کد خبر: ۳۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
نایب رییس انجمن مهندسی زلزله ایران مطرح کرد؛
همایش علمي تخصصي مهندسان ساختمان با هدف تبيين ضرورت‌هاي بازنگري در سيستم ساختمان‌ها با توجه به تبعات زلزله‌هاي اخير كشورمان در يزد برگزار مي‌شود.
به گزارش آرانیوز، دکتر «عبدالرضا سروقدم مقدم» رییس پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین ‎‎ المللی زلزله ‎ ‏شناسی و مهندسی زلزله در همایش علمی تخصصی مهندسان ساختمان که شب گذشته به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله در سالن غدیر یزد برگزار شد، اظهار کرد: معمولاً با پیش آمدن موضوع زلزله، مهمترین وظیفه یادآور شده در این رابطه، ارزیابی سریع بعد از زلزله است که هنوز این اقدام در کشورمان مغفول مانده است.

وی با بیان این که این ارزیابی به منظور بررسی ساختمان‏‏های زلزله دیده از نظر امنیت جانی است، تصریح کرد: در این ارزیابی ساختمان ‎‎ های منطقه زلزله ‎ زده را از نظر تداوم و نگهداری بررسی می‏‏کنند تا بدانند کدام ساختمان قابلیت حفظ جان افراد بعد از زلزله به جای چادرنشینی و مقاومت در برابر زلزله ‎‎ های احتمالی را دارد.

عضو هیات علمی موسسه مقاوم ‎‎ سازی و به ‎ سازی لرزه‏ای ایران، بررسی ساختمان‏ها از نظر تغییر شکل را یکی از دیگر انواع بررسی یک سازه پس از زلزله دانست و افزود: مهندسان نظام مهندسی در زمینه بررسی خلا در سلسله مراتب ‎ های بعد از زلزله، آموزش دیده و پس از دریافت گواهی به بررسی سازه ‎ ها می ‎‎ پردازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بحث سیستم ‎ های متداول ساخت و ساز را از مهمترین علل کفایت یک سازه مطرح و در این باره تصریح کرد: خیلی از علل عدم کفایت سیستم ‎ ها، صرفه ‎‎ جویی در هزینه ‎ ها و جزئیات ساخت ساختمان است.

سروقدم مقدم با تاکید بر بررسی و رفع ضعف ‎‎ های موجود در سیستم ‎ های سازه ‎ ای، توضیحاتی پیرامون بازنگری در سیستم‌های ساختمانی، بررسی مقاومت ساختمان‌های تحت تاثیر زلزله اعم از اسکلتی و مصالح بنایی و تاثیرات زمین و خاک بر روی مقاومت بناها در زمان زلزله و همچنین نقش طراحان، مجریان و ناظران در افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی، ارائه کرد.

گفتنی است،این همایش به همت مظام مهندسی ساختمان یزد و به مناسبت فرارسيدن روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و با توجه به اهمیت استحکام ساختمان‌ها در برابر زلزله به دنبال مشاهده حوادث تلخی که اخیراً در کشور به ویژه در استان کرمانشاه رخ داده است، برگزار شد.

 
انتهای پیام
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار