کد خبر: ۳۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: براساس نتایج نمونه‌ها و آزمایشات انجام شده تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.
به گزارش آرانیوز،  نادرپرور، امروز(16 دی) در نشست مشترک شورای هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان که در سالن تدبیر استانداری برگزارشد، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری شدیدا واگیردار و قابل انتقال به انسان است، اظهار کرد: این بیماری از نظر اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: در حال حاضر بحث پایش را در استان انجام می دهیم که در حیات وحش با همکاری محیط زیست، در روستاها با همکاری فعالین روستاها و در مرغداری های صنعتی با همکاری مسئولان مرغداری ها این کار صورت می گیرد.

وی افزود: سه هزار نمونه گیری و هشت هزار آزمایش انجام داده ایم که جواب تمام آنها منفی بوده است.

پرور عنوان کرد: احتمال اینکه موارد این بیماری هرلحظه در استان مشاهده شود، وجود دارد.

علیرضا حیدری کارشناس مبارزه با بیمارهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه مخزن بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان مهاجر هستند، عنوان کرد: سال 2017 مجموعا 62 کشور دنیا درگیر این بیماری شدند.

وی گفـت: در کشور ما نیز از آبان سال 95 تا شهریور سال 96، 660 کانون این بیماری شناسایی شد و از مهر امسال نیز با شروع فصل مهاجرت پرندگان، این بیماری در 15 استان گزارش شده است.

به گفته این مسئول کانون هایی از این بیماری در استان های مجاور کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

کارشناس مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: تاکنون 227 کانون بیماری در کشور شناسایی و 14 میلیون قطعه پرنده نیز معدوم شده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه نیز از نیمه اول آذر 95 تا نیمه اول اردیبهشت 96، 19 کانون این بیماری شناسایی و شش هزار قطعه پرنده نیز معدوم شد.

این مسئول حمل و نقل غیرمجاز طیور و خرید مرغ زنده را از عوامل شیوع این بیماری و انتقال آن به انسان دانست.

وی در پایان تاکید کرد: آموزش مستمر و ارتقاء سطح آگاهی ذینفعان عمومی، معدم سازی لاشه های طیور که در محیط رها شده اند، دفن بهداشتی طیور، برخورد قاطع با عرضه کنندگان در سطح شهر و جلوگیری از تردد وسایل حمل مرغ زنده، ممنوعیت توزیع جوجه‌های رنگی و ممنوعیت صید شکار پرندگان مهاجر از جمله راه های پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار