کد خبر: ۳۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
اگر در جریان اکران فیلم‌ها برای نمایندگان مجلس، کوچک‌ترین درخواست اصلاحی در فیلم‌ها مطرح شده و اعمال شود، قطعاً با قانون در تناقض است، چرا که قانون صرفاً سازوکار مشخصی تحت عناوین شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش را مسئول بررسی فیلم‌ها قرار داده است.
به گزارش آرانیوز، اکران خصوصی فیلم ها برای نمایندگان مجلس قانونی است؟پس از انتشار خبرهایی درباره اکران فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر پیش از این رویداد برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سکوت سازمان سینمایی در قابل این ادعا، این پرسش مطرح است که آیا مسئولان سازمان سینمایی تن به اقدامی داده‌اند که پیش از این وقوعش را رد کرده بودند و آیا چنین اقدام خطرناکی که مدیریت سینما را برای مدیران بعدی دشوارتر می‌سازد، با رضایت تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی در حال انجام است؟

احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره جلسه عصر روز یکشنبه دهم دی ماه کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و علیرضا رضاداد رابط فرهنگی سازمان سینمایی، اخیراً جزئیات جنجالی بیان کرده که شاید مهم‌ترین بخش این توضیحات، اشاره به اکران شماری از فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و ششم برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پیش از رونمایی در جشنواره فجر است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از این در هفته نخست شهریور سال جاری و پس از نشست این کمیسیون با رئیس کنونی سازمان سینمایی افشاء کرده بود: «در جلسه کمیسیون فرهنگی با رئیس سازمان سینمایی مقرر شد تا فیلم ها قبل از اکران عمومی در موارد خاص و مورد نظر برای اعضای کمیسیون اکران خصوص شوند.» و «تابناک» همان زمان در گزارشی نسبت به وقوع این اتفاق هشدار داد و تاکید کرد که این وضعیت به نفع سینمای ایران نیست

«تابناک» با یادآوری سابقه چنین درخواست‌هایی به موضع گیری و مخالف رسانه‌ای ایوبی رئیس پیشین سازمان سینمایی اشاره کرد که در مقابل درخواست مشابه برخی نمایندگان مجلس تاکید کرده بود که فیلم‌ها نزد سازمان سینمایی امانت هستند و نمی‌تواند فیلم‌ها را به گروهی به جز شورای پروانه نمایش نشان داد و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی را نیز خلاف اصل استقلال قوا و غیرقانونی تلقی کرده بود.

اکنون با وقوع این توافق، حتی برخی نمایندگان مجلس نیز واکنش نشان داده‌اند و پروانه سلحشور از اعضای کمیسیون فرهنگی در واکنش به این اقدام و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اساسا نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تا چه اندازه مورد تأیید اوست و تا چه میزان ممکن است از تنش‌های زمان اکران فیلم‌ها جلوگیری کند؟ گفت: «نمایش فیلم‌ها به این شکل از نظر من اساسا اصل تفکیک قوا را زیر سؤال می‌برد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در جریان برگزاری این جلسه و دیدار مدیران جشنواره فیلم فجر و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیستم، اما به نظرم اگر در این مورد صحبت شده که برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره پیش از نمایش در این رویداد هنری برای اعضای کمیسیون فرهنگی به نمایش گذاشته شود، شخصا با چنین موردی مخالفم و ضرورتی برای این کار نمی‌بینم، هرچند تصمیمات در کمیسیون فرهنگی مجلس جمعی گرفته می‌شود، اما در کل لزومی برای این کار نمی‌بینم و نیازی به ورود نمایندگان مجلس به این بخش نیست».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «به‌عنوان نمایندگان مجلس قطعا به جلسات نمایش فیلم‌هایی که از سوی سازندگان اثر ترتیب داده می‌شود، بارها دعوت شده‌ایم و به تماشای فیلم‌ها نشسته‌ایم و این از جمله مواردی است که اتفاق افتاده. اما اگر با این دید به تماشای فیلم‌ها بنشینیم که آنها را بازبینی کنیم و در مورد آنها نظر به اصلاح بدهیم، به نظرم درست نیست و این مورد را از نظر اخلاقی نمی‌پذیرم و آیا قانون اجازه داده است فیلم‌ها قبل از دیده‌شدن در جشنواره فیلم فجر توسط کمیسیون فرهنگی مجلس دیده شوند؟»
 
سوای اینکه آیا بحث تفکیک قوا، به نظر نمی‌رسد نمایش فیلم‌ها پیش از رونمایی در جشنواره فیلم فجر با قانون سازگاری داشته باشد. اگر بحث تماشای فیلم‌ها باشد، نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌توانند در زمان جشنواره به تماشای فیلم‌ها بنشینند و بنابراین اکران فیلم‌ها پیش از رونمایی در جشنواره ممکن است شائبه تلاش برای لحاظ کردن نظر نمایندگان در محتوای فیلم‌ها را تقویت کند.
 
اگر در جریان اکران فیلم‌ها برای نمایندگان مجلس، کوچک‌ترین درخواست اصلاحی در فیلم‌ها مطرح شده و اعمال شود، قطعاً با قانون در تناقض است، چرا که قانون صرفاً سازوکار مشخصی تحت عناوین شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش را مسئول بررسی فیلم‌ها قرار داده است. همچنین اگر هریک از فیلم‌ها بدون مجوز رسمی تهیه کننده حتی برای یک نماینده مجلس به نمایش درآید، اقدام خلاف قانون صورت پذیرفته، هرچند بعید می‌دانیم کارگردانی جرات مقاومت داشته باشد!

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار