کد خبر: ۳۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر لزوم هم‌افزایی استان‌های همجوار در زمینه تولید و صادرات گفت: استان‌های غربی خط مقدم صادرات کشور در منطقه‌اند.
به گزارش آرانیوز، علی اصغر زبردست سه شنبه 5 دی در کمیسیون تخصصی کشاورزی که با حضور نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتاق سنندج برگزار شد ،اظهار کرد: دو استان همدان و کردستان تشابهات زیادی در زمینه کشاورزی با هم دارند و پایه اصلی اقتصاد این دو استان را کشاورزی تشکیل می دهد و استانهای غرب کشور خط مقدم صادرات هستند.

تنها 2.5 درصد از سهم بازار عراق دردست ما قرار دارد 

زبردست با بیان اینکه با برنامه‌ریزی امروز می‌توانیم در آینده برای تولید محصول، حرفی برای گفتن داشته باشیم، افزود: محصولات صادراتی در زمینه کشاورزی باید دارای کیفیت و کمیت لازم برای صادرات باشد. 

وی با اشاره به سهم اقتصادی ایران از بازار عراق، بیان داشت: با توجه پیشینه ای که کشور ما با عراق داشته است و مسائل و خساراتی  که در زمان دولت صدام به کشور ما وارد شده و خرماتی که در حال حاضر به این کشور ارائه کرده‌ایم ،تنها 2.5 درصد از سهم بازار این کشور را در اختیار داریم و این نشان‌دهنده عدم پیشرفت ما در زمینه تجارت خارجی و حل نشدن مشکلات صادرات ماست. 

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه تأکید کرد: به طور مثال در زمینه تولید سیب زمینی ، مصرف داخلی این محصول تنها 500 هزار تن است و تولید بالغ بر این میزان را باید صادر کنیم و استانهای همجوار باید با هم افزایی و همکاری در ارتقاء کیفیت و کمیت تولید در این زمینه تلاش کنند نه اینکه با رقابت بازار این محصول را از دست این استان نیز خارج کنند. 

زبردست بر لزوم هم افزایی میان استان های همجوار و غرب کشور تأکید داشت و بیان کرد: صنایع غذایی استان‌های همجوار باید بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل استان خود و یا استان های همجوار تأمین کنند.

 وجود 3200 فارغ التحصیل کشاورزی بیکار در همدان 

وی کشورهای غرب آفریقا را برای کشت برون مرزی و فعالیت کشاورزان استان و کشور مناسب ارزیابی کرد و گفت: کشور غنا با 3500 میلیمتر بارندگی سالانه و دارابودن بزرگ ترین سد جهان منابع آبی خوی در اختیار دارد که می توان با در اختیار گرفتن آنها به کشاورزی و تولیدات برون مرزی مبادرت کرد. 

وی تعداد تحصیلکرده‌های بیکار رشته‌های کشاورزی استان همدان را 3200 نفر اعلام کرد و گفت: مسلماً در استان کردستان هم تعداد زیادی تحصیلکرده بیکار در رشته های کشاورزی داریم که باید با همکاری و مشارکت دولت در زمین هایی که در کشور غنا به منظور کشت به ایران اختصاص داده شده به تولید بپردازند.

آمادگی 100 هزار هکتار زمین در کشور غنا برای کشاورزی برون مرزی 

رئیس اتاق بازرگانی استان از آمادگی 100 هزار هکتار زمین در کشور غنا برای کشاورزی برون مرزی ایران خبر داد و گفت: کشت غالب در کشور غنا، کاکائو است و چنانچه دولت ایران کشاورزان را در زمینه تولید محصولات مورد نیاز ایران حمایت کند به کشاورزی می‌پردازند و در غیر این صورت کشاورزان سرمایه‌گذار فعال در این کشور مجبور به پرورش محصولاتی می‌شوند که بتواند بازگشت سرمایه را برای آنان در پی داشته باشد.

زبردست خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی استان و منطقه غرب کشور در حد صادرات نیست و لازم است با همکاری و هم افزایی این میزان را افزایش داد و کیفیت آن را ارتقاء داد. 

وی بر لزوم کشت گلخانه‌ای و بهره‌وری در کشاورزی تأکید کرد و گفت: تولیدات استانهای غرب کشور باید به گونه ای باشد که مستقیما به خارج از کشور صادر شود نه اینکه به تهران منتقل و از آنجا همراه دیگر تولیدات صادر شود.


ئیس کمیسیون کشاورزی سنندج نیز در این جلسه گفت: هدف از اجرای این جلسات ، حل مشکلات کشاورزی استان های غرب کشور و حاشیه زاگرس در اتاق بازرگانی است.

ب محمد رحیم نیازی  با بیان اینکه در استان کردستان هم تعداد 2 هزار و 600 نفر تحصیلکرده بیکار در بخش کشاورزی وجود دارد افزود: با گفتگوی مشترک با همدان می توانیم مسائل را و مباحث شورایی را در اتاق ایران مطرح و پیگیری کنیم. 

وی در ادامه از کمبود آب مورد نیاز بخش کشاورزی در استان کردستان سخن گفت و اظهار داشت: دولت و کمیسیون های کشاورزی باید کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی را حمایت کنند و با ارائه آموزش های لازم در جهت افزایش بهره وری در زمینه تولیدات کشاورزی اقدام کنند. 

وی امکان کشت فراسرزمینی را به عنوان فرصتی برای کشاورزان عنوان کرد و افزود: تا کنون اقتصاد در خدمت سیاست بوده و نیاز است که امروزه سیاست خارجه کشورمان به حمایت از اقتصاد اقدام کند و در گرفتن سهم بازار های جهانی و حضور محصولات و تولیدکنندگان ایرانی در سایر کشورهای همجوار پررنگ تر شود. 

نیازی با اشاره به حضور ایران در کشورهای قطر و اوگاندا گفت: محصولات ایرانی باید با کیفیت بالا و رقابت پذیر در بازار های جهانی حضور یابند و دولت هم در این راه تولیدکنندگان را حمایت کند. 

وی بر لزوم سپردن امر صادرات به صادرکنندگان واقعی و حذف واسطه ها گفت: دولت و اتاق بازرگانی ایران باید تولید کنندگان و صادرکنندگان را حمایت کنند تا آنان بتوانند به طور مستقیم نسبت به صادرات محصولات خود خود اقدام کنند تا قیمت و کیفیت لازم برای ورود به بازار های جهانی تأمین شود. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2050 جمعیت جهان یک سوم افزایش خواهد یافت و به تناسب ان ظرفیت کنونی پاسخگو نخواهد بود و با کمبود مواجه خواهیم شد. 

شعبانلو با بیان اینکه 80درصد از صادرات کشور در سالهای گذشته در زمینه نفت و مشتقات پتروشیمی بوده است افزود: پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اتفاق خوبی خواهد بود و برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات عرضه شده به بازار جهانی باید زمان بیشتری صرف کنیم.


انتهای پیام/9601
 
 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار