کد خبر: ۳۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بیان کرد:
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت:سد پیشین به دلیل نبود بارندگی در سال زراعی گذشته و از ابتدای امسال در وضعیت بحرانی قرار دارد و برای تامین آب پایین دست سد با مشکل جدی مواجه هستیم که باید مصرف آب را مدیریت کنیم.

به گزارش آرانیوز، سارانی در شورای حفاظت از منابع آب افزود: وضعیت منابع آبی در استان مناسب نیست.

سارانی در ادامه با اشاره به اینکه انسداد چاه های غیر مجاز با همکاری مردم و مسئولان برای منافع ملی انجام می شود گفت: تامین آب شرب در اولویت است، اگر نتوانیم در میزان برداشت دشت پیشین و دیگر نقاط توسط سارقان برنامه هایی برای کنترل داشته باشیم تامین آب با مشکل مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از منابع آب زیر زمینی استان برداشت می شود که بیشتر آن یعنی حدود 93 درصد مربوط به حوزه کشاورزی است یک درصد در صنعت و شش درصد برای شرب مصرف می شود و عمده برداشت آب در استان هم از منابع آب زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: اولویت با آب شرب است و بعد از آن به مصارف زیست محیطی، صنعت و خدمات در نهایت کشاورزی اختصاص می یابد. از آن جایی که آب موجود در سد پیشین در سه سال آبی گذشته ذخیره شده و یک و نیم سال هم بارندگی نشده است، باید مصرف آن مدیریت شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین در یک سال و نیم گذشته هیچ آوردی نداشته است و اختصاص آب آن برای کشاورزی امکان پذیر نیست.

سارانی بیان کرد: دشت پیشین نیز در بالا دست سد قرار دارد که در آن آبخوان و چاه های کشاورزی موجود است و برای پایین دست سد باید از این دشت برداشت آب داشته باشیم.

به گفته وی، لازم است در دشت پیشین و دیگر دشت ها مصرف کنترل شود، در این زمینه باید از چاه های مجاز بیشتر از اندازه مشخص برداشت نشود و مطابق کنتورهای هوشمند انجام شود، افرادی هم که اضافه برداشت داشته باشند جریمه می شوند.


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار