده شد اما دوباره گرد فراموشی بیم غروب این خورشید عارفان را دو چندان کرده است.

متاسفانه در آن سالها با وجود کارهای بسیار ارزشمندی از جمله ساماندهی نصف و نیمه مزار کنونی، تلاش در جهت ثبت جهانی مقبره شمس تبریزی، دعوت از اهالی فرهنگ و هنر کشور برای جلوگیری از مصادره شمس و... که انجام گرفت، بحث های حاشیه ای از جمله سیاسی کردن موضوع شمس موجب شد اندک افرادی که به شمس توجه داشتند دلسرد شوند تا باز شمس در غربت خود باقی بماند.

مزار شمس تبریزی، پس از یک دوران فراموشی، در دهه‌های اخیر توسط محققان بازشناسی شده و نسبت به بازسازی مزار شمس تبریزی در خوی اقدام شده است.

یادمان شمس تبریزی در خوی احداث می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مزار شمس تبری به خبرنگار مهر گفت: مرمت و بازسازی مزار شمس تبریزی بخشی اجرایی شده و بخشی نیز در حال اجراست.

جلیل جباری از احداث یادمان شمس تبریزی در خوی خبر داد و اظهارداشت: مطالعات و طرح اولیه این یادمان آماده است و بعد از طراحی مراحل ساخت آن آغاز می شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت یادمان شمس تبریزی را ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات عملیات اجرایی برای ساخت یادمان شمس تبریزی آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص روند طولانی آزاد سازی محوطه مزار شمس تبریزی برای ساماندهی و نیز احداث یادمان شمس گفت: در حال حاضر شش هزار مترمربع آزاد سازی انجام شده و تنها بخش کوچکی باقی مانده که قرار است توسط شهرداری خوی آزاد سازی شود.

وی به مجموعه کارهای انجام یافته در خصوص بارگاه شمس تبریزی نیز اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه استاندار آذربایجان غربی و در هماهنگی با وزارت امورخارجه، کشور و سازمان میراث فرهنگی کشور، مقدمات خواهر خواندگی بین ۲ شهر خوی و قونیه انجام شده و سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت بارگاه شمس مصوب شده است.

جباری با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه استان، گردشگری است که شهرستان خوی در این زمینه دارای پتانسیل‌های فراوان طبیعی و تاریخی است گفت: ضرورت صیانت و حفاظت از ابنیه تاریخی به خصوص شمس تبریزی که به عنوان یکی از محورهای جذب گردشگر به شمار می رود، از اولویت‌های کاری است.

وی با بیان اینکه محوطه سازی مقبره شمس با توجه به برگزاری کنگره شمس در دست اجراست تصریح است: با نظارت سازمان میراث فرهنگی استان، شهرداری خوی، محوطه مقبره شمس را برای کنگره شمس آماده سازی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سالجاری اقدامات خوبی در راستای رفاه حال گردشگران از مزار شمس تبریزی صورت گرفته است که ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب، تعریض محوطه از  سمت ضلع شرقی از اهم این اقدامات است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

کتاب مقالات شمس شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار