کد خبر: ۳۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر حدود 65 درصد مردم استان کردستان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.
به گزارش آرانیوز، فرزام بیدارپور روز سه شنبه(19 دی) در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته بسیج ملی تغذیه برگزار شد، اظهار کرد: امسال شعار هفته بسیج ملی تغذیه «چاقی، تهدید سلامت امروز و فردا» تعیین شده است که از 15 تا 30 دی ماه برنامه های این هفته در استان اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه شاهد شیوع رو به رشد چاقی در دنیا هستیم، افزود: در سال 1990 حدود 10 الی 15 درصد مردم دنیا دچار اضافه وزن و چاقی بودند که این رقم در سال 2010 به 30 الی 35 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: در ایران میزان چاقی و اضافه وزن در سال 1999 حدود 13.6 درصد بوده که در سال 2007 به 22.3 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته، در کودکان نیز میزان چاقی افزایش داشته که در کودکان 15 تا 23 ماه حدود 15 درصد چاقی را شاهد هستیم.

بیدارپور به اجرای طرح تحول نظام سلامت طی دو سال گذشته در استان اشاره و اعلام کرد: با بررسی های صورت گرفته از زمان اجرای این طرح تاکنون حدود 65 درصد مردم استان کردستان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.

وی افزود: همچنین براساس مطالعات کشوری که در سال 95 صورت گرفته است 63.8 درصد مردم استان کردستان دچار اضافه وزن و چاقی هستند که میانگین کشوری 59.3 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به علل چاقی اشاره و بیان کرد: عوامل ژنتیکی، محیطی، سبک زندگی، برخی از بیماری‌ها و ... در بروز چاقی موثر هستند.

وی از جمله بیشترین علت چاقی را عوامل محیطی و سبک زندگی شهری دانست و گفت: متاسفانه چاقی پیامدهای ناگواری نیز دارد که احتمال ابتلا به سکته‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا، کبد چرب، ناباروری، کمبود اعتماد به نفس و گوشه گیری و حتی برخی از سرطان ها را افزایش می دهد.

بیدارپور عنوان کرد: چاقی با برنامه غذایی مناسب، تحرک فیزیکی و ورزش کردن قابل کنترل است اما در مواردی نیز به مداخله پزشک و مصرف داروهایی در این زمینه نیاز هست.

وی در ادامه سخنان خود تحرک فیزیکی مردم را ناکافی دانست و اعلام کرد: یک فرد باید در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشد که براساس آمارها در استان کردستان حدود 87 درصد افراد بالای 18 سال تحرک فیزیکی کافی را ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: همچنین 35.3 درصد بزرگسالان استان کردستان به فشار خون بالا مبتلا هستند که میانگین کشوری 27 درصد است.

وی مصرف میوه و سبزیجات و ماهی را در کاهش ابتلا به چاقی و فشار خون بسیار موثر عنوان کرد و افزود: 66.7 درصد مردم استان میوه و سبزیجات موردنیاز بدن را مصرف نمی کنند که این آمار در کشور 51 درصد است.

بیدارپور میزان مصرف ماهی لازم را در هر هفته در کشور 10 درصد اعلام کرد و گفت: فقط سه درصد کردستانی ها در هر هفته ماهی مورد نیاز بدن را مصرف می کنند.

وی در پایان میزان مصرف فست فودها را در کشور 12.5 درصد و در استان کردستان 8.5 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم.

 انتهای پیام/9601
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار