کد خبر: ۳۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
مسئول خانه گرافیک حوزه هنری قزوین خبر داد:
مسئول خانه گرافیک حوزه هنری قزوین با اعلام اینکه با کمک همه علاقه‌مندان به رشته گرافیک درصدد راه‌اندازی «خانه گرافیک قزوین» هستیم، گفت: اینفوگرافیک نیز بستری نوظهور برای صاحبان هنر است.
به گزارش آرانیوز، محمد رازقی دبیر اجرایی «کارگاه آموزشی اینفوگرافیک»، اظهار کرد: با کمک همه علاقه‌مندان به رشته گرافیک درصدد راه‌اندازی «خانه گرافیک قزوین» هستیم.

وی افزود: طی ماه‌های اخیر در حوزه هنری قزوین، نشست‌هایی با موضوعات مختلف برگزارشده که ازجمله آن می‌توان به نشست «زیبایی حروف فارسی» و «تحلیلی بر پوستر جنگ» اشاره کرد ضمن اینکه در طول سال آینده نیز برگزاری 4 کارگاه و 10 نشست برنامه‌ریزی‌شده است.

رازقی ادامه داد: از یک ماه پیش برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی فراخوان‌های کارگاه اینفوگرافیک انجام شد تا علاقه‌مندان در این بستر آموزش‌های لازم و انجام پروژه عملی را در کنار هم داشته باشند. تعداد این کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی در استان محدود است و نیاز به برگزاری چنین محافل آموزشی باعث شد تا تلاش‌هایی برای راه‌اندازی خانه گرافیک قزوین انجام شود.

وی اضافه کرد: در کارگاه تخصصی اینفوگرافیک 20 نفر از علاقه‌مندان به گرافیک شرکت کردند و سرفصل‌هایی چون تعریف اینفوگرافیک و انواع و اجزای آن، روش‌های رسیدن از متن به اینفوگرافیک همراه با بررسی نمونه‌های موفق و سرانجام اجرای یک پروژه به‌صورت عملی را پشت سر گذاشتند.

رازقی با اشاره به اینکه نقشه جغرافیایی یک شهر تاریخی که صدها سال پیش طراحی‌شده نیز نوعی اینفوگرافیک است، گفت: امروز در تمامی رسانه‌های دنیا بحث اینفوگرافیک جایگاه ویژه و مؤثری دارد و این در حالی است که در کشور ما توجه چندانی به این ابزار رسانه‌ای نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مؤسسات و ارگان‌های حقیقی و حقوقی از این رسانه بهره چندانی نمی‌برند که دلیل آن از یک‌سو عدم آشنایی سازمان‌ها و مؤسسات با اینفوگرافیک و از طرف دیگر عدم تولید توسط طراحان گرافیک است. اینفوگرافیک می‌تواند در مباحث مختلف کاربرد داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به آموزش، راهنمای خدمات و محصولات و تولید «موشن‌گرافیک» اشاره کرد. اینفوگرافیک همچنین در مطبوعات و رسانه‌ها کاربرد بسیار دارد و می‌تواند چکیده مقالات را به شکلی جذاب و مؤثر به مخاطب ارائه دهد.

وی بابیان اینکه حوزه هنری به‌عنوان متولی برگزاری کارگاه برای شرکت‌کنندگان، برنامه‌ای بلندمدت در نظر گرفته است، گفت: باید ارتباط بین علاقه‌مندان به اینفوگرافیک تقویت شود لذا خانه گرافیک حوزه هنری برای رسیدن به این مقصود تلاش کرده تا علاوه بر استمرار آموزش، پروژه‌های مختلفی را در این حوزه تعریف کند تا افراد موفق و آموزش‌دیده به تولید آن‌ها مشغول شوند.

دبیر برگزاری کارگاه در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط با طراحانی که سطح کار آن‌ها نسبت به بقیه شرکت‌کنندگان بهتر باشد با حوزه هنری حفظ خواهد شد تا از توانمندی آن‌ها برای ارائه طرح‌های مناسب اینفوگرافیک در استان بهره‌مند شویم.

پوستر، رسانه مهمی است ولی نباید از کاربردهای متنوع دیزاین غافل شویم

 در ادامه این گفت‌وگو محمد صمدی، مدرس کارگاه و هنرمند رشته گرافیک گفت: اینفوگرافیک به‌عنوان یکی از رشته‌های نوظهور گرافیک مدرن مطرح می‌شود و مانند پوستر توانایی‌های مختلف گرافیکی در خلق آن دخیل است یعنی کسی که طراحی اینفوگرافیک می‌کند، باید نسبت به تصویرسازی، لیاوت، ترکیب‌بندی و این قبیل موارد شناخت و دانش کافی داشته باشد.

صمدی که سابقه مدیریت هنری فصلنامه پلاک هشت و نشر خیمه را در کارنامه دارد افزود: کاربرد اینفوگرافیک تا پیش از ظهور رسانه‌های دیجیتال و رسانه‌های تحت وب، به مجلات و روزنامه‌ها و گاهی در کتاب‌ها منحصر بود اما با ظهور رسانه‌ها در فضای مجازی، کاربرد آن رواج بسیاری یافته است.

صمدی سپس به ارزیابی وضعیت اینفوگرافیک در کشور پرداخت و اظهار کرد: در کشور آن‌گونه که باید به این مقوله پرداخته نشده است. اصولاً اینفوگرافیک در مطبوعات ما سنت دیرپایی نیست و مطبوعات ما در همین سال‌های اخیر به آن روی آورده‌اند. این در حالی است که استقبال از رسانه‌های کاغذی روبه کاهش است. نشریات معتبر دنیا به شکل‌های مختلف از قدیم‌الایام اینفوگرافیک را داشته‌اند اما نشریات ایرانی در 5 تا 6 سال اخیر به این قالب روی آورده‌اند.

این هنرمند افزود: باید در میان طراحان گرافیک این دغدغه به وجود بیاید که به این رشته بپردازند. در حال حاضر کارگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به آموزش طراحی پوستر منحصر شده است. البته پوستر رسانه مهمی است ولی نباید از کاربردهای متنوع دیزاین غافل شویم ازاین‌رو نیاز است کارگاه‌هایی مانند این کارگاه برگزار شود.

آشنایی با گرافیک در بطن جامعه وجود ندارد

در این مجال سعید نجف‌آبادی از طراحان گرافیک قزوین با اشاره به وضعیت این هنر در استان خاطرنشان کرد: گرافیک در قزوین در مقایسه با کشور وضعیت مناسبی ندارد و آن‌گونه که بایدوشاید از تخصص طراحان گرافیک استفاده نمی‌شود چراکه جامعه هنوز گرافیک را نشناخته است.

وی افزود: ذات این هنر و توانایی و قدرت آن و اینکه چقدر به این تخصص احتیاج وجود دارد، ناشناخته مانده است. باوجوداینکه رشته‌های تخصصی گرافیک در دانشگاه‌های معتبر وجود دارد ولی در بطن جامعه آشنایی وجود ندارد و مردم آن را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که چه کاربردهایی دارد. ما روزانه به‌طور وسیعی با خروجی‌های گرافیک مثل انواع بسته‌بندی‌ها، کاربرد در روزنامه‌ها و مجلات، تابلوهای تبلیغاتی و خیلی چیزهای دیگر سروکار داریم.

این هنرمند در پایان بیان کرد: راه‌اندازی خانه گرافیک در حوزه هنری قزوین با حضور طراحان و افراد متخصص فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به گرافیک است تا جایگاه هنر گرافیک در استان ارتقاء پیدا کند.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار