کد خبر: ۳۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از کاهش 11 درصدی آمار زایمان سزارین بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان خبر داد.
به گزارش آرانیوز، محمدتقی آشوبی صبح امروز در نخستین جشنواره ترویج زایمان طبیعی در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا(س)رشت با اشاره به اهمیت ترویج زایمان طبیعی،اظهار کرد: ارتقای شاخص‌های سلامت مادران و نوزادان و کاهش مرگ و میر مادران باردار هدف کلی زایمان طبیعی است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار زایمان سزارین در کشور و گیلان، اضافه کرد: شاخص سزارین در استان گیلان تا سال 92 سیر صعودی داشته است؛ اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، زایمان سزارین شاهد سیر نزولی آن در استان هستیم .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمار زایمان در سال 92 را بیش از 30 هزار مورد در گیلان عنوان کرد و افزود:از این تعداد 7 هزار و 109 مورد زایمان طبیعی بود و اکنون این آمار به 10 هزار مورد زایمان طبیعی در استان رسیده است . 

آشوبی،آمار زایمان طبیعی را طی 6 ماهه نخست سال 96 در استان 5 هزار مورد عنوان کرد و گفت:میانگین زایمان سزارین در کشور 50 درصد و در استان 76.6 درصد بوده است، اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت، زایمان سزارین 10 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: طی 6 ماهه اول سال 96 در گیلان آمار سزارین یک دهم درصد کاهش داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی در راستای ترویج زایمان طبیعی در استان خبر داد و یادآور شد: 130 اتاق «ال دی آر» برای زایمان طبیعی در 9 بیمارستان خصوصی و دولتی استان تجهیز و راه‌اندازی شده است.

آشوبی خاطرنشان کرد: 2 هزار و 804 متر مربع فضای مناسب برای مادران باردار جهت ترویج زایمان طبیعی در استان گسترش یافته است.

وی در پایان از کاهش 11 درصدی آمار زایمان سزارین بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان خبر داد. 


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار